Kuukautisia edeltävä dysforinen häiriö PMDD
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Itse olen vasta vähän aikaa sitten tullut tietoiseksi tällaisen olemassaolosta, olin aiemmin kuullut vain PMS-oireista, mutta ei kyllä sovi omat oireet siihen. Millaista hoitoa olette tähän saaneet ja ottaako lääkärit tätä tosissaan?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset keksivät mitä ihmeelisempiä tekosyitä ja diagnooseja huonolle käytökselleen. Huono käytös on huonoa käytöstä. Olkoon syy mikä tahansa. Aikuisen on syytä ottaa itse vastuu omasta käytöksestään ja reagoida. Ei pidä vain odottaa, että me muut sivulliset ihmiset vain siedämme ja ymmärrämme mitä tahansa käytöstä. Nainen minäkin.
Missä sanottiin, että sivullisten pitäisi sietää ja ymmärtää? Tämä ongelma on kaikkein tuskallisin sille ihmiselle itselleen. Kyseessä on ihan todellinen tunnistettu hormonaalinen häiriö. Ei se ole peruste huonolle käytökselle, mutta ongelma on pakko tunnistaa jotta siihen voi saada apua. Tuskin kukaan tahtoo noista olotiloista kärsiä.
Tuskin on kaikkein tuskallisin sille ihmiselle itselleen. Monessa perheessä kaikki saavat osansa. Kivaa
Eikö tuossa ole aika monta syytä miksi häiriö pitää tunnistaa jotta siihen voi saada hoitoa? Vai sinustako ongelma katoaa vaan asenteella ja omalla päätöksellä?
Aika monen käytös muuttuisi parempaan suuntaan jos olisi pakko. Ja nimenomaan omalla asenteella ja päätöksellä. Jos oireet ovat niin voimakkaita kun palstalaiset kuvaavat eikä niitä voi itse hallita, olisiko sivullisilla syytä tehdä lapsiperheestä lasu?
Vierailija kirjoitti:
Naiset keksivät mitä ihmeelisempiä tekosyitä ja diagnooseja huonolle käytökselleen. Huono käytös on huonoa käytöstä. Olkoon syy mikä tahansa. Aikuisen on syytä ottaa itse vastuu omasta käytöksestään ja reagoida. Ei pidä vain odottaa, että me muut sivulliset ihmiset vain siedämme ja ymmärrämme mitä tahansa käytöstä. Nainen minäkin.
Täällä etsitään ratkaisuja ja apua tähän?
Itse hain apua eniten silloisen poikakaverin takia. Olin aina nuo päivät aivan kuin joku riivaajia olis mennyt muhun, lääkitys auttoi.
Ämmillä on koko ajan päällä joko kuukautisia edeltävä kiukku, kuukautiskiukku tai kuukautisten jälkeinen kiukku.
Hei Ap,
Tsemppiä, ei ole helppoa.
PMS - asiat ovat täysin alidiagnosoituja ja hoidettuja. Puhumattakasn PMDD oireista.
Naisten kärsimyksiä vähätellään järkyttävästi.
Minulla auttaa ssri lääkitys, noin viikon ajan ovulaation aikoihin. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on ainoa mikä auttaa. Samalla saattaa kadota muitakin vaivoja, mutta moni silti mieluummin kärsii ja ramppaa lääkärissä kuin muuttaa elintapojaan.
Kerrotkos ruokavalion, joka toimii kuin rauhoittava?
Ja tässä on parempi olla jotain salaisuuksia, joku "jätä sokeri, vaalea vehnä ja alkoholi" on yhtä tyhjän kanssa ja kaikki tietää ne jo.
Ei mulla ainakaan mikään ruokavalio ole toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on ainoa mikä auttaa. Samalla saattaa kadota muitakin vaivoja, mutta moni silti mieluummin kärsii ja ramppaa lääkärissä kuin muuttaa elintapojaan.
Ja tässä on parempi olla jotain salaisuuksia, joku "jätä sokeri, vaalea vehnä ja alkoholi" on yhtä tyhjän kanssa ja kaikki tietää ne jo.
Matala-asteista tulehdusta vähentävä ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Elevated hs-CRP (>3mg/L), an acute phase biomarker of inflammation, was significantly related to a 26%41% increased odds of reporting of premenstrual mood symptoms, abdominal cramps/back pain, appetite cravings/weight gain/bloating, and breast pain."
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap,
PMS - asiat ovat täysin alidiagnosoituja ja hoidettuja. Puhumattakasn PMDD oireista.
Minulla auttaa ssri lääkitys, noin viikon ajan ovulaation aikoihin. Suosittelen.
Toimiiko ssri-lääkkeetkin tosiaan kausittain otettuina? Eikös niissä yleensä vaikutus tule aina useamman viikon viiveellä?
Sitäkö se onkin? Miksi en ole ikinä ennen kuullut tästä?! Olen vain miettinyt, että eihän tässä naisena elämisessä ole mitään järkeä! Kaksi viikkoa kuukaudesta maailmanloppu, viikko kuukautiskärvistelyä, viikko ihan hyvää elämää ja sitten taas alusta.
Näin tässä joku päivä jonkun lääkäriaseman mainoksen vaihdevuosista. Siinä vanhempi lääkärirouva kertoili "naisen ruuhkavuosista". Siis siitä, kuinka esivaihdevuodet oireineen voi alkaa jo nelikymppisenä samaan aikaan, kun lapset ovat vielä tarvitsevia, omat vanhemmat vanhenevat ja tarvitsevat, työelämä puristaa ja pitäisi pystyä ihmeisiin. Ja mikä lohduttavinta, kaikilla oireet eivät lopu menopaussiin, vaan ne voi jatkua loppu elämän. Siinä kohtaa mietin, että morjes ja ei helevetti!
