8kk synnytyksestä ja 4kk korjausleikkauksesta -> seksi sattuu! vertaistukea kaivataan
Tiedän, että tämä kuuluisi ehkä tuonne seksi palstalle, mutta toivon saavani asiallisia vastauksia tällä puolella...
Eli 8kk o nyt kulunut alatiesynnytyksestä, mikä meni käsille ja 4 kuukautta on kulunut korjausleikkauksesta.
Eilen uskallettiin ekan kerran kokeilla yhdyntää mieheni kanssa, mutta kovan yrityksen jälkeen homma jäi siihen kun saatiin se sisälle.
Ei tuntunut hyvältä... aluksi tuntui siltä kuin olisi ollut seinä vastassa ja lopulta peppureijän ja emättimen reijän välinen silta, joka osittain jouduttiin rakentaa uudelleen, alkoi sattumaan aika ikävästi. Ja se on koskettaessa vieläkin arka.
Ei siis tullut mieleenkään, että oltais edetty eteenpäin yhdynnässä. Niin ja liukastetta käytettiin mielinmäärin.
Nyt sitten meinas tulla uskonpuute ja pelko, että mitä jos en pysty enää koskaan nauttimaan yhdynnästä :(
Siksi nyt pyytelenkin vertaistukea teiltä, joilla seksin aloittaminen synnytyksen jälkeen ei ole ollut kuin ruusuilla tanssimista.
Monta kertaa olette kokeilleet, ennenkuin on homma alkanut luistamaan?
Niin ja kaikki vinkit otetaan vastaan asian tiimoilta.
Yhdet menkat on mulla ollut, kun kuulemma muutamalla kaverilla on seksi vasta niiden jälkeen alkanut sujumaan...
Kommentit (5)
... Itse tunnen pienen pientä katkeruutta niitä kohtaan, jotka hehkuttaa tuosta seksistä lähes heti synnytyksen jälkeen...
Ja oikein vihaksi pisti kun lääkäri kysyi ehkäisystä lopputarkistuksessa 6 viikkoa synnytyksestä kun silloin en pystynyt vielä istumaan kunnolla ja muutenkin oli ikävä olo.
Mulla myös on ollut haluuttomuutta tähän asti ja eilen tosiaan uskaltauduin yrittämään, mutta en tiedä kuinka helposti uskallan seuraavalla kerralla kun nyt tiedän, että se tulee ottamaan kipeää...
En tiedä onko tämä taas sellainen aika parantaa tilanne ja että aikaa ei vielä yksinkertaisesti ole mennyt riittävän paljon.
Ehkä kuitenkin eniten pelkään sitä, että mitä jos minut on vain kuitenkin paikattu edelleen huonosti ja ongelmat yhdynnässä johtuvat siitä....
niin ei todellakaan ensimmäisellä kerralla onnistunut/tuntunut kivalle, saatika että 2 viikkoa synnytyksestä olisi tullut edes mieleen moinen touhu! Eli seksin aloittamisaikataulu ihan eri tietenkin kun teillä kaikkien noiden ikävien kokemusten jälkeen, mutta kaitpa sitä silti voi verrata, oli ajankohta seksin aloittamiselle sitten 8 viikkoa (kuten meillä) tai 8 kuukautta synnytyksestä. Ensimmäisellä kerralla meillä homma jäi siihen, että todella tuntui, että ei " mahdu" , että on joku seinä edessä ja sattui sinne jonnekin, mulla ei episiotomian kohta kipuillut, mutta syvemmältä. Olin ihan varma, että " ei ikinä onnistu..." . No, seuraavalla kerralla päästiin vähän pidemmälle ja ehkä kolmannella kerralla jotenkin homma onnistui. Mutta seksin aloittamisesta meni noin 2 kk ja noin 8 kertaa, että saatoin sanoa tuntuvan normaalilta. Lopulta voin sanoa, että tuntuu ihan samalta kuin ennen lasta, tai kyllähän voi tuntua erilaiselta, mutta keho on tottunut, ei muista enää tarkkaan miltä se aiemmin tuntui. Mun kokemuksesta ;kiire on pahasta, samoin paha tuuli tai jännitys, huumori mukaan, eikä saa lannistua jos ei onnaa, kokeilkaa jotakin muuta kivaa ja jättäkää yhdyntä seuraavaan kertaan, pakolla yrittämällä ei taatusti onnistu. Tsemppiä!
