Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisia edeltävä dysforinen häiriö PMDD

Vierailija
01.05.2024 |

Onko kenelläkään kokemusta tästä? Itse olen vasta vähän aikaa sitten tullut tietoiseksi tällaisen olemassaolosta, olin aiemmin kuullut vain PMS-oireista, mutta ei kyllä sovi omat oireet siihen. Millaista hoitoa olette tähän saaneet ja ottaako lääkärit tätä tosissaan?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset keksivät mitä ihmeelisempiä tekosyitä ja diagnooseja huonolle käytökselleen. Huono käytös on huonoa käytöstä. Olkoon syy mikä tahansa. Aikuisen on syytä ottaa itse vastuu omasta käytöksestään ja reagoida. Ei pidä vain odottaa, että me muut sivulliset ihmiset vain siedämme ja ymmärrämme mitä tahansa käytöstä. Nainen minäkin. 

Mitä ihmettä sinäkin sönkötät. 

Aiai, sulla on paha PMDD.

Vierailija
42/43 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs naistentautien lääkäri kirjoitti artikkelissaan hormonikierukan aiheuttavan joillekin naisille Pmdd-oireet.

Vaihdevuodet jo onnellisesti ohittaneena, alettiin terveydenhuollossa vaatimalla vaatia hormonikierukan ottamista kohtuun. Ikää oli jo lähes 60 vuotta. En halunnut sitä laitettavaksi, mutta lääkäri päätti puolestani toisin, hän lopulta voitti eipäs-juupas- väittelyn.

Myöhemmin Mirenaa ei saatu/ haluttu saada poistettua.

Vuodot alkoivat lopulta ilmestyä säännöllisesti joka kuukausi. Niiden yhteyteen ilmaantuivat myös pmdd-oireet. Hyvä elämä loppui siihen. Turposin valtavaksi, selkä ei kestänyt turpoamista. Lopulta kierukka ajautui ilmeisimmin vatsaonteloon ja vatsapeitteisiin, kehotulehdukset alkoivat, meni loppukin liikunta- ja työkyky.

On kuin olisi yhtäkkiä syyttömänä teljetty kehovankilaan ja eläkkeelle. Terveydenhuollosta ei anneta mitään apua tai toivoa. "Tsemppiä" on toivotettu ja "aikansa se siellä vain vaikuttaa", lohdutusta. Yksi hoitaja tiesi; "Voin suoralta kädeltä sanoa, ettei kierukkaa löydy".

Pmdd-oireet ovat siten seurausta hormonikierukasta. Kahdeksan vuotta "lusimista" hormonikierukan vankina. Tässä iässä miettii, mitä järkeä loppuelämällä on? Trauma on ollut kaikkine kauhuineen ja pelkotiloineen sekä järkyttävine kipuineen niin totaalinen, että jo rukoilee suojelusenkeliä saattamaan tämä ihmisraunio taivaan kotiin.

Lapsemme saanevat hormonivalmisteiden aiheuttamat ongelmat perintönä ja jakavat vaikutukset seuraaville sukupolville. Biologit ovat todistaneet hormonaalisten aineiden vaikutuksen vesieliöiden perimään ja käyttäytymiseen. Onko tämä ongelma gynekologeiltako vielä hoksaamatta? Ihmisen perimä muuntuu/ vaurioituu, jos "tuo pieni vaikuttavan ainemäärä" on kehossa lähes koko elin-iän ajan ja vielä seuraavat sukupolvet jatkavat samaa rataa.

Lapseni päätti ettei halua jälkeläisiä, koska ei halua vanhemmaltaan perimäänsä henkistä/ fyysistä kärsimystä siirtää omille lapsilleen. Hän teki johtopäätöksensä aivan itsenäisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pmdd-oireet ovat henkistä tuskaa, mielen murenemista, fyysiseen kipuun verrattavaa olotilaa. Tunnetilat vaihtelevat kauhunsekaisesta pelosta vihantunteisiin ja epätoivoon.

Tuska on syvää aivan kuin sielua paloiteltaisiin, omaa itseä ei olisi olemassakaan enää...

Apua lamaannuttaviin tunteisiin olen hakenut raamatusta ja yrittänyt vain jaksaa sietää oloa ne tietyt päivät. Ongelmat aloitti hormonikierukka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi