Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko herpeksen levittäminen rikos?

Vierailija
28.04.2024 |

Jos ei kerro partnerille että on herpes.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rikos.

Vierailija
42/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rikos. Hivin tahallinen levittäminen oli ennen ankarammin rangaistu teko, nykyään lievempi asia koska hiv ei aiheuta hengenvaaraa oikein hoidettuna.

On rikos!  Keksit itse kommenttisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINILEX:

Rikoslain mukaan pahoinpitelystä tuomitaan se, joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa käyttämättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan. Pahoinpitelyksi katsotaan siten myös sukupuoliherpeksen tahallinen tartuttaminen toiselle, sillä se vahingoittaa toisen terveyttä. Pahoinpitelystä tuomitseminen edellyttää tekijältä tahallisuutta, jota tilanteessasi osoittaa se, ettei kumppanisi kertonut tartunnastaan etukäteen. Pahoinpitelyn yritystä, eli tässä tapauksessa taudin tartuttamisen yritystä, ei ole rikoslaissa säädetty rangaistavaksi, joten sukupuoliherpeksen on tullut tarttua, jotta kumppaniasi voitaisiin syyttää pahoinpitelystä. Mikäli olet saanut tartunnan, voit tehdä poliisille rikosilmoituksen pahoinpitelystä.

Myös pahoinpitelyn yritys on rangaistavaa, joten vaikka et olisi saanut tartuntaa, voit silti tehdä henkilöstä rikosilmoituksen. 

Vierailija
44/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut edes mieleen että joku edes olettaisi että jostakin huuliherpeksestä pitäisi kertoa, saati että olisi rikos jättää sanomatta, hah.  Toki sitten erikseen jos toinen erikseen edellyttää jotain, mutta sekin että kumpi osapuoli maksaa tutkimukset, itse en ainakaan maksaisi. 

Vierailija
46/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tullut edes mieleen että joku edes olettaisi että jostakin huuliherpeksestä pitäisi kertoa, saati että olisi rikos jättää sanomatta, hah.  Toki sitten erikseen jos toinen erikseen edellyttää jotain, mutta sekin että kumpi osapuoli maksaa tutkimukset, itse en ainakaan maksaisi. 

Huuliherpes voi suuseksissä tarttua myös genitaaleihin, niin kyllähän siitäkin pitäisi kertoa kumppanille, jos meinaa suuseksiä suhteessa harrastaa. 

Vierailija
47/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat maksaa omat tutkimuksensa ja molemmat hyötyy.

Vierailija
48/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hoidattamaan itsesi. Tartunnan saanut voi ilmoittaa sinut tartuttajaksi. 

Vierailija
49/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se hoitamalla lähdekään, pysyy elimistössä aina kun kerran on sinne pesiytynyt. Kuten muutkin virukset.

Vierailija
50/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks miettisin tuollaista? Oon harrastanut seksiä kymmenien naisten kans ja ei oo naisetkaan pahemmin kumia halunneet käyttää. 

Vierailija
51/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks miettisin tuollaista? Oon harrastanut seksiä kymmenien naisten kans ja ei oo naisetkaan pahemmin kumia halunneet käyttää. 

Mitäpä sitä miettimään, kyä jokainen itsestään huolta pitää jos haluaa.

Vierailija
52/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuliherpes voi suuseksissä tarttua myös genitaaleihin, niin kyllähän siitäkin pitäisi kertoa kumppanille, jos meinaa suuseksiä suhteessa harrastaa. 

Ei sitä tarvitse kertoa, huulihepes on niin yleinen. Netti tietää että Noin 90 % aikuisista on joskus saanut huuliherpestartunnan, mutta kaikilla se ei oireile lainkaan. Virus jää kuitenkin elimistöön pysyvästi ja voi siksi oireilla aika ajoin.

Vierailija
53/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse kertoa, huulihepes on niin yleinen. Netti tietää että Noin 90 % aikuisista on joskus saanut huuliherpestartunnan, mutta kaikilla se ei oireile lainkaan. Virus jää kuitenkin elimistöön pysyvästi ja voi siksi oireilla aika ajoin.

Huuliherpeksestä ei tartte kertoo mut genitaaliherpeksestä pitää kertoo, mikä logiikka? Ja juuri se huuliherpes sinne alapäähän suuseksissä tarttuu ja toisin päin.

Vierailija
54/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja siitä saa tuomion, korvausvelvollisuuden ja rikosrekisterin.

Vierailija
55/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rikos. Hivin tahallinen levittäminen oli ennen ankarammin rangaistu teko, nykyään lievempi asia koska hiv ei aiheuta hengenvaaraa oikein hoidettuna.

Miten tuo on mahdollista, hiv levittäminen ei ole rangaistava, mutta herpes on kommenttien mukaan??? Eihän herpeskään aiheuta hengenvaaraa

Vierailija
56/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se hoitamalla lähdekään, pysyy elimistössä aina kun kerran on sinne pesiytynyt. Kuten muutkin virukset.

Jos ottaa estolääkityksen heti kun sen saa, niin on todella epätodennäköistä että se uusiutuu.

Vierailija
57/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina kertonut eikä oo tuntunut ketään haittaavan. En tiedä moneenko olen tartuttanut. Meneekö se niin että jos on huuliherpes niin ei voi saada genitaaliherpestä? Näin olen kuullut. Aviomiehelläni on huuliherpes mutta mun herpes ei oo tarttunut häneen ja toisinpäin.

Näin se yleensä on. Ei se kuitenkaan ole satavarma juttu kun ne eroavat hieman toisistaan.

Kannattaa ottaa se lääkitys joka tapauksessa jos edes epäilee tartuntaa.

Miksi ihmeessä pitäisi lääkitystä käyttää, jos ei oireita ole, vaikka olisikin tiedossa että on kantaja.

NIitä oireita voi tulla myöhemmin, jos joskus jostain syystä on alentunut immuunikyky. Lisäksi voit levittää sitä vaikkei sinulla olisi oireita, ainakin alussa.

Vierailija
58/61 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin siis vaatia eksältä korvauksia. Uitti keppiään vierassa kolossa, sai herpeksen ja tartutti sen sitten minuun.

Haha! 🤣

Ihan oikein sulle!

Vierailija
59/61 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista, hiv levittäminen ei ole rangaistava, mutta herpes on kommenttien mukaan??? Eihän herpeskään aiheuta hengenvaaraa

Kun huuliherpes tarttuu sukuelimiin, se on sitten sukuelinherpes virustyypistä riippumatta, ja kontaktissa tauti voi edelleen tarttua joko kolmannen genitaaleihin tai huuleen. Virustyypit ovat sekaantuneet jo aika päiviä sitten ja molempia virustyyppejä voi olla myös huuliherpeksenä kuten genitaaleissakin. Viruksilla ei taida olla ärhäkkyydenkään suhteen mitään eroa, sellaista tietoa en ole ainakaan mistään löytänyt. Oireiden voimakkuus on yksilöllistä. Joillakin herpes kroonistuu niin, että se on aktiivisena tuon tuosta, ja joutuu loppuelämän syömään estolääkitystä. Mikä ei täysin riskitöntä ole sekään.

Varsin ikävä virus ja tauti siis.

Vierailija
60/61 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina kertonut eikä oo tuntunut ketään haittaavan. En tiedä moneenko olen tartuttanut. Meneekö se niin että jos on huuliherpes niin ei voi saada genitaaliherpestä? Näin olen kuullut. Aviomiehelläni on huuliherpes mutta mun herpes ei oo tarttunut häneen ja toisinpäin.

Näin se yleensä on. Ei se kuitenkaan ole satavarma juttu kun ne eroavat hieman toisistaan.

Kannattaa ottaa se lääkitys joka tapauksessa jos edes epäilee tartuntaa.

Miksi ihmeessä pitäisi lääkitystä käyttää, jos ei oireita ole, vaikka olisikin tiedossa että on kantaja.

NIitä oireita voi tulla myöhemmin, jos joskus jostain syystä on alentunut immuunikyky. Lisäksi voit levittää sitä vaikkei sinulla olisi oireita, ainakin alussa.

Ei lääkitys estä taudin leviämistä:DD. Muutenhan herpes ei leviäisi, kun tottakai kaikki käyttäisi lääkettä, ettei sitä levitä eteenpäin.