Vierailija kirjoitti:
Ämmillä on koko ajan päällä joko kuukautisia edeltävä kiukku, kuukautiskiukku tai kuukautisten jälkeinen kiukku.
Jokaisen tällaisia typeryyksiä laukovan pitäisi elää edes yksi kuukausi naisen kehossa. Minulle on juuri tällaiset idarit selittäneet että miten ne kuukautiset muka elämään mitenkään vaikuttaa. Kutsun heidät iloisin mielin kokeilemaan miltä tuntuu hymyillä 8 tunnin työvuoro kaupan kassalla, kun joku vääntää puukkoa sekä selässä että vatsassa, reidet kramppaa, hikoilee jatkuvasti, kipu on tauotta noin 9/10 eikä lääkkeet auta, taju hämärtyy eikä muisti pelaa, vatsa on hallitsemattomalla ripulilla samalla kun kohtu pukertaa ulos veren lisäksi puolen kämmenen kokoisia hyytymiä, ja joudut käytännössä käyttämään vaippaa ettei tule työhousuista läpi. Tätä toki kestää vain 7 päivää, loput 21 päivää kroppa valmistautuu seuraavaan näytökseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen tällaisia typeryyksiä laukovan pitäisi elää edes yksi kuukausi naisen kehossa. Minulle on juuri tällaiset idarit selittäneet että miten ne kuukautiset muka elämään mitenkään vaikuttaa. Kutsun heidät iloisin mielin kokeilemaan miltä tuntuu hymyillä 8 tunnin työvuoro kaupan kassalla, kun joku vääntää puukkoa sekä selässä että vatsassa, reidet kramppaa, hikoilee jatkuvasti, kipu on tauotta noin 9/10 eikä lääkkeet auta, taju hämärtyy eikä muisti pelaa, vatsa on hallitsemattomalla ripulilla samalla kun kohtu pukertaa ulos veren lisäksi puolen kämmenen kokoisia hyytymiä, ja joudut käytännössä käyttämään vaippaa ettei tule työhousuista läpi. Tätä toki kestää vain 7 päivää, loput 21 päivää kroppa valmistautuu seuraavaan näytökseen&n
Nämä eivät ole pms-oireita.
Vierailija kirjoitti:
Aika monen käytös muuttuisi parempaan suuntaan jos olisi pakko. Ja nimenomaan omalla asenteella ja päätöksellä. Jos oireet ovat niin voimakkaita kun palstalaiset kuvaavat eikä niitä voi itse hallita, olisiko sivullisilla syytä tehdä lapsiperheestä lasu?
Varmaan ne sekoilleet ja riehuvat vangitkin on vain olleet päättäneet olla sekoilematta.
Mikä ongelma tässä nyt on että asian noteeraa itse ja yrittää saada apua siihen?
Hormonaaliset ongelmat ja periytyvät alttiudet vaikka mt-ongelmiin ei omahoidolla lähde millään lenkkeilyllä ja terveellisellä ruokavaliolla ikinä kun jotain on geeneissä ja kehossa pielessä. Oireita voi tosin tiettyyn pisteeseen asti yrittää lievittää, mutta yleensä siihen tarvitsee lääkityksen tueksi.
Mulla on mm väkivallan takia ptsd, paniikkihäiriö, vakava masentuneisuus ja ahdistuneisuus, dissosiaatiohäiriön, enkä mä oireideni kanssa pakollakaan pääse ovestani ulos jos kohtaus on päällä. Olen kyllä vain päättänyt ja pakottanut itseni, yrittänyt lukemattomia kertoja, mutta kaikki pakottaminen tekee oireista vaan pahempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap,
Toimiiko ssri-lääkkeetkin tosiaan kausittain otettuina? Eikös niissä yleensä vaikutus tule aina useamman viikon viiveellä?
Tämä onkin tosi kiinnostavaa, yleensä käytetään juuri noin masennukseen/ahdistukseen että useampi viikko ja sitten vasta vaste.
Mutta pmdd oireisiin voi ottaa päivän tai useamman ja vaikutus tulee jopa heti.
Se vaikutus on jollain tavalla erilainen näihin kahteen sairauteen.
Ssri- lääkitys auttoi.
Hae apua. Älä kärsi.
Nämä eivät ole pms-oireita.
Vastasin viestiin joka vähätteli koko kuukautiskiertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanottiin, että sivullisten pitäisi sietää ja ymmärtää? Tämä ongelma on kaikkein tuskallisin sille ihmiselle itselleen. Kyseessä on ihan todellinen tunnistettu hormonaalinen häiriö. Ei se ole peruste huonolle käytökselle, mutta ongelma on pakko tunnistaa jotta siihen voi saada apua. Tuskin kukaan tahtoo noista olotiloista kärsiä.
Mikä teitä vaivaa ? Eikö ole jännä että ihmisillä on ennenkin ollut kuukautiset mutteivat ole raivonneet ympäriinsä. Tarkistakaa ruokavalio ja menkää terapiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Alapeukkua tieteelliselle tutkimukselle?
Mikä vastaus tuokin on? Ruokavalio. Kaikilla on joku ruokavalio. Hengittäminen auttaa myös pysymään hengissä.