Yrittäjät alkaneet sumuttaa nuoria kesätyöntekijöitä kevytyrittäjyyssopimuksilla
Olkaa tarkkana kun nuori tekee työsopimuksen. Se ei ehkä olekaan oikea työsopimus.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimuksen tarkistaminen ennen allekirjoittamista on ihan perusjuttu, jonka vammainenkin osaa
Ei voi olettaa, että joku 16v lapsi ymmärtää vielä lukea sopimusten koukeroita, kun päällimmäisenä ajatuksena on ilo ja into siitä, että saa kesätyöpaikan.
Meille aikanaan jo ysiluokalla koulussa opetettiin, että työsopimusta kannattaa käyttää esim kotona näytillä, jos ei itse niitä osaa lukea
Huomaa kyllä että kapitalisti ei ymmärrä lukemaansa kun ei Arhinmäki tuodssa jutussa ollut ahne millään tavalla kuten suomalaiset kapitalistit on.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että kapitalisti ei ymmärrä lukemaansa kun ei Arhinmäki tuodssa jutussa ollut ahne millään tavalla kuten suomalaiset kapitalistit on.
Oisko kuitenkin vain niin ettet itse ymmärrä? Suurin osa yrittäjistä raataa pitkää päivää elantonsa eteen ja te pummit vain haukutte heitä.
Onhan tuo suoraan sanottuna todella härskiä nuoria kohtaan, jotka ovat tutustumassa ensimmäistä kertaa työelämään eivätkä ymmärrä mistään vielä oikein mitään. Siinä nuori työkokeilija heitetään kerrasta suoran rekan alle.
Mutta rehellisyyden nimissä pitää ymmärtää myös yrittäjiäkin. Suomessa yrittäminen on niin himoverotettua ja byrokraattista, ettei monella pienellä yrityksellä ole kertakaikkiaan varaa palkata kokemattomia kesähessuja.
Suosittelen kokeilemaan, jos ette usko. Sitä jäätelöä saa oikeasti myydä ihan silmittömiä määriä, että viivan alle jää jotain muutakin kuin velkoja.
Kymmenisen vuotta sitten nuorena hain "työpaikkaa" ja tajusin siinä haastattelun jälkeen että itse asiassa minun pitäisi hommata itse asiakkaat ja että joudun jonkinlaiseen yrittäjän asemaan ja "työnantaja" ei oikeastaan anna mitään muuta kuin... firman nimen jonka alla toimia? En sitten ottanut sitä "työtä".
Täytyy sanoa, että näitä työelämän kiemuroita voi oppia vielä vanhemmallakin iällä. Arvostan viimeisintä työnantajaa, esimies muistutti hakemaan ikälisiä muutama päivä sopparin kirjoittamisen jälkeen. Pitkäaikaistyöttömänä sitä oli iloinen jo pienestä palkasta, ettei tuollainen olisi tullut pieneen mieleenkään.
Moni työtön voisi varmaan mielelläänkin tehdä keikkaa kevytyrittäjänä vaikka siellä täällä ja päättää itse kalenteristaan, jos sillä tavalla olisi helpompi saada töitä, mutta eikö sen (kevyt)yrittäjyyden perusteella sitten evättäisi tuet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EK ei ole havainnut mitään tällaista trendiä tai vaikka olisikin, ei mitään ongelmaa siinä. Niinpä niin.
Tämä on sitä hallituksen ajamaa paikallista sopimista. Yrittäjänä voi tienata miljoonia!
Meillä on metsäteollisuudessa tullut keskitasoa paremmat korotukset nyt kun neuvotellaan paikallisesti.
Saunalisät ym älyttömyydet on toki pudonneet pois uusista sopimuksista, mutta minusta henkilöstö on ollut tyytyväistä sopimusehtojen yleislinjaan.
Enkä tiedä niistä miljoonistakaan, aika kädestä suuhun alalla nyt eletään. Kun oli paremmat vuodet, saimme me työntekijätkin osamme tulospalkkioina. Työnantaja on myös todella joustava etätyön ja työaikajoustojen suhteen, myöntää opintovapaata, myös palkallisia opiskelutunteja ja vuorotteluvapaata, työnkiertoa jne. Oikein olen tyytyväinen.
Viera kirjoitti:
Yllätys että yrittäjät kusettaa ja hyväksikäyttää.
Kokoomusvallassa on riistäjän markkinat.
Suomalaiset ovat myös nopeasti vähentymässä. Jopa lestadiolaiset vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EK ei ole havainnut mitään tällaista trendiä tai vaikka olisikin, ei mitään ongelmaa siinä. Niinpä niin.
Tämä on sitä hallituksen ajamaa paikallista sopimista. Yrittäjänä voi tienata miljoonia!
Tuolla logiikalla sehän olisi mahtava juttu, että kakkia ohjataan nimenomaan yrittäjiksi - mikäli sieltä niitä miljoonia tienaa.
Taitaa tosiasiassa suurin osa yrittäjistä olla aika kädestä suuhun elävää porukkaa. Jos joku Rovio tekee niitä miljoonia, niin se on yksi niistä miljoonista yrittäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön voisi varmaan mielelläänkin tehdä keikkaa kevytyrittäjänä vaikka siellä täällä ja päättää itse kalenteristaan, jos sillä tavalla olisi helpompi saada töitä, mutta eikö sen (kevyt)yrittäjyyden perusteella sitten evättäisi tuet?
