Miten motivoitte itsenne kuntosaliharjoitteluun?
Aivan alkuun: en itsekään ole sohvaperuna. Käyn kahvakuulassa ja bodypumpissa, salillakin ehkä kerran kuussa. Olin viimeksi eilen, ja kokoajan melkeinpä laskin minuutteja, että treeni olisi ohi. Harva asia elämässä on mielestäni yhtä TYLSÄÄ kuin salitreeni. Mulla on useampi eri ohjelma, joten ei ole kyse siitä, että olisin tehnyt samalla viimeiset 10 vuotta. Musiikkia en viitsi kuunnella, koska musan kuuntelu on varattu rentoutumiseen. En halua "kuluttaa" biisejä salilla kyllästymiseen asti, jolloin niiden nautittavuus vähenee.
Ikää on jo 47, ja tiedän salitreeni tarpeellisuuden iän myötä kasvavan. Olenhan keski-ikäinen nainen.
MIten te salikissat ja karjut siis tsemppaatte itsenne säännöllisesti salille?
Kommentit (36)
Teen lyhyitä salitreenejä, 30-40min.
Suosin toiminnallista kehonpainolämmittelyä. Sitten teen isojen lihasryhmien treenit, liikepareina jos mahdollista ja valmis! Mun mielestä se treenin jälkeinen olo on motivoivaa, olen iloinen ja onnellinen että treeni on tehty. Hyvä minä!
Siitä joko tykkää ja sitä haluaa tehdä, tai sitten ei. Ei siitä opi tykkäämään.
Kiitos vinkeistä! Mulla on pari podcastia, joita säännöllisesti kuuntelen. Voisinkin ottaa tavaksi kuunnellta niitä vain salilla. Meidän salilla on kyllä musiikkia, mutta ei semmoista, joka erityisesti mua tsemppaisi.
Olen ilmeisesti ollut toistaiseksi "liian terve", kun ei ole sellaista kropan pettämisen tuomaa boostia raahautua salille. :-D
Joku kirjoitti, että salilla voi käydä vain muutaman kuukauden jaksoissa, ja pitää sitten taukoa. Tällainen kausiajattelu sopisi minulle, mutta pohdin, mihin ko. väite perustuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Odotan aina seuraavaa salipäivää.
Mikä siinä treenissä on niin kivaa, että odotat sitä?
Nautin itseni haastamisesta. Paras tunne, kun saa taistella viimeisten toistojen kanssa.
Olen sote-alalla, ja näen konkreettisesti mihin liikunnan puute johtaa.
Aerobista treeniä ja voimaharjoittelua tarvitaan molempia. Salilla käyminen on ajallisesti tehokas tapa ylläpitää lihaskuntoa, ja nimenomaan tämä ajan säästö motivoi. Sen sijaan aerobista treeniä voi vaihdella erilaisten lajien ja harjoitteluympäristön välillä, niin se ei samalla tavalla kyllästytä.
Joskus olen jättänyt salipäivän väliin, jos olen juossut ulkokuntosalille vähän heiluttelemaan painoja. Vaihtelu virkistää. Yritän salillakin tehdä vähän eri tavalla tietyt lihasryhmät. Ja kun tulokset paranevat koko ajan, se motivoi lisää, mutta on se silti melkoista pakottamista. Potilaat ovat isoin motivaattori.
Niin ja ei siellä salilla tarvitse pitkään olla. Päälle puolessa tunnissa kerkeää kyllä treenin vetämään jos haluaa
Treenin tuoma tunne. Käyn neljä kertaa viikossa, ja jos on vaikka viikon käymättä, häviää kropasta sellainen jäntevä ja jämäkkä olo, jota ei saa millään muulla liikunnalla, kuin kunnon painoja nostelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Mulla on pari podcastia, joita säännöllisesti kuuntelen. Voisinkin ottaa tavaksi kuunnellta niitä vain salilla. Meidän salilla on kyllä musiikkia, mutta ei semmoista, joka erityisesti mua tsemppaisi.
Olen ilmeisesti ollut toistaiseksi "liian terve", kun ei ole sellaista kropan pettämisen tuomaa boostia raahautua salille. :-D
Joku kirjoitti, että salilla voi käydä vain muutaman kuukauden jaksoissa, ja pitää sitten taukoa. Tällainen kausiajattelu sopisi minulle, mutta pohdin, mihin ko. väite perustuu?
Ap
Voi noinkin tehdä, mutta ei siinä kyllä ole mitään järkeä. Hyvin pienelläkin määrällä treeniä pystyy ylläpitämään kuntonsa ilman että voimat katoavat tai lihakset pienenevät yhtään, mutta jos ensin pari kuukautta yrittää vahvistua ja sitten antaa tulosten valua hukkaan pitämällä täyttä treenitaukoa pari kuukautta, niin ei se minusta fiksua ole. Yksikin treenikerta viikossa riittää lihaskunnon ylläpitoon normikuntoilijoilla. Itse kävisin kerran viikossa silloin kun ei oikein huvita (ylläpito) ja vaikka 2-3 kertaa viikossa silloin kun yrittää parantaa tuloksiaan. Noita treenikausia sitten vaihtelee vaikka parin kuukauden välein, ja kehitys ei koskaan ota takapakkia. Itselleni ainakin sellainen 2 askelta eteenpäin, 1 taaksepäin -kuntoilu on kovin epämotivoivaa.
Sinulla ei ole vielä iän tuomia ongelmia motivaattorina. Juuri se olkoo suurin motivaattorisi: treenaamalla ehkäiset niitä ongelmia. Minäkin luulin ennen, että tallilla puuhastelu riittää, onhan se lihaksia kuormittavaa. Ja onkin, mutta se ei tukenut riittävästi ns. hartiarengasta ja sain riesakseni kiertäjäkalvosinoireyhtymän. Voin kertoa, että se on viheliäinen vaiva, joten suosittelen kaikille yli 4-kymppisille säännöllistä olkapään ja lavan alueen treeniä. Sitä aluetta ei tarvitse kuormittaa julmetuilla käsiainoilla yms: vastuskuminauha riittää, joten treenit on helppo tehdä kotona. Itse teen joskus kotona ennen töihin lähtöä yhden liikesarjan, töitten jälkeen toisen. Näin treenit tulee tehtyä, mutta ei tule sitä tylsyyden ja kyllästymisen tunnetta, jolloin treenit jäävät helposti väliin.
Tuo neuvo tehdä esim. pari kk salia ja sitten vaikka kuukauden tauko on todella huono. Keski-ikäisilläkin lihaskunto heikkenee jo kahden viikon jälkeen, joten älä tee noin. Kolme kertaa viikossa riittää, vähintään kuitenkin yksi kerta.
Treenaaminen on pakollista että pysyy terveenä. Kovaa ei tietenkään tarvitse treenata eikä tarvitse yrittää näyttää kehonrakentajalta. Mutta istumatyötä tekevän on pakko harrastaa jotain mieluiten monipuolista kevyttä treeniä kotona tai salilla.
Onhan se aika tylsää, mutta hyvää musiikkia luureihin, niin jaksaa paremmin. Kuntopyörää polkiessa voi katsoa vaikka jotain hauskaa sarjaa kännykällä. Ryhmäliikunta on myös kivaa vaihtelua tuohon salipumppiin.
Mulle riittää motivaatioksi se, että alkaa paikkoja särkeä jos en käy pariin viikkoon. Pakko mennä, jos ei halua kipuja kärsiä.
Se mikä ei tapa minua vahvistaa minua. ja hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ei siellä salilla tarvitse pitkään olla. Päälle puolessa tunnissa kerkeää kyllä treenin vetämään jos haluaa
Miksi alapeukku? Ihan hyvin ehtii.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse en harrasta liikuntaa.
Musiikki pelasti urheilulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei salilla välttämättä tarvitse käydä, mutta lihaksia täytyy treenata. Kahvakuula on mainio laji.
Tämä on varmaan sisäsyntyistä, että jotkut nauttii treenistä enemmän kuin toiset. Itse tykkään.
Kuten ensimmäinen kappale tässä kertoo tarkemmin, ei salilla tarvitse välttämättä käydä, jos se ei motivoi itseä. Jos ap käy muutoin lihaskuntotunneilla ja löytää itseään motivoivan tavan, se riittää. Ikääntyvälle tärkeintä on säännöllisyys ja monipuolisuus, ja lihaskuntoa saat vahvistettua bodypumpissakin, jos se motivoi sinua.
Minulla auttaa äänikirjat ja podcastit. Jos on joku oikein hyvä äänikirja tai lempipodcastin uusi jakso, annan itselleni luvan kuunnella sitä vain salilla. Se oikeasti motivoi, usein oikein odotan että pääsen kuuntelemaan. Pikkuhiljaa olen myös alkanut ihan tykätä salista, lähinnä kun näkee tuloksia ja omaa edistymistä ja niska-hartiaongelmat on vähentyneet.