Kouluista poistetaan tarjottimet sähkön ja veden säästämiseksi
Oppilaat joutuvat käymään linjastossa 2 kertaa saadakseen kaikki tarvittavat astiat ja välineet itselleen. Osa oppilaista ovat ostaneet itselleen omat tarjottimet joita pestään kotona.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitihän jostakin säästää, koska ilmeisesti oli ihan pakko uusia jokainen bussipysäkin merkki sini-valkoisesta musta-keltaiseksi, pakko vaihtaa liikennemerkkien hahmot kummallisen näköisiksi pallopäiksi, hankittava ja asennettava jokaisen Suomen pikkukylän jokaiseen leikkipaikkaan opasteviitta jne.
Ei bussipysäkkien merkit ole mihinkään muuttuneet. Sinivalkoiset ovat kaukoliikenteen bussien pysäkkejä ja keltamustat paikallisliikenteen bussien pysäkkejä. Ilmeisesti oma käyttämäsi bussi on siirtynyt vain lähiliikenteen bussiksi.
On muuttuneet, nyt ei ole enää kuin yhtä mallia, keltamustaa. Tarkistin juuri tällä sekunnilla katsomalla ikkunasta. Eikä taatusti ole muuttunut täällä lähiliikenteen bussiksi, kun tällä tiellä ei ole vuosikausiin liikkunut muuta kuin tilausajoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs vikaa tuossa on? Ei meilläkään ala-asteella 90-luvulla ollut tarjottimia, enkä näe syytä, mihin niitä tarvitaan kouluissa. Lapsille tekee vain hyvää kävellä ne pari ylimääräistä askelta. Eikä astiat lentele tarjottimelta, vähemmän sotkua. Ihan fiksua siis.
Ala-asteella taisi olla jo valmiiksi pöydässä osa tarvikkeista niin, että ei tarvinnut kaikkea kantaa linjastosta. Osa oppilaista söi luokissa eikä siellä mitään tarjottimia ollut. Järjestäjä vei sitten astiat ym. keittiöön ja pyyhki pulpetit.
Vierailija kirjoitti:
Mennäänkö kohta siihen että oppilaat tuo itse omat ruokansa kotoa, säästääpä koulu kunnolla.
Maksulliseksi,jospa sitten arvostaisivat ruokaa.
usassa on kätevää, kun siellä niin kouluissa kuin vankiloissa syödään suoraan tarjottmilta: tarjottimissa on lokerot eri ruoka-aineksia varten. Toiseen käteen sitten vesilasi ja toiseen tarjotin aterimineen. Ei sitten tarvi pestä kuin tarjotin, lusikkahaarukka ja juomalasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitihän jostakin säästää, koska ilmeisesti oli ihan pakko uusia jokainen bussipysäkin merkki sini-valkoisesta musta-keltaiseksi, pakko vaihtaa liikennemerkkien hahmot kummallisen näköisiksi pallopäiksi, hankittava ja asennettava jokaisen Suomen pikkukylän jokaiseen leikkipaikkaan opasteviitta jne.
Ei bussipysäkkien merkit ole mihinkään muuttuneet. Sinivalkoiset ovat kaukoliikenteen bussien pysäkkejä ja keltamustat paikallisliikenteen bussien pysäkkejä. Ilmeisesti oma käyttämäsi bussi on siirtynyt vain lähiliikenteen bussiksi.
On muuttuneet, nyt ei ole enää kuin yhtä mallia, keltamustaa. Tarkistin juuri tällä sekunnilla katsomalla ikkunasta. Eikä taatusti ole muuttunut täällä lähiliikenteen bussiksi, kun tällä tiellä ei ole vuosikausiin liikkunut muuta kuin tilausajoja.
Näköjään, tämä uudistus on tullut voimaan jo muutama vuosi sitten. Aina oppii jotain uutta!
Jokainen tuokaan oman puurolautasen ja aterimet,
Vierailija kirjoitti:
Ei tarjottimia kyllä ole monissa ravintoloissakaan enää. Ei ainkaan lähimmässä Sodexossa jossa käyn syömässä.
