Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko juhlapäivät teistä miltään?

Vierailija
30.04.2024 |

Mietin johtuuko masennuksesta, kun en ole vuosiin tuntenut mitään eroa arjen ja juhlan välillä. Ja mä nimenomaan haluaisin viettää juhlia esim laittamalla sopivat juhlaruoat ja herkut ja kodin nätiksi yms. Mutta kun se on ihan sama laitanko vai en, kun tunnelmaa ei ole. Vaikea elämäntilanne tosiaan ollut jo pitkään ja olen lievästi mutta kroonisesti masentunut. Onko muilla aikuisilla tällaista vai onko se tämä mun masennus syynä? Surullista ajatella että seuraavat vuosikymmenet kuluu näin, pelkkää harmaata arkea. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne oikein aikuisena enää

Vierailija
22/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo niin monet kalenterivuoden juhlat laittanut ihan viimeisen päälle, että enää en suo niille ajatustakaan. Ihan parasta olla vaan ja nauttia omasta kodista.

- n67v -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täm tuleva vappukin... yks lysti. Ihanaa saada ylimääräinen vapaapäiväö töistä. Ei tulis mieleenkään mitkään vappu kliseet ja juhlimienen. 

Vierailija
24/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ja ei, enemmän tai vähemmän. Usein onneksi edes vähän, mutta vaihtelee vuodesta toiseen. Joulu on tietysti ihan spesiaali juttu ja se tuntuu aina joululta, juhlalta. Mutta nyt vaikkapa vappu, niin olen ostanut ilmapalloja ja serpentiiniä, munkkeja ja simaa ja ainakin yritän luoda itselleni vapputunnelmaa. Se on tärkeää. Välttämättä fiilis ei ole ihan katossa, mutta haluan ainakin yleensä koristeilla, ruualla ym tekemisellä ja perinteillä luoda tai ainakin yrittää luoda juhlan tunnelmaa. Joskus se onnistuu paremmin ja on mahtava fiilis ja joskus ei tunnu oikein miltään. 

Vierailija
25/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu. Laitan kyllä joulun, vaikka se on viime vuosina ollut melkoista pakkopullaa, muttei se eroa tavallisesta päivästä muuten kuin että teettää paljon enemmän työtä. Juhannusta juhlin niinikään velvollisuudesta. Molempia on ollut tapana viettää tietyllä porukalla, enkä halua pilata kaikkien juhlamieltä jäämällä pois tai mököttämällä.

Pääsiäistä en vietä mitenkään  Nyt vapuksi tein munkkeja ja simaa, koska pidän niistä, eikä tule muulloin tehtyä, mutta siinä se.Muuten on tänään ja huomenna ihan tavalliset päivät.

Vierailija
26/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta mikään muka-juhlapäivä. Kännäysjuhlia kaikki. Joulu on ainoa, jota lasten kanssa juhlistan. 

Vierailija
27/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin useimmista juhlijoistakaan tuntuu miltään. Tekosyy ryypätä olipa joulu, vappu tai juhannus.

Vierailija
28/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kauppojen aikaolot muihin vaikuttaa jos ei tarvitse pyhisin kaupassa käydä.

Vierailija
29/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena (ysärillä) vapunaatot ja -päivät olivat mahtavia, kun käytiin ostamassa heliumpallo, serpentiiniä ja munkkeja, ja äiti teki vanilja-suklaapirtelöä. Pirtelöä juodessa taas oli kiva katsoa Uuno Turhapuro -leffaa telkusta, ai että. 😁

Nykyisin vappu on vain normi päivä muiden joukossa.

Vierailija
30/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sekin on tehnyt tehtävänsä, että olen koko aikuisikäni ollut vuorotöissä ja hyvin harvoin saa juhlapyhiä kokonaan vapaaksi. Jonkun nekin työt on kai tehtävä, mieluummin olisin ma-pe työssä. Ap 

Vierailija
31/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kun on 50 kappaletta nähnyt jokaista juhlapäivää, niin eihän niissä enää erityistä hohtoa ole kuten lapsena ja nuorena. Eiköhän se ole ihan luonnollista ainakin iän myötä. Mutta voihan tuo johtua myös masennuksesta.