Jep. Minä en ole oikeutettu edes työttömyysturvaan, vaikka olen ikäni tehnyt töitä virkamiehenä. Koska mies on yrittäjä, niin hänen yrityksensä voi kuulemma työllistää. Muuttuu yhdessä yössä yhden miehen remonttifirmasta kahden ihmisen työpaikaksi - ja minä en osaa edes remontoida.
Sama juttu oli pojan kanssa ei saanut työttömyyskorvausta, koska kuulemma työllistyy isäpuolen yrityksessä. Ei työllistynyt, mutta näin työkkäri asian päätti
Siinäpä voitte olla kateellisia yrittäjille.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä on raskas yrittäjä vaikka sille uskotellaan olevansa työntekijä joka saa tuntipalkkaa nollamyynnillä.
Ei muuten olisi ongelma mutta kun tätä yrittäjyyttä ei kerrota työntekijälle.
Näissä kevytyrittäjyysjutuissa tulee sellainen ongelma, että TE-toimistossa heidät luokitellaan oikeiksi yrittäjiksi eikä myönnetä oikeutta päivärahaan kun jäävät työttömiksi.
Juridisesti ei ole olemassa mitään kevytyrittäjyyttä. Koko termi on markkinoinnin keksintöä.
Työosuuskunnassa voi toimia yrittäjän tavoin ja laskuttaa työstään. Mutta siinä joutuu tuloistaan maksamaan sekä työnantajan että työntekijän sivukulut, sekä osuuskunnallekin osuuden tuloista hallinnollisia menoja varten. Ja nämäkin joutuvat selvittämään TE-toimistostolle että eivät ole yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän vain kasvattaa työttömien joukkoa tulevaisuudessa. Työnantajat tulevat huutamaan työvoimapulaa, mutta työelämän ollessa noin rikki, kukaan ei halua töihin.
No, sitä saa mitä tilaa. Taantuma, lama, tervetuloa.
Kyllä tämä(kin) vielä käännetään työttömien syyksi. Jollain tavalla. "Kuka nyt ei haluaisi olla orja" -tason kommenteilla viimeistään.
Jutun mukaan vanhustenhoidossakin tarjottu kevytyrittäjyyttä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kuitenkin vain niin ettet itse ymmärrä? Suurin osa yrittäjistä raataa pitkää päivää elantonsa eteen ja te pummit vain haukutte heitä.
Olet varmaan ainoa, joka täällä haukkuu ketään.
Eihän sitä mitään tarvi paikallisesti neuvotella jos haluaa maksaa enemmän kuin minimit. Sen kun kertoo vaan että nyt saat lisää rahaa ja joustoja. Ole hyvä.
tämä on ollut aina mahdollista Paikallista sopimista tarvitaan ihan vaan pelkästään kiristämiseen ja tuöehtojen huonontamiseen
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo suoraan sanottuna todella härskiä nuoria kohtaan, jotka ovat tutustumassa ensimmäistä kertaa työelämään eivätkä ymmärrä mistään vielä oikein mitään. Siinä nuori työkokeilija heitetään kerrasta suoran rekan alle.
Mutta rehellisyyden nimissä pitää ymmärtää myös yrittäjiäkin. Suomessa yrittäminen on niin himoverotettua ja byrokraattista, ettei monella pienellä yrityksellä ole kertakaikkiaan varaa palkata kokemattomia kesähessuja.
Suosittelen kokeilemaan, jos ette usko. Sitä jäätelöä saa oikeasti myydä ihan silmittömiä määriä, että viivan alle jää jotain muutakin kuin velkoja.
Niin oikeassa kuin oletkin, valehtelubei ole ikinä oikein. Jos on palkkaamassa kevytyrittäjää, se kuuluu mainita jo hakemuksessa ja ainakin nuorilta hakijoilta vielä varmistaa haastattelussa, että ovat oikeasti ymmärtäneet, millä ehdoin ovat paikkaa hakemassa.
Se on ihan täyttä kusetuusta, jos asia käy ilmi vasta työsopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Minä en ole oikeutettu edes työttömyysturvaan, vaikka olen ikäni tehnyt töitä virkamiehenä. Koska mies on yrittäjä, niin hänen yrityksensä voi kuulemma työllistää. Muuttuu yhdessä yössä yhden miehen remonttifirmasta kahden ihmisen työpaikaksi - ja minä en osaa edes remontoida.
Sama juttu oli pojan kanssa ei saanut työttömyyskorvausta, koska kuulemma työllistyy isäpuolen yrityksessä. Ei työllistynyt, mutta näin työkkäri asian päättiSiinäpä voitte olla kateellisia yrittäjille.
Eikö tämä sääntö ole poistunut. Jos TE-toimistossa on tehty teille tuommoisia päätöksiä niin vaatikaa oikaisua. Kyllähän ne siellä yrittävät vaikka mitä temppuja ettei päivärahaa tarvitsisi maksaa työttömille.
Olen itsekin tullut virheellisesti määritellyksi yrittäjäksi. Päätöksen oikaisemiseen meni pari kuukautta, mutta sain päivärahani takautuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Viera kirjoitti:
Yllätys että yrittäjät kusettaa ja hyväksikäyttää.
Kokoomusvallassa on riistäjän markkinat.
Suomalaiset ovat myös nopeasti vähentymässä. Jopa lestadiolaiset vähenevät.
Oulun alueella on vielä syntyvyys korkeampia kuin kuolleisuus. Kiitos siitä lestadiolaisille.
😁 ok, siinä mallia sosialistin ahneudesta: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dff569df-0187-4381-9976-c44c1cb43…