Heliumpallo Kaivarissa 30 e. Tällaisiin ostoksiin ihmisten rahat uppoaa, kun ei osata ajatella järjellä.
Kaivopuisto täyttyi vappupäivänä juhlijoista - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Jutussa perheenäiti kertoi ostaneensa 11 v pojalleen Kaivarista vappupallon, hinta oli 30 e. Kaupasta vastaavia palloja olisi saanut n. 9-11 eurolla, jos olisi ostanut pallon aiemmin. Lapsi vielä valitti, kuinka pallo ei ollut se mieluisin. Itse olisin jättänyt lapselle kalliin pallon ostamatta, jos olisi mennyt tuollaiseksi kitinäksi.
Itse en käsitä tätä, miten monet ihmiset eivät yhtään mieti rahankäyttöään. Kyllä, vappu on vain kerran vuodessa, mutta aika monet tekevät näitä huonoja taloudellisia ratkaisuja jatkuvasti. Tunnelma ei mene siitä pilalle, vaikka sen pallon ostaisi marketista ja menisi pallon kanssa sitten Kaivariin. Lapsi muistaa aikuisena sen, että hänellä oli pallo siellä Kaivarissa eikä sitä, mistä se pallo ostettiin. Tai kesäreissu huvipuistoon ei tunnelmaltaan kärsi, vaikka huvipuistossa söisi vain jätskin ja menisi hampurilaisille johonkin Mäkkäriin ennen huvipuistoon menoa tai kotimatkalla. Aina joku tulee sanomaan, että no mutta kun tämä vappu/juhannus/joulu tms on vain kerran vuodessa. Näistä pieniltä tuntuvista valinnoista kertyy kuitenkin lopulta todella iso puro vuoden aikana.
Me käytiin eilen syömässä vuoden ekat jätskit. Ihan keskituloinen perhe ollaan, mutta ei nähdä mitään järkeä siinä, että maksettaisiin uimarannalla olevassa jätskikojussa meidän perheen jätskeistä 15 euroa. Käytiin hakemassa marketista jätskit (hinta alle 5 e koko perheeltä) ja mentiin syömään jätskit uimarannalle. Ei se tunnelma tuosta kärsi, vaikkei kalleinta vaihtoehtoa valitsisikaan.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin pienituloisen perheenäidin. Saivat kerran ylimääräistä rahaa muutaman satasen. Menivät käymään huvipuistossa kahden lapsen kanssa. Ostivat paikan päällä rannekkeet, söivät ravintolassa, jäätelöä, hattaraa ja muuta. Pelasivat narunvetoja ja muita. Koko summa meni yhtenä päivänä. Jos olisivat ostaneet rannekkeet ennakkoon ja pakanneet omat eväät mukaan (plus syöneet jäätelöt ja hattarat huvipuistossa), niin olisi rahaa jäänyt ylikin ja lasten hemmotteluun myöhemmin. Osalla ei vain ole mitään kysyä säännöstellä rahaa, vaan se polttelee taskuissa.
Ehkä halusivat kerrankin viettää tuollaisen päivän mihin ei normaalisti ole mahdollista. Oli varmasti elämys koko porukalle. On se eri juttu lapsillakin saada paikan päällä herkkuja kuin järsiä jotain kotoa tuotua kuivaa leipää.
En näe mitään moraalisesti ylivertaista siinä, että keskituloinen perhe pihistelee. Tuolla tyylillä päästään vaan syvemmälle lamaan kaikki.
No keskustelu on samaa luokkaa kuin; osta kaupasta olut/lonkero baarissa kalliimpaa.
Tai mitä järkeä ostaa jotain ilotulitteita.
Keitä kahvit kotona, kahvilassa kalliimpaa
Eihän ne jätskikiskat voi myydä kaupan hinnoilla. Eikä kukaan pakota ostamaan.
Itse en kuluta noista mitään. Joten itselle evvk.
Itselläni ei mitään muistoa vappupalloista lapsuudessa. Paitsi,että koti koristeltiin. Siis itse puhalletuilla palloilla. Varmaan olen vinkunut jotain heliumpalloa, mutta en edes muista sainko koskaan? Ehkä jonkun pienen jossain tikunnokassa?
Tai jossain sai niitä tavallisia leijuvia palloja; tyyliin ilmaismainospalloja tms.
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään moraalisesti ylivertaista siinä, että keskituloinen perhe pihistelee. Tuolla tyylillä päästään vaan syvemmälle lamaan kaikki.
Sellainen demari sitten siellä. RAHAA ON! Näköjään...
Ei kai 11v poika enää vappupalloista välitä?
