Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisia edeltävä dysforinen häiriö PMDD

Vierailija
01.05.2024 |

Onko kenelläkään kokemusta tästä? Itse olen vasta vähän aikaa sitten tullut tietoiseksi tällaisen olemassaolosta, olin aiemmin kuullut vain PMS-oireista, mutta ei kyllä sovi omat oireet siihen. Millaista hoitoa olette tähän saaneet ja ottaako lääkärit tätä tosissaan?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on. En ole saanut mitään hoitoa, en tosin ole hakenutkaan, koska en ikinä saanut pahoihin kuukautiskipuihinkaan tai kuukautisten aikaiseen migreeniin mitään apua. Miten sitten tähänkään.

Oireeni ovat tosi kirjavia. Pahin ja pysyvin on se masennus ja itsetuhoinen ajattelu. Onneksi tiedän, että se menee muutamassa päivässä ohi. Mutta muut oireet vaihtelevat tosi paljon kuukaudesta toiseen, viime kerralla oli kovaa hammassärkyä mitä on muutaman kerran aiemminkin ollut. Siis oikeasti tuntuu siltä, että olisi paha reikä hampaassa, mutta se menee ohi kun kuukautiset alkaa.

Välillä tulee ihan järkyttävä turvotus, maha kuin raskaana olevalla. Välillä jokin tietty nivel kipeytyy, esimerkiksi kerran polvi niin pahasti etten pystynyt kävelemään. Välillä totaalinen unettomuus. Välillä sellainen oksentelu, ettei mikään ruoka pysy sisällä. Välillä alkaa kuukautiskivut monta päivää ennen itse kuukautisia.

Ja niin edelleen. Jotenkin pahinta tässä on se ennakoimattomuus - koskaan ei tiedä, mitä oireita tässä kuussa onkaan tiedossa. Joskus erittäin harvoin tulee pahojen oireiden tilalla erikoinen euforia :D Harmi että sitä tapahtuu niin harvoin.

Vierailija
2/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko sitä ennen menkkoja olevaa megaluokan känkkäränkkää, jolloin itsekin ihmettelee että mitä ihmettä tapahtuu kun on täysi sekopää?

Ei tuota varmaan Suomessa oikein tosissaan oteta mutta mulla väheni oireilu huomattavasti ennen ssri-lääkitystä.

Joku aika sit lopettelin sen hissukseen. Jäätävä rähjääminen, paniikkikohtaukset, dissosiaatiot ja itsensämurhaamis-itkut alkoi taas aika pian joku päivä ennen menkkoja.

Ajattelin että alkaisin syömään viikon tai kaksi kuussa tuon estääkseni. Aiemmin poikaystävät on ollut kovilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko sitä ennen menkkoja olevaa megaluokan känkkäränkkää, jolloin itsekin ihmettelee että mitä ihmettä tapahtuu kun on täysi sekopää?

Ei tuota varmaan Suomessa oikein tosissaan oteta mutta mulla väheni oireilu huomattavasti ennen ssri-lääkitystä.

Joku aika sit lopettelin sen hissukseen. Jäätävä rähjääminen, paniikkikohtaukset, dissosiaatiot ja itsensämurhaamis-itkut alkoi taas aika pian joku päivä ennen menkkoja.

Ajattelin että alkaisin syömään viikon tai kaksi kuussa tuon estääkseni. Aiemmin poikaystävät on ollut kovilla.

Kyllä, juuri tätä. Itsellä saattaa olla niin pahaa ahdistusta, masennusta ja yliajattelua etten pysty keskittymään mihinkään, joskus myös itsetuhoisia ajatuksia, voimakasta ärtymystä tai vihaakin. Sitten vaan yhtenä päivänä olo on ihan erilainen ja ei enää oikein saa kiinni siitä olosta mikä vielä edellisellä viikolla oli. Mulla on masennusta ollut muutenkin, mutta se on ehkä vähän hämännyt tässä ja olen vasta nyt alkanut kiinnittää huomiota tähän oireiden syklisyyteen kuukautiskierron mukaan. Ap

Vierailija
4/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee aina kova tuhlaamisvimma juuri ennen kuukautisia :) PMS-kiukun/masennuksen lisäksi

Vierailija
5/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka+energiahoidot ovat auttaneet. Muitakin lääkityksiä olen kokeillut, ei tehoa.

Vierailija
6/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla niitä vaivoja joihin terveydenhuollossa saa helposti vähättelevää suhtautumista. Ihan kuin kovat kuukautiskivut niin nämä mielialaoireetkin on varmaan monen mielestä vaan naisten elämään kuuluva asia.

Vierailija
7/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri tätä. Itsellä saattaa olla niin pahaa ahdistusta, masennusta ja yliajattelua etten pysty keskittymään mihinkään, joskus myös itsetuhoisia ajatuksia, voimakasta ärtymystä tai vihaakin. Sitten vaan yhtenä päivänä olo on ihan erilainen ja ei enää oikein saa kiinni siitä olosta mikä vielä ede

Kuulostaa tutulta joo. Itsellä mielialan vaihtelut aivan jäätävät, haastan riitaa ihan kaikkien kanssa, itken, panikoin, olen itsetuhoinen ja tosissaan haudon itsemurhaa. Vaikka miten koittaa rauhoittua ja miettiä että se menee ohi, niin ei vaan onnistu. Ihan kaikki triggeröi jotain hermoja ja vaikka kuinka koittaisi hillitä itseään niin räjähtää.

Jälkeen päin sitä sit on ollut häpeissään, pyydellyt anteeksi ja itsekin ihmeissään mistä tää kaikki tulee kun normaalisti sitä on mitä kiltein ja herttasin olento.

Onko sulla lääkityksiä mitkä vois vaikuttaa tai jotain häikkää hormoneissa?

Jos sulla muutenkin masennusta on, niin tuo pieniannoksinen mielilalääke vois auttaa. Mulla oli Seronil pienimmällä mahdollisella annostuksella.

Juuri vastikään meni poikki vanhan ystävän kanssa, kun riita lähti vyörymään tosi pienestä asiasta, mä kilahdin täysin ja vaan jatkoin ja jatkoin sitä pään aukomista. Hävettää aivan hlvetisti ja lauoin todella alhaisia asioita. Pari päivää tuosta alkoi vuoto. Todellakin ehkä otan Seronilin taas käyttöön. Vielä kun saisin ystävyyden korjattua, iskin vyön alle kovaa.

Vierailija
8/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset keksivät mitä ihmeelisempiä tekosyitä ja diagnooseja huonolle käytökselleen. Huono käytös on huonoa käytöstä. Olkoon syy mikä tahansa. Aikuisen on syytä ottaa itse vastuu omasta käytöksestään ja reagoida. Ei pidä vain odottaa, että me muut sivulliset ihmiset vain siedämme ja ymmärrämme mitä tahansa käytöstä. Nainen minäkin. 

Vierailija
9/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on ainoa mikä auttaa. Samalla saattaa kadota muitakin vaivoja, mutta moni silti mieluummin kärsii ja ramppaa lääkärissä kuin muuttaa elintapojaan.

Vierailija
10/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio on ainoa mikä auttaa. Samalla saattaa kadota muitakin vaivoja, mutta moni silti mieluummin kärsii ja ramppaa lääkärissä kuin muuttaa elintapojaan.

Ja tämä kommentti on ihmiseltä, joka aiemmin halusi joko kuolla itse tai tappaa jonkun vähintään viikon ajan joka kuukausi.

Vierailija
11/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset keksivät mitä ihmeelisempiä tekosyitä ja diagnooseja huonolle käytökselleen. Huono käytös on huonoa käytöstä. Olkoon syy mikä tahansa. Aikuisen on syytä ottaa itse vastuu omasta käytöksestään ja reagoida. Ei pidä vain odottaa, että me muut sivulliset ihmiset vain siedämme ja ymmärrämme mitä tahansa käytöstä. Nainen minäkin. 