Vierailija
32/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on ainut, muut juhlapäivät tuntuu ihan tavallisilta päiviltä. Ja nyt kun olen ollut alkuvuodesta asti työtön, ei ole edes iloa ylimääräisistä vapaapäivistä 😁

Vierailija
33/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun kommentteihin siitä, että oma toiminta määrittelee juhlan tunteen, vaikka tunteen intensiteetti vaihtelisi. Samalla tavalla kuin kesä ei erityisemmin tunnu miltään ennen kuin pääsee tekemään niitä asioita, joista nauttii ja mieltää kesäksi.

Myös juhlan painopiste voi muuttua. Esimerkiksi minulle syntymäpäiväjuhlat tarkoittavat nykyään sitä, että hemmottelen itseäni ja teen mielekkäitä asioita yksin.  

Vierailija
34/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun kommentteihin siitä, että oma toiminta määrittelee juhlan tunteen, vaikka tunteen intensiteetti vaihtelisi. Samalla tavalla kuin kesä ei erityisemmin tunnu miltään ennen kuin pääsee tekemään niitä asioita, joista nauttii ja mieltää kesäksi.

Myös juhlan painopiste voi muuttua. Esimerkiksi minulle syntymäpäiväjuhlat tarkoittavat nykyään sitä, että hemmottelen itseäni ja teen mielekkäitä asioita yksin.  

Siis omat synttärit tietenkin :D

Vierailija
35/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ja ei, enemmän tai vähemmän. Usein onneksi edes vähän, mutta vaihtelee vuodesta toiseen. Joulu on tietysti ihan spesiaali juttu ja se tuntuu aina joululta, juhlalta. Mutta nyt vaikkapa vappu, niin olen ostanut ilmapalloja ja serpentiiniä, munkkeja ja simaa ja ainakin yritän luoda itselleni vapputunnelmaa. Se on tärkeää. Välttämättä fiilis ei ole ihan katossa, mutta haluan ainakin yleensä koristeilla, ruualla ym tekemisellä ja perinteillä luoda tai ainakin yrittää luoda juhlan tunnelmaa. Joskus se onnistuu paremmin ja on mahtava fiilis ja joskus ei tunnu oikein miltään. 

Lähden aikuisten diskoon, tulee sekin nähtyä.

Huomenna kokkaan pojalleni ja itselleni juhlaan sopivaa syötävää ja käydään jossain luonnon helmassa piknikillä. 

Vierailija
36/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iässä loppui joulun tunnelman tuntu minulta. Eikä ole tullut takaisin kuin pilkahduksina siellä täällä. Muut juhlat eivät olleet koskaan niin tärkeitä ja tunnelmallisia, eipä nekään enää tunnu miltään. Ehkä sitä tunnelmaa voisi vähän saada valmistautumalla juhlaan pari päivää ennen, tekemällä munkkeja tai puhaltamalla ilmapalloja näin vappuna. Tavallaan huijata itseään, että nyt on jotain erityistä tulossa. Ei varmasti samanlaista tunnelmaa tule kuin lapsena, mutta ehkä jotain.

No mutta, ainakin tänään on kaunis ja aurinkoinen päivä. :)

Vierailija
37/37 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ne tuntuu kun isompi porukka on raivannut mahdollisuuden osallistua samaan juhlaan. Kaksin ollessa tai samanlaisena toistuvassa joulussa ei ole mitään tuntumista enää. Se jotenkin jää mieleen kun useampi ihminen päättää haluta viettää tietyn juhlan tietyssä paikassa tiettyjennihmisten kanssa. Joskus nuorena oli kavereita joiden kanssa olla, enää ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän