Kirpputorivaatteista on tullut uusi pikamuoti :(
Kirpputorien ja kierrätyskeskusten piti tappaa pikamuoti, mutta kävikin niin että ihmiset kohtelevat ja käyttävät kirpputoreilta ostamiaan vaatteita samalla tavalla kuin pikamuotia ja tilanne on vain pahentunut: https://www.satakunnankansa.fi/ihmiset/art-2000010388641.html
Kommentit (52)
No jaa, ehkä parempi kuitenkin kirppikseltä ostaa kuin kaupasta? Joissakin tilanteissa ainakin.
Miksi tätä näin paheksutaan? Vaatteet voivat tuoda piristystä ja nyt kun niitä saa merkkeinäkin halvalla, niin miksei anneta vähävaraisten nauttia tästä? En suostu syyllistymään sekuntiakaan siitä, että ostan käytetyn vaatteen. Miksi ihmeessä pitäisi!?!
Laitetaan kaikki vaan juuttisäkki päälle ja muutetaan perunakuoppaan.
Olen katsonut ohjelmia pikamuodista ja koko ajan tuntuu että nopeutta ja volyymia tulee lisää. Yksi syy tähän on se että ihmiset ostavat. Jos kukaan ei ostaisi pikamuotia, sille ei olisi markkinoita. Miksi ihmiset ostavat? Koska se on edullista, suorastaan halpaa. Kukaan ei ajattele missä valmistetaan, miten valmistetaan tai mihin päätyy käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, ehkä parempi kuitenkin kirppikseltä ostaa kuin kaupasta? Joissakin tilanteissa ainakin.
Ei se ole kirpputoreillekaan kestävää että ostettu vaate palautetaan jo parin viikon kuluttua takaisin myyntiin kun sitä ei enää käytetä ja muoti on taas vaihtunut. Seuraus on vain se että kirpparit hukkuvat vaatteisiin ja osaa vaatteista on vaikeaa saada myytyä kun vain muodinmukaiset vaatteet kelpaavat.
Ihan parasta että elämäntapanatsit eivät saa kaikkua pakotettua minimalismiin ja rankalaiseen karsittuun vaatekaappiin, jossa saa olla vain mustaa harmaata ja valkoista..
Antaa jokaisen päättää ihan vapaasti omista vaatteistaan. Edelleen. En ota vastaan neuvoja siitä kuinka monta mekkoa tai puseroa minulla saa olla.
En osta kirppisvaatteita, en!
Kakarana sain aina kaikkien serkkujen ja naapurin lasten vanhoja vaatteita!
En ostanut omallekaan, vaan aina kaupasta!
Pelkkä ajatuskin inhottaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kirpputoreillekaan kestävää että ostettu vaate palautetaan jo parin viikon kuluttua takaisin myyntiin kun sitä ei enää käytetä ja muoti on taas vaihtunut. Seuraus on vain se että kirpparit hukkuvat vaatteisiin ja osaa vaatteista on vaikeaa saada myytyä kun vain muodinmukaiset vaatteet kelpaavat.
Paljon myös heitä jotka eivät mieti muotia, vaan ostavat just itseään miellyttäviä vaatteita. Nettikirppistä parempaa paikkaa en keksi vaateharrastajalle.
Uudet vaatteet maksavat tolkuttomasti ja niiden shoppaamisen hillintä on järkevää kenelle tahansa.
Kirpputorivaate tietenkin vaatii sen, että ihmiset ostavat uusia vaatteita.
Ei niiden pikamuotivaatteiden elinikä kasva sillä että ne viedään kirpparille
Lopetin kirpputorilla käymisen sen jälkeen kun niissä ei enää myyty kuin pelkästään rikkinäisiä ja likaisia H&M rättejä merkkivaatehinnoilla. Esim kuka maksaisi jonkun 4 euroa ohuesta H&M teepaidasta jossa on hikitahrat kainalossa ja selässä reikä? Tai 15 euroa halpiskengistä joista paistaa pohjasta läpi ja sisäpohjallinen on korvattu jesarilla jotta popo pysyy koossa?
Kuvittelevat että vaatteet ovat kertakäyttöisiä. Siitä se ongelma johtuu. Ostettua vaatetta käytetään vain kerran ja sitten se unohdetaan kaappiin ummehtumaan.
Olen huomannut paljon nettirkirpuutoreilla just noita Sheinin vaatteita .
Tehkää räsymattoja ja myykää. Monta kärpästä yhdellä iskulla.
Eilen ostin kirppikseltä taas kivan paidan 20cnt, tuli kiva mieli löydöstä.
Täytyisi nyt kerätä muutamia paitoja pois kaapista. En itse myy, koska olen ne jo käytettyinä ostanut, enkä muutenkaan koe, että halvoista rytkyistäni jäisi mitään käteen pöytämaksun jälkeen.
Laitan siis vaatteiden kierrätyslaatikkoon joita on kauppojen luona.
Itse ostan lähes kaikki minun ja lasten vaatteet kirppikseltä ja myyn ne meidän jälkeen myös kirppiksellä (mikäli ovat ehjiä/hyvässä kunnossa) tai vaihtoehtoisesti annetaan tutuille. En osta koskaan mitään Sheiniä tai henkkamaukkaa. Pidän hyvää huolta vaatteista ja tarvittaessa parsin/korjaan.
Pelkät juuttisäkit nyt päälle kaikille syntisille, ja kunnon kieritys tervassa ja höyhenissä. Ei täällä selvästikään ole mitään mahdollisuutta elää näiden "tiedostavien" mielestä "oikein".
Satakunta on näemmä testilabra moneenkin uudistukseen.
Multa loppui noiden kirppisvaatteiden osto, koska en jaksa sitä paskaa laatua mikä niissä rytkyissä on. Ostin pääasiassa nettikirppareilta. Hinnat ovat lisäksi lähes uuden tasolla. Ostan siis mielummin vaatteeni kaupasta ja käytän siinä samalla opelijalla muokattavana. Kirppisvaatteille en niin tehnyt, koska aina pitää ensin pestä ja pitää vähintään pari kertaa, että näkee mahdolliset edellisen omistajan jätökset ja haistaa hajut. Ihmiset huoltavat aivan käsittämättömän huonosti tavaroitaan.
nykyään siis menen fyysisesti kauppaan ja ostan sen minkä tarvitsen. Tiedän ainakin tasan tarkkaan mihin rahani käytän. Ei enää nettikauppoja tai uusiokäyttöön tavaraa/vaatetta.
Niinpä. Se että joku sheinin rääsy käy kirpputoripöydän kautta, ei tee siitä yhtään ekologisempaa.