Ei se ole kuulkaa pallokuninkaankaan elämä helppoa - yrittäjän riski ja paljon säästä riippuvainen tulos. Monella pallokuninkaalla ainoa mahdollisuus saada perheelle Kreikan matkan rahat kasaan tämä pallobusiness.
Minulla meni nyt ohi, missä kohtaa jutussa ilmenee, että äidillä ei ole varaa 30 euron vappupalloon? Olette nyt jo 7 sivua keskustelleet ja ymmärrän toki, että on hyvä säästää. Jos on varaa, niin mitä sitten.
Siis hetkinen, ihan vakavissaan täällä ihmiset selittävät, että olisi taloudellisesti järkevämpää käyttää muutama satanen siihen, että käydään halvasti Lintsillä ja sen jälkeen kuukauden ajan joka sunnuntai Hesessä + ostetaan kotiin herkkuja, kuin käyttää koko summa ns. unelmien Lintsi-päivään, jolloin lapsi kerrankin saa vähän kaiken haluamansa?
Taloudellisesti noi on ihan samanlaiset vaihtoehdot, moiemmissa koko summa menee ns. ylimääräiseen hemmotteluun. Tossa Lintsi + Hese + herkut vaihtoehdossa lapsi saa koko kuukauden tottua siihen, että on herkkuja ja joka viikko käydään siellä Hesessä. Se on lapselle jo sen verran pitkä aika, että eiköhän paluu arkeen ole isompi pettymys kuin yhden spesiaalipäivän jälkeen. (Lisäksi toi on terveydellisesti huonompi vaihtoehto, koska herkkuja ostetaan kokonaisuudessaan isompi määrä.)
Totta kai voi olla sitä mieltä, että itse mieluummin käyttää rahan tolleen, mutta ihan hullua väittää, että se olisi jotenkin objektiivisesti parempi ja järkevämpi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni eilen baariin 150e, mitä väliä?
No ei varmaan olisi mennyt sataa viittäkymppiä eilen baariin, jos ei olisi ollut mistä mennä.
Tuskin kukaan pistää tuosta vaan kolmeakymppiä yhteen ainoaan vappupalloon, jos tilanne on se, ettei millään pysty laittamaan kolmeakymppiä siihen vappupalloon, vaan se on siellä karsittavien menoerien listalla namper van.
Itse olen perheetön, ei ipania pyörimässä jaloissa, joten eipä tarvinut tänäkään vappuna mitään palloja ostella yhen ensimmäistä. Pullo alkoholitonta simaa, kermaa kahvin sekaan, hillomunkit, donitsit ja pari tippaleipää, niin siinä mitä tähän vappuun halusin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni nyt ohi, missä kohtaa jutussa ilmenee, että äidillä ei ole varaa 30 euron vappupalloon? Olette nyt jo 7 sivua keskustelleet ja ymmärrän toki, että on hyvä säästää. Jos on varaa, niin mitä sitten.
Palstalogiikkaa tyypillisimmillään. Jos ostaa kallista, on köyhä joka elää yli varojensa. Jos pukeutuu säkkiin, se kertoo rikkaudesta. Ja köyhyys ja rikkaus eivät johdu tulotasosta vaan siitä, ostaako heliumpalloja.
No mutta, jos se kokemus on itselle tärkeä, ehkä sitä mielellään maksaa enemmän. Kyllähän sitä esim. hampurilaisia voi tehdä kotona, mutta haluaa maksaa kokemuksesta ja menee ravintolaan. Tai saunassa voi käydä kotona, mutta välillä haluaa maksaa ja mennä saunomaan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin pienituloisen perheenäidin. Saivat kerran ylimääräistä rahaa muutaman satasen. Menivät käymään huvipuistossa kahden lapsen kanssa. Ostivat paikan päällä rannekkeet, söivät ravintolassa, jäätelöä, hattaraa ja muuta. Pelasivat narunvetoja ja muita. Koko summa meni yhtenä päivänä. Jos olisivat ostaneet rannekkeet ennakkoon ja pakanneet omat eväät mukaan (plus syöneet jäätelöt ja hattarat huvipuistossa), niin olisi rahaa jäänyt ylikin ja lasten hemmotteluun myöhemmin. Osalla ei vain ole mitään kysyä säännöstellä rahaa, vaan se polttelee taskuissa.
Eniten hämmästyttää miten joku näin tarkasti tietää ja muistelee ja åageksuu jonkun toisen ihmisen huvipuistopäivää.
Kävin eilen kaupassa ja laitoin serpentiinin kärryyn,sen leveämmän mallin. Kun katsoin hinnan,4.95,vein se takasin hyllyyn. Ja ostin samalla rahalla hedelmiä,aika ison pussin sai. Tarkoitan nyt että kalliin turhan voi jättää kauppaan. Ilmapallot ehkä eri juttu.....
Vierailija kirjoitti:
No keskustelu on samaa luokkaa kuin; osta kaupasta olut/lonkero baarissa kalliimpaa.
Tai mitä järkeä ostaa jotain ilotulitteita.
Keitä kahvit kotona, kahvilassa kalliimpaa
Eihän ne jätskikiskat voi myydä kaupan hinnoilla. Eikä kukaan pakota ostamaan.
Itse en kuluta noista mitään. Joten itselle evvk.
Itselläni ei mitään muistoa vappupalloista lapsuudessa. Paitsi,että koti koristeltiin. Siis itse puhalletuilla palloilla. Varmaan olen vinkunut jotain heliumpalloa, mutta en edes muista sainko koskaan? Ehkä jonkun pienen jossain tikunnokassa?
Tai jossain sai niitä tavallisia leijuvia palloja; tyyliin ilmaismainospalloja tms.
Totta, että sama keskustelu, kuin miksi juoda kahvi kahvilassa, kun se maksaa.
Itse kyllä muistan lapsuudesta, että aina markkinapäivänä sain pallon, jonka myyjä kiinnitti villatakkini napinläpeen. 70-luvulla ne olivat tavallisia palloja, ehkä nallenkorvaisia, foliopalloja ei edes ollut. Äitini oli muuten suorastaan saita, mutta pallot saimme siskoni kanssa markkinoilta useamman kerran. Äkkiähän se ikä oli ohi, että ilmapallo kiinnosti. Mukavia lapsuusmuistoja silti nuo markkinat ja pallot, ja kiva tajuta, ettei äitini ollutkaan sentään ihan kaikessa se piheistä pihein.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa riittävän vanhat ihmiset:
Myytiinkö noita vappupalloja vaikka 80-luvulla muualla kuin toreilla ja vastaavissa paikoissa? Saiko palloja edes marketista? Jos ei saanut, niin siinä syy, miksi aiempi sukupolvi kiikuttaa omat lapsensa ostamaan pallot muualta kuin marketeista. Haluavat lapsilleen saman "elämyksen" kuin itselleenkin.
Lapseni syntyivät 90-luvun alussa. Vappupalloja ei saanut marketeista vaan ostettiin ne hiton kalliit pallot torilla myyjiltä.
Pallot ja jäätelöt kuuluivat vappuun, maksoi mitä maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytiinkö noita vappupalloja vaikka 80-luvulla muualla kuin toreilla ja vastaavissa paikoissa? Saiko palloja edes marketista? Jos ei saanut, niin siinä syy, miksi aiempi sukupolvi kiikuttaa omat lapsensa ostamaan pallot muualta kuin marketeista. Haluavat lapsilleen saman "elämyksen" kuin itselleenkin.
Ei saanut marketeista. Ja silti ollaan ostettu lapsen pallot marketeista. En yhdistä tunnelmaa juuri siihen toriin. Harvoin mitään vappupalloa edes saatiin.
SINÄ et yhdistä, mutta esimerkiksi minä muistan nimenomaan ne torilta ostetut vappupallot. Meillä kaikilla on erilaiset muistot, ja eri asiat painelevat nostalgianappuloita.
30 euroa on kyllä ihan järjetön hinta vappupallolle, enkä sellaista maksaisi. Mutta en kyllä ostaisi Prismastakaan, eihän se tunnu yhtään samalta. Ihan samalla tavalla kuin se litran jäätelöpaketti ei maistu samalta kuin kallis jäätelöpallo jäätelökioskilta, vaikka se olisi täysin samaa jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole palloja saanut kauaa marketeista.
Ainakin yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Heh, muistui mieleen miten joskus köyhempänä mukaan tarttui lapselle Kokoomuksen ilmapallo. Hävetti hirmuisesti sen kanssa kulkea, mutta lapsi ei osannut lukea ja se oli ilmainen 😅 Oltiin tämän ketjun perusteella niitä hyveellisiä köyhiä.
Joku raja tälläkin! Ei ole oikein saastuttaa tolla tavalla lapsen mieltä. Ja olihan se teille vanhemmillekin traumaattinen kokemus!
Ap on kyllä pihi. Kaupastakin on pitänyt etsiä halvimmat euron jäätelöt. Kertoo kyllä paljon luonteesta.
Mielenkiintoista on, että ainakaan vielä 90-luvun alussa kaasupalloissa ei ollut tuota painoa ollenkaan. Palloa siis piti pitää hyvin tarkasti, muuten se karkasi taivaan tuuliin.
Nykyään "autetaan" ihmisiä enemmän, tässäkin. Toisaalta tuon voi nähdä symbolisesti vapauden laskuna.