Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytät esim. työpaikalla puolisostasi nimitystä

Vierailija
28.04.2024 |

"kumppani" etkä "mieheni"/ "vaimoni" /"meidän Antti"?

Erityisesti jos olet hetero, miksi sanot "kumppani"?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän termiä "lasteni isä". Siinä kerron samantien, että mieshän tuo on, vaikka en miehestä puhu.

Tuosta saa sen vaikutelman että olisitte eronneet. Useimmat käyttää silloin tuota nimitystä.

Samoin mulla toi on eka mielikuva mikä tosta ilmasusta tulee ja vain sellaisessa käytössä kuullutkin sitä käytettävän. Muutenkin outoa, jos vaikka kertoo menevänsä "lauantaina kaksin illalliselle lastensa isän kanssa" tms ei lapsiin liittyvä maininta puolisosta.

Vierailija
22/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheasiani ei kuulu työpaikalle. 

Minua kiinnostaa kovasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä käyttää kumppani sanaa, kunhan varautuu siihen että muut alkavat luulemaan että on samaa sukupuolta oleva kumppani.

Vierailija
24/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani sanaa käyttävät usein paitsi samaa sukupuolta olevat parit, myös vähän vanhemmat ihmiset, jotka eivät ole avioliitossa eivätkä asu yhdessä. Onhan noita vaihtoehtoja, kuten miesystävä tai naisystävä jne. Kuka nyt mitäkin nimitystä käyttää.

Vierailija
25/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen aina inhonnut tapaa puhua kumppanista esim. kutsumalla häntä mieheksi esim. tyyliin. "minulla alkaa kesälomalla heinäkuun alussa, miehellä viikkoa myöhemmin".  Ja "meidän Antti" kuulostaa siltä kuin puhuisin jostain lapsesta. Jos kaikki keskustelun osapuolet tietävät kumppanini nimeltä, käytän toki etunimeä, mutta toisaalta en myöskään koe tarpeelliseksi koko työyhteisön tai satunnaisten työpaikalla pyörivien työharjoittelijoiden tms. edes tietävän kumppanini tai vaikka lasteni nimiä.

Minulle on luontevinta puhua kumppanista. Koska nimenomaan kumppanihan hän on minulle.

Vierailija
26/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä käyttää kumppani sanaa, kunhan varautuu siihen että muut alkavat luulemaan että on samaa sukupuolta oleva kumppani.

Ja kuka aikuinen välittää siitä, mitä muut kuvittelevat mielessään?

Vierailija
27/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä edelleen käytetään nimitystä emäntä. YÖK

Vierailija
28/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lehmäksi kutsuttuna kutsun miestäni ähmyrä-siaksi  tuntemilleni ihmisille.

Vierailija
29/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole omaa kumppania. Mutta veljen kumppanista puhun kumppanina, koska eivät ole naimisissa. En tiedä mitä muuta sanoisin, lapsia heillä kuitenkin on joten tyttö-/naisystävä tuntuisi jotenkin vähäiseltä.

Vierailija
30/30 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän termiä "lasteni isä". Siinä kerron samantien, että mieshän tuo on, vaikka en miehestä puhu.

Tuosta saa sen vaikutelman että olisitte eronneet. Useimmat käyttää silloin tuota nimitystä.

Niinpä. Se tuokin monelle pohdittavaa, että miksi tuo menee lastensa isän kanssa teatteriin tai ostaa mökkiä tai miksi lastensa isä tekee aina aamupalan.

Sehän on juuri oikein tuollaisille ihmisille, jotka oikein jäävät pohtimaan toisen ihmisen asioita - siinähän pohtivat ja käyttävät aikaansa ja ainutkertaista elämäänsä toisen ihmisen asioiden vatvomiseen, ja kaiken lisäksi pohtien asioita, joista ovat täysin hakoteillä.