Kyllä täällä on joka paikassa. Myös Sodexhossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarjottimia kyllä ole monissa ravintoloissakaan enää. Ei ainkaan lähimmässä Sodexossa jossa käyn syömässä.
No lounasravintoloissahan tämä tähtää suurempaan katteeseen, koska asiakas ei enää voi lastata tarjottimelle
niin paljon ruokaa.
Näissä lounaspaikoissa ainakin minä jätän astiat sitten pöytään syötyäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on muutettu, ehkä ei ihan vielä ole ehditty vaihtamaan joka paikkaan.
Ennen oli juuri kuten kerroit, mutta tuntemattomasta syystä tuokin hyvä systeemi päätettiin pilata.
Seuraavaksi kouluista poistetaan opettajat palkkakustannusten säästämiseksi. Sitä seuraava askel on poistaa koulurakennukset ja oppilaat ovat jossain sorakentällä armeijan vanhassa puolijoukkueteltassa kuuntelemassa radiosta opetusta.
En kyllä muista miten ne ruuat ennen saatiin sinne pöytään, kun ei meillä mitään tarjottimia ollut koulun ruokailussa. Oliko sitten niin, että leivät (näkkäri) oli jo valmiiksi pöydissä ja maito myös? En kyllä mitään muistikuvaaa, mutta ei meillä mitään vaikeuksia ollut siitä ruokailusta selvitä, vaikka ei tarjottimia ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
usassa on kätevää, kun siellä niin kouluissa kuin vankiloissa syödään suoraan tarjottmilta: tarjottimissa on lokerot eri ruoka-aineksia varten. Toiseen käteen sitten vesilasi ja toiseen tarjotin aterimineen. Ei sitten tarvi pestä kuin tarjotin, lusikkahaarukka ja juomalasi
Varmaan sieltä joka lokerista lähteekin hyvin kaikki ruuanjämät kun tarjottimet ladotaan kyljittäin pesukoneeseen.
Fiksua, kannatan, vaikka olen koululaisten äiti. Kokemusta hieman kuitenkin kertynyt suurkeittiöstä.
Ei kai sitten mitenkään mahdollista vain käyttää ekologisesta materiaalista tehtyjä tarjottimia?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä muista miten ne ruuat ennen saatiin sinne pöytään, kun ei meillä mitään tarjottimia ollut koulun ruokailussa. Oliko sitten niin, että leivät (näkkäri) oli jo valmiiksi pöydissä ja maito myös? En kyllä mitään muistikuvaaa, mutta ei meillä mitään vaikeuksia ollut siitä ruokailusta selvitä, vaikka ei tarjottimia ollutkaan.
Oliko pieni, keskisuuri vai tuommoinen jättimäinen koulu kuin itselläni on aina ollut. Voinapit ja risteilijä oli pöydässä. Maitokannuista kaadettiin itse maito linjastolla, muuten tädit annosteli. Tarjottimet oli, 1980-lukua elettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennäänkö kohta siihen että oppilaat tuo itse omat ruokansa kotoa, säästääpä koulu kunnolla.
Eihän osa oppilaista syö kouluruokaa vaan käyvät ostamassa syötävää jos koulu on lähellä jotain ruokakauppaa. Olen itse nähnyt lukuisat kerrat.
Ostavat syötävää == ostavat limua ja karkkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän osa oppilaista syö kouluruokaa vaan käyvät ostamassa syötävää jos koulu on lähellä jotain ruokakauppaa. Olen itse nähnyt lukuisat kerrat.
Ostavat syötävää == ostavat limua ja karkkia?
Ei kyllä alakoululaiset. Eri
Meillä työpaikkaravintolassa ollut jo pitkään sama juttu. Hankaloittaa vähän asiointia, mutta säästää toki vettä ehkä vähentää ruokahävikkiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitten mitenkään mahdollista vain käyttää ekologisesta materiaalista tehtyjä tarjottimia?
No ne tarjottimet on jo tehty. Niiden vaihtaminen ei ole mitenkään ekologista.