Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnistaako nepsyihmiset toisensa?

Vierailija
29.04.2024 |

Jos olet autisti tai add/adhd niin tunnistatko kaltaisesi olemuksesta/käytöksestä? 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nämä palstan autistit eivät olekaan niin autistisia kun osaavat noin hyvin lukea ihmisiä. Näkee että autismidiagnoosi annetaan ihan liian kevein perustein.

Vierailija
22/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistivat tolvanat sen assiketjun. Mistä löytäisin assinaisia kavereiksi? Olen siis ehkä itsekin ja voisin viihtyä heidän kanssaan. Ehkä myös add, mutta se ei nyt liity tähän. Haluan kavereiksi naisia miesmäisellä ajattelulla. 

Insinöörien ja luonnontieteilijöiden joukosta luulisi hyvin löytyvän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesautistit tunnistan helposti. Naisia en niinkään toki poikkeuksia on. 

Oletko nyt ihan varma, että "tunnistamasi miesautistit" ovat autisteja?

Olen varma kyllä. Olen pyörinyt nepsyjen parissa koko ikäni. 

Vierailija
24/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan

Vierailija
25/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Ehkä sinä et. Itse tunnistan. Monesti on käynyt ilmi että heiltä löytyy joku nepsydiagnoosi. Kaikilta tietenkään ei mutta kyllä ne piirteet erottaa. 

Ihailtavaa, että pystyy tekemään diagnoosin ilman alan koulutusta...

Noita diagnoiseja on tekemässä paljon koulutettuja epäpäteviä ihmisiä. Ei se koulutus kaikkea takaa. Yksi tuttu psykiatrikoulutuksen omaava ihminen päästelee jatkuvasti ihmeellisiä aivopieruja. Esimerkiksi on väittänyt että ihmisellä ei voi olla adhdta jos ei ole ulosotossa tai jos koti on siisti. Tai asperger ei osaa jutella vierailla ja olla päästelemättä outoja ääniä. En ymmärrä miten tuo ihminen on paperinsa saanut. 

Vierailija
26/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ADHD-diagnoosin pari vuotta sitten saanut nuori nainen - autistit tunnistan aika hyvin. Siis ne maskaavatkin. Autistin tunnistan helpommin kuin toisen ADHD:n, koska etenkin naisilla sitä hyperaktiivisuutta ei yhtälailla esiinny kuin miehillä. Bondaan luonnollisestikin heti aina muiden neurodivergenttien kanssa kun se keskustelu ei ikinä tunnu pakotetulta tai pinnalliselta kuten neurotyypillisten kanssa. Neurotyypillinen tunnistaa, suorastaan haistaa neurodivergentin ihan kilometrien päästä. Kaikki neurodivergentit tietää sen ilmeen minkä neurotyypillinen tekee, kun se tajuaa, että sun aivot on hiukan poikkeukselliset. Ja sitten ne alkaa kohdella sua kuin alinta kastia. Ne pitää meitä aivan älyllisesti lapsentasoisina ja hauskahan fakta on se, että itseasiassa valtaosa älykkäimistä ihmisistä EI edes ole neurotyypillisiä vaan juurikin päinvastoin.

Vierailija
27/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisteista ei tietoa, mutta olen huomannut, että addu-naiset tulevat toimeen keskenään hyvin.

Vierailija
28/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttäreni oli lukioikäinen, hän pyöri nörttiporukoissa, joissa oli paljon autisteja. Opin silloin tunnistamaan sellaiset päivänselvät autistit.

Myöhemmin sain kuulla, että jotkut pitävät minua autistina. Diagnosistissa tutkimukssa kriteerit eivät kuitenkaan täyttyneet. Tytär sai autismidiagnoosin vähän päälle 20-vuotiaana. Minä en osaa nähdä hänessä sellaista käyttäytymistä, mistä autistin helposti tunnistaa. Hän ei siis minun silmissäni käyttäydy oudosti. Mutta koska itsekin käyttäydyn hieman oudosti, niin olen tietty huono arvioimaan, mikä on 'normaalia'. 

Vierailija
29/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Ehkä sinä et. Itse tunnistan. Monesti on käynyt ilmi että heiltä löytyy joku nepsydiagnoosi. Kaikilta tietenkään ei mutta kyllä ne piirteet erottaa. 

