IS: Eläkeläiset raivona: "Espanjassa pystyn syömään ja hoitamaan maksuni. Suomessa kuolisin nälkään"
-Tuula kärsii masennuksesta ja sanoo tarvitsevansa valoa.
- Riikka, 49, on ollut koko aikuisikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä. Suomessa en pystynyt talvella kävelemään ollenkaan ulkona. Täällä on pystynyt liikkumaan hyvin; Riikka sanoo
- Valo on minulle henkireikä. Koin kylmän ja pimeän jo lapsena ahdistavaksi, Carita sanoo.
Miksi eläkeläinen ei saisi asua siellä missä viihtyy?
Kommentit (1575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kansaneläkettä ei makseta Suomen ulkopuolelle. Työeläkkeen saa kuten ennenkin.
Kuka saa kansaneläkettä?
Kansaneläkettä voi saada henkilö, joka ei saa lainkaan työeläkettä tai jonka työeläke jää pieneksi.
Näitä henkilöitä asuu ympäri maailmaa, esim. Somaliassa.
Ei asu. Kansaneläkettä ei makseta Somaliaan. Lue muutama viesti taaksepäin selkeä lista maista johon sitä maksetaan.
Kyllä kuitenkin käytännössä maksetaan. Kukaan ei oikeasti ole lopulta perillä, keitä asuu missäkin Espoon tuetussa asunnossa, henkkarit kiertävät keskenään ja suomalaiset eivät edes erota näitä toisistaan.
T: alan ihminen.
Kuinka 1400 euron tuloilla voi kuolla nälkään? Suomessa on paljon ihmisiä jotka elävät pienemmillä tuloilla ja tietääkseni eivät ole kuolleet nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Noi on kaikki alle 70 v
töihin vaan
Sairaat ja työkyvyttömät?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne Kela-etsivät siihen voivat sanoa, jos Ritva-Marjatan kirjat on asunnossa X, mutta käyttää aikansa pääosin ulkomaanmatkailuun.
Tätä mäkin mietin. Mistä kela tietää, että eläke maksetaan ulkomaille? Varmaan näillä pankkitili on ihan jossain Säästöpankissa. Vai ovatko nämä siis pysyvästi ulkomailla asuvia?
Yhdessä kirjassa oli liikeidea. Tyyppi osti halvalla vai oliko eurolla vanhan kansakoulun, kunnosti sitä vähän ja hankki sinne sänkyjä näitä mahdollisia viranomaisetsiviä varten. Ulkomailla ja kesämökeillään asuvat saattoivat muuttaa kirjansa ja postinsa tähän osoitteeseen, tyyppi sitten jälleen lähetti postit henkilöille.
Vierailija kirjoitti:
Senkun asuu vaan. Miksi Suomen pitäisi maksaa eläkettä ulkomaille? Omissakin on ihan tarpeeksi maksettavaa. En nyt tarkoita työeläkkeitä saavia, vaan kaikkia muita valtion pussista mankuvia.
Miksi maksetaan pörriäisille, ahneille keikkalääkäreille,sopeutumisrahaa, veropakolaisille, ei veroteta järkyttäviä keinottelu osinkoja ja ylisuuria eläkkeitä. Mutta kyllä sitten kun on köyhä ja sairas niin pitää viedä tuhkatkin pesästä.
Onko se oikein, että kulutuksen alvit virtaa muualle? ja tännehän nuo heti ryntäsi, kun korona oli. Mikä om kansantaloudellinen hyöty siitä, että rahat siirretään espanjaan?
Vierailija kirjoitti:
Oma moka jos saavat kansaneläkettä. Ei ole työnteko maittanut ja nyt tuolla valinnalla on seurauksensa.
Ei ole noin . Itse olin puolison kanssa mt yrittäjä. Tein yli 35 v joka päivä töitä karjatilallamme. Ex halusi säästää eläkemaksuisssa ja maksoi minimin. Nyt saan työeläkettä n. 530 e. Kukaan ei voi sanoa että laiskottelin,oli iso karja ja työpäivät olivat pitkiä
Vierailija kirjoitti:
"Ne palaavat tänne paperilla. Kohta huomataan, että jossain Petäjävedellä asuu 50 mummoa yksiössä, mutta kukaan ei ole koskaan kotona. Käyvät vain hoitamassa sairautensa Suomessa silloin kun jostain kolottaa".
Niin, kyllähän ihminen on viisas löytämään ja käyttämään kaikki porsