Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaudessa vaikeinta on ruokasuositusten noudattaminen

Vierailija
28.04.2024 |

Käsitykseni raskauden aikaisista ruokasuosituksusta oli ennen raskaaksi tuloa lähinnä sellainen, että ei päihteitä, ei raakoja eläinkunnan tuotteita eikä pastöroimattomia maitotuotteita. Lisäksi joitakin yksittäisiä asioita tulisi vältellä, kuten salmiakkia. 

Tosiasiassa kohtaan päivittäin tilanteita missä joudun jättämään jonkun asian syömättä ruokasuositusten takia. Työpaikan aamupalalla tuli lapattua jogurtin päälle reilusti selkeästi pakkasesta otettuja kohmeisia marjoja. Koko annos jäi sitten syömättä, koska en voinut olla varma ovatko marjat kotimaisia. Ostamaani eines-bologneeseen kuului erillinen pussi parmesanraastetta minkä sekoitin kuumennetun ruoan joukkoon, kunnes tajusin ettei parmesania saa syödä. Taas jäi ruoka syömättä. Ystävän kanssa tilasin fafasista salaatin ja huomasin, että hummuksessa ja tahinissa on käytetty seesamitahnaa mikä on valmistettu seesaminsiemenistä. Taas jäi syömättä.

Ärsyttää!!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sen noin ottaa, niin tottakai. Saa sitä järjen mukaankin syödä. Harvinaista olisi että jostain marjoista tai parmesaanista tulisi haittaa. 

Vierailija
2/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempiruokiini kuuluvat kaiken lisäksi tartar, sinisimpukat, välimeren maiden juustot, pehmeät hedelmät, sushi yms. Näistä kaikista joudun nyt luopumaan ja sen vielä kestän. Listaus kielletyistä asioista on ihan todella laaja ja aiheuttaa kohtuutonta stressiä arjessa. Ehkä tähän tottuu. :( ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö pois, Suomessa noi suositukset ovat ihan uskomattoman tiukat. Jopa päihde äidit synnyttää terveitä lapsia ja siinä sentään on todella olemassa kovat riskit.

Vierailija
4/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö pois, Suomessa noi suositukset ovat ihan uskomattoman tiukat. Jopa päihde äidit synnyttää terveitä lapsia ja siinä sentään on todella olemassa kovat riskit.

Kiitos! En tiedä millainen ruokavalio pitäisi olla entuudestaan, että rajoitukset eivät aiheuttaisi näin paljon stressiä ja pahoinvointia. ap

Vierailija
5/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudessa vaikeinta oli yhdeksän kuukauden oksentelu. Ruokasuositusten noudattaminen oli pientä.

Vierailija
6/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaudessa vaikeinta oli yhdeksän kuukauden oksentelu. Ruokasuositusten noudattaminen oli pientä.

Tämä varmasti riippuu raskaudesta.

Vierailija
7/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En tiedä millainen ruokavalio pitäisi olla entuudestaan, että rajoitukset eivät aiheuttaisi näin paljon stressiä ja pahoinvointia. ap

Minulle ruokavalio ei tuottanut juuri mitään stressiä. Syön kalat uunissa paistettuna, en raakana. Marjat poimin metsästä itse. Ruoatkin on usein itse valmistettuja. 

Lakritsi oli ainoa, mitä kaipasin. Sitä otin pussillisen mukaan synnärikassiin.

Vierailija
8/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi syömään mitään tartar-pihviä muutenkaan. Minusta liha-ja kalaruoat ovat ällöjä raakoina.

Vierailija
9/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ruokavalio ei tuottanut juuri mitään stressiä. Syön kalat uunissa paistettuna, en raakana. Marjat poimin metsästä itse. Ruoatkin on usein itse valmistettuja. 