Noita diagnoiseja on tekemässä paljon koulutettuja epäpäteviä ihmisiä. Ei se koulutus kaikkea takaa. Yksi tuttu psykiatrikoulutuksen omaava ihminen päästelee jatkuvasti ihmeellisiä aivopieruja. Esimerkiksi on väittänyt että ihmisellä ei voi olla adhdta jos ei ole ulosotossa tai jos koti on siisti. Tai asperger ei osaa jutella vierailla ja olla päästelemättä outoja ääniä. En ymmärrä miten tuo ihminen on paperinsa saanut. 

Psykiatrit diagnosoivat ihan miten sattuu. 

Vierailija
30/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Olen niin autisti etten osaa tulkita muiden käytöstä. Siksi en tunnista.

Sinua ei vain ole kiinnostanut oppia. Se on ihan ok. 

Neurotyypilliset oppii ihmisen tulkitsemisen normaalisti. Jos autistille tässä on myös vain kyse oppimisesta, niin sehän tarkoittaa sitä, että autismin sosiaaliset poikkeavuudet ovat pelkkää kusetusta.

Vierailija
31/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ja tulen juttuun hyvin. Addut nauttii toistensa luovuudesta antaa toisilleen helposti anteeksi myöhästelyt ja pienet mokat. Autistien kanssa tulee toimeen kun heille on oma itsensä ja jättää sosiaaliset geimit minimiin. Nepsyillä on usein tosi hauska huumorintaju silloin kun heidän ei tarvitse pingottaa.

Tosi  jotkut ADHD-ihmiset ovat raskaita jos ominaisuudet manifestoituu ulospäin kovin voimakkaina, se levottomuus voi rasittaa tosi pian.

Vierailija
32/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

👻

Vierailija
33/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autisti. Voin veikkailla, että tuo tai tuo on ehkä myös, mutta ihan varmaa tutkaa ei ole. Ja usein on tapauksia, että tyyppi mulle vaikuttanut normolta, mut sitten kertonut mulle itse myöhemmin olevansa autisti.

Vierailija
34/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan aika helposti. 

Vierailija
35/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei kyllä tunnista että minulla on ADHD, pidempään kun tuntevat alkavat epäillä 

Vierailija
36/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistivat tolvanat sen assiketjun. Mistä löytäisin assinaisia kavereiksi? Olen siis ehkä itsekin ja voisin viihtyä heidän kanssaan. Ehkä myös add, mutta se ei nyt liity tähän. Haluan kavereiksi naisia miesmäisellä ajattelulla. 

Insinöörien ja luonnontieteilijöiden joukosta luulisi hyvin löytyvän. 

Tunsin joskus yhden naispuolisen insinöörin ja tultiin kyllä oikein hyvin juttuun. 🤔 Yhteys vain on katkennut. Itsekin meinasin joskus lukea insinööriksi, mutta sitten muuttui suunnitelma. Ehkä tässä on jotain perää. 

Vierailija
37/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta jostain syystä kaikki aina tunnistaa minut.

Vierailija
38/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntee apinan mutta apina ei tunne ketään.

Vierailija
39/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Mä olen oppikirja-esimerkki add-tytöstä ja yläasteen jälkeen en ole saanut mitään koulutusta/ammattia/kunnon työpaikkaa kun mm joko yli- tai alikeskityn. Koti on kaaos, kuten mun pääkin.

Mulla lopetettiin tutkimukset heti alkuunsa, kun ala-asteen todistuksissa oli "liian hyvät numerot". Sillä ei ollut väliä, että mulla meni niihin moninkertaisesti töitä kun muilla ja usein esim luin kokeisiin vääriä osioita ja tunneilla en pysynyt mukana ollenkaan "haaveilun" takia. Äitini alleviivaa myös kaiken, mutta lapsena liian hyvät numerot.

Kaikki oppiminen tapahtui kotona ja ne asiat kerrattiin aina vähintään kolme kertaa, että jotain tarttui päähän enkä sittenkään välttämättä muistanut mitään. Ja tätä "tietoa" odotin ja jonotin kaksi vuotta.

Vierailija
40/42 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin ainakin assit tunnistavat toisensa. Melkein samalla tutkalla kuin homot. On nähty.