Antavatko lääkäri ne teille elämäntapaneuvoja sairautenne omahoitoon?
Kysymys tietty lähinnä niille joilla on pitkäaikaissairaus ja säännölliset käynnit hoitavalla erikoislääkärillä. Lääkehoito ja muu virallisen protokollan mukainen hoito pitää toteuttaa asiallisesti, mutta saatteko lääkäriltänne ylimääräisiä suosituksia esim. ruokavalioon ja liikuntaan?
Mä en ole saanut. En tosin ole hoksannut kysyäkään. Vasta hiljattain olen itse löytänyt artikkeleita tieteellisistä tutkimustuloksista jotka vahvistavat esim. tietynlaisen ruokavalion positiivisesen vaikutuksen sairauteni ennusteeseen. Prebioottiset kuidut, maitohappobakteerit jne. Suoliston bakteeriflooran suuri vaikutus jne.
Miksi lääkärit eivät kerro näistä? Onko tutkimustuloksissa sittenkin jotain kiistanalaista vai eivätkö ole sovellettavissa osaan potilaista tms? Uskaltaako ruokavaliota alkaa noudattaa ilman lääkärin lupaa?
Kommentit (7)
Maitohappobakteereita ei kannata ruveta käyttämään ilman lääkärin lupaa.
Lääkäri neuvoi lopettamaan tupakoinnin. Tein niin.
Ei, mutta ovat ohjanneet hoitajalle sitä varten.
Lääkärit eivät usein ymmärrä noista mitään eivätkä perehdy. Toisekseen eivät ehkä uskalla suositella, koska ei ole Käypä hoitoa, riittävän hyvin tutkittua tehoa tms.
Mulla on lääkäri, joka seuraa tutkimusta ja on perillä mahdollisista ruokavalion, lisäravinteiden tms. hyödyistä, mutta ei tunnu uskaltavan suositella. Kun huomasi, että olin itse perehtynyt, on sen jälkeen uskaltanut varovasti ottaa kantaa. Mutta ilmeisesti lääkäreillä on kova painostus, että eivät "puoskaroi" oman alueensa ulkopuolelle.
Oma lääkärini on tosin osannut suositella myös terapeuttia, joka noista ymmärtää ja hän taas on oman ammattinsa vähän väljemmissä raameissa osannut ohjata enemmän.
Minullakin pitkäaikaissairaus. Ei ole neuvottu ruokavaliossa, mutta muista on ollut jonkun verran puhetta, alkoholinkäytöstä ja tupakoinnista.
Ravitsemusterapeuteilla on yksityiskohtaisempaa tietoa ruokavalion koostamisesta, lääkärin neuvot ovat yleisempiä, ellei ole sitten omasta halustaan perehtynyt asiaan enemmänkin.
Kysyin kerran lääkäriltä luontaistuotteesta. Hän sanoi ettei ota kantaa niihin.
Nosto