Tämä varmasti johtuu siitä, että et ole joutunut muuttamaan ruokailutottumuksissasi juurikaan. Itselleni muutos on valtava. Syön melko vähän perinteisiä suomalaisia ruokia ja käyn paljon ulkona syömässä. Nyt tuntuu siltä, etten saisi syödä suurin piirtein enää muuta kuin perunamuusia, lohta ja makaronilaatikkoa. Ap

Vierailija
10/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauksissa oli vaikeinta se, että lapseni kuolivat syntymän jälkeen. Omalla toiminnallani en voinut vaikuttaa mitenkään. Noita seuraavissa raskauksissa synnärin porukka ylilääkäriä myöden oli paniikissa, vaikkeivät hekään voineet millään tavalla vaikuttaa tai edes ennustaa lopputulosta. Oksensin aina 8kk, mutta se oli pientä.

Vierailija
11/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskauksissa oli vaikeinta se, että lapseni kuolivat syntymän jälkeen. Omalla toiminnallani en voinut vaikuttaa mitenkään. Noita seuraavissa raskauksissa synnärin porukka ylilääkäriä myöden oli paniikissa, vaikkeivät hekään voineet millään tavalla vaikuttaa tai edes ennustaa lopputulosta. Oksensin aina 8kk, mutta se oli pientä.

Otan osaa suruusi. Ap

Vierailija
12/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti johtuu siitä, että et ole joutunut muuttamaan ruokailutottumuksissasi juurikaan. Itselleni muutos on valtava. Syön melko vähän perinteisiä suomalaisia ruok

Mitenköhän ne siellä ulkomailla sitten pärjäävät? Ei minusta ruoan kypsentäminen paljoa vaadi. Ihan voi ravintolasta tilata annoksen kypsänä. 

Vierailija
13/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti johtuu siitä, että et ole joutunut muuttamaan ruokailutottumuksissasi juurikaan. Itselleni muutos on valtava. Syön melko vähän perinteisiä suomalaisia ruok

Kertoo yksipuolisesta ruokavaliostasi. Kannattaisi panostaa terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon.

Vierailija
14/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti johtuu siitä, että et ole joutunut muuttamaan ruokailutottumuksissasi juurikaan. Itselleni muutos on valtav

Monissa kastikkeissa on käytetty esimerkiksi seesaminsiemeniä mitä ei tulisi käyttää raskauden aikana ollenkaan. Kuten todettua, kyse ei ole ainoastaan raa'asta lihasta. Kävin kaverin kanssa kahvilla yksi päivä ja pohdin jo etukäteen tilaavani persikanmakuisen jääteen. Tarjolla oli kuitenkin vaan rooibosta mitä ei saa juoda! No tilasin sitten tavallisen mustan teen. Tämä siis Stockan ReLovessa. Ap

Vierailija
15/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti johtuu siitä, että et ole joutunut muuttamaan ruokailutottumuksissasi juurikaan. Itselleni muutos on valtav

Syön todella monipuolisesti! Monissa salaateissa on myös siemeniä, kastikkeita, juustoja tai yrttejä mitkä eivät sovi raskaana oleville. Ap

Vierailija
16/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti johtuu siitä, että et ole joutunut muuttamaan ruokailut

Syön todella monipuolisesti! Monissa salaateissa on myös siemeniä, kastikkeita, juustoja tai yrttejä mitkä eivät sovi raskaana oleville. Ap

Kastikkeita jotka ei sovi?

Vierailija
17/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin ihan normaalisti.

Vierailija
18/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti johtu

Majoneesipohjaiset esimerkiksi. Niitä saattaa olla lohisalaateissa.

Vierailija
19/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parmesan ole kiellettyä. Se on pastöroimaton mutta kova juusto. Kovissa juustoissa ei listeria elä. Lue kunnolla ne suositukset. Myöskään seesaminsiemeniä ei tarvitse kokonaan välttää. 

Vierailija
20/28 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Majoneesipohjaiset esimerkiksi. Niitä saattaa olla lohisalaateissa."

Ei ole kiellettyjä, kunhan ovat pastöroituja. Melkein kaikkialla Suomessa käytetään valmismajoneeseja.