Hei!
Minä muistan, kuinka esikoisen jälkeen (syntyi vielä sektiolla) hommasta ei meinannut tulla yhtään mitään. Lopputarkastukseen mennessä oltiin jo ehditty kerran-kaksi kokeilla ja se oli tuskaa. Mua oli kätilö käsitellyt aika kovakouraisesti (siinä vaiheessa, kun vauvan luultiin vielä tulevan perinteistä reittiä) ja se jätti jälkensä. Puhuin asiasta lääkärin kanssa, sain jonkun lääke- ja voidekuurin ja tilanne alkoi pikkuhiljaa parantua.
Liukasteet ei taida auttaa, jos taustalla on joku " ärsytys" tai muu, josta pitää ensin päästä eroon... Toivottavasti saatte pian apua!
:) ONNANNAA
meillä oli sama homma, seksi alkoi sattumaan ja tuntumaan tosi inhottavalta, kun siihen hommaan uskalsin ryhtyä. Pyysin neuvolassa terkkaria vilkaisemaan kun paikallistin kipupisteen suunnilleen tiettyyn paikkaan. Terkkarin mukaan siellä näkyikin " jotain" ja kehoitti menemään gynelle. Vararin ajan ja gyne jutteli jotain (olikohan leesiosta?) eli tikki kun oli sulanut niin alemman kerroksen kudossoluja oli kasvanut päälle ja kun harrastaa seksiä niin kohta on kipuherkkä . Tämä ei kuulemma ole mitenkään hirveän harvinaista jos tikki on hieman huonosti ommeltu. Vaiva korjatiin paikallispuudutuksessa eli gyne leikkasi tämän huonon kohdan pois. Vaiva hävisi ja seksikin alkoi maistua kun ei sattunut yhtään. Jännä juttu minulla nuo tikit, muutamat luomet poistettu ihosta ja tikeistäon jäänyt järkyttävät jäljet ihoon, sellainen pullea kohollaan oleva arpi. Ilmeisesti samaa ilmiötä tapahtui alakerrassa.
Kannattaa tarkistuttaa alakerta jos kipu jatkuu sillä vaiva voi olla vaikka tämäntyyppinen joka helppo hoitaa pois.
Toisesta ei tarvinnut laittaa tikkejä - voi sitä helpotusta - ja mitään ongelmaa ei ole ollutkaan.
Joo...ei se tosiaan kaikilla ole ruusuilla tanssimista...itselläni myös n. 8 kk synnytyksestä eikä seksistä tietoakaan. Mulla ei edes mitään korjausleikkausta mutta silti tilanne huono. Mulle ommeltiin tikkejä kahteen kerrokseen emättimeen ja välilihaan ja olin pitkään kipeä enkä pystynyt kunnolla istumaan (vaikka ymmärtääkseni " vauriot" oli aikalailla normaalit) Yhdyntää kokeiltiin n. 3 kk ja 5 kk paikkeilla synnytyksen jälkeen -> sattui tosi paljon eikä hommasta tullut mitään (muuta kuin tuskanhiki) Meillä on parisuhde tässä matkan varrella muutenkin ollut koetuksella, en jotenkin vaan tunne samoin kun ennen. Lapsi vie kaiken energian. Seksiä ei olla edes yritetty 3 kuukauteen. Pelkään että sattuu edelleen ja muutenkin hankalaa kun mulla ei ole mitään haluja koko hommaan. Seksi kuihtuu kun sitä ei harrasteta, näinhän se on. Että näinkin huono voi tilanne olla...Tiedän että meillä on " normaalia" huonompi tilanne mutta täytyy silti sanoa, että olen suurella ihmetyksellä lukenut niitä juttuja että " seksi on ihanaa & kiihkeää 2-3 vkoa synnytyksen jälkeen" kun itse hädin tuskin pystyin istumaan tuossa vaiheessa.