Kyseessä on ihan oikea lääketieteellisesti tutkittu häiriö. Vai voiko kuka tahansa maallikko vain keksiä ja lisätä sen diagnostiseen luetteloon. Ja tuskin siitä kärsivä olettaa muiden vain ymmärtävän. 

Vierailija
12/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut mitään hoitoa. Lääkäri sanoi vaan tsemppiä ja koita kestää, kun kerroin juovani itseni tajuttomaksi etten mene tekemään mitään. Meillä on naistentaudit todella hyvissä kantimissa Suomessa, siis ihan kuin niitä ei hoidettaisi mitenkään eikä mitään avunpyyntöjä oteta tosissaan. En yhtään ihmettele alkoholistien määrää tässä itselääkinnän maassa. Hyvä puoli on se, että kun vaihdevuodet etenee niin pmdd rauhoittuu pikkuhiljaa kun hormonitoiminta hiljenee. Nykyään voi mennä jo ihmisten ilmoille ja jopa töihin ennen kuukautisia

Vierailija
13/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinäkin sönkötät. 

Vierailija
14/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on ihan oikea lääketieteellisesti tutkittu häiriö. Vai voiko kuka tahansa maallikko vain keksiä ja lisätä sen diagnostiseen luetteloon. Ja tuskin siitä kärsivä olettaa muiden vain ymmärtävän. 

Näin naisena väitän silti että käytöstavat on silti löydyttävä. Ei me asiakaspalvelussa olla mitään raivareita saatu vaikka olisi mitä oireita. Niin ja minulla on endometrioosi.

Vierailija
15/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut mitään hoitoa. Lääkäri sanoi vaan tsemppiä ja koita kestää, kun kerroin juovani itseni tajuttomaksi etten mene tekemään mitään. Meillä on naistentaudit todella hyvissä kantimissa Suomessa, siis ihan kuin niitä ei hoidettaisi mitenkään eikä mitään avunpyyntöjä oteta tosissaan. En yhtään ihmettele alkoholistien määrää tässä itselääkinnän maassa. Hyvä puoli on se, että kun vaihdevuodet etenee niin pmdd rauhoittuu pikkuhiljaa kun hormonitoiminta hiljenee. Nykyään voi mennä jo ihmisten ilmoille ja jopa töihin ennen kuukautisia

Etkö kokeillut mitään muuta hoitolinjaa kuin länsimaista lääketiedettä?

Vierailija
16/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalsium.

Vierailija
17/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sanottiin, että sivullisten pitäisi sietää ja ymmärtää? Tämä ongelma on kaikkein tuskallisin sille ihmiselle itselleen. Kyseessä on ihan todellinen tunnistettu hormonaalinen häiriö. Ei se ole peruste huonolle käytökselle, mutta ongelma on pakko tunnistaa jotta siihen voi saada apua. Tuskin kukaan tahtoo noista olotiloista kärsiä.

Vierailija
19/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinäkin sönkötät. 

Yhdenkään miehen vastaavanlaiset selittelyt ja tekosyyt ei menisi palstalla läpi. Turhaa olisi miehen selitellä, että huonotuulisuus, tiuskiminen, raivoaminen tai loppuunpalaminen on diagnoosin syy.

Vierailija
20/43 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sanottiin, että sivullisten pitäisi sietää ja ymmärtää? Tämä ongelma on kaikkein tuskallisin sille ihmiselle itselleen. Kyseessä on ihan todellinen tunnistettu hormonaalinen häiriö. Ei se ole peruste huonolle käytökselle, mutta ongelma on pakko tunnistaa jotta siihen voi saada apua. Tuskin kukaan tahtoo noista olotiloista kärsiä.

Tuskin on kaikkein tuskallisin sille ihmiselle itselleen. Monessa perheessä kaikki saavat osansa. Kivaa ei ole myöskään ystävillä, työkavereilla tai asiakaspalvelutehtävissä työskentelevillä, joka saavat kuraa päällensä. Veikkaan, että kaikkein tuskallisinta se on perheen lapsille, joiden äiti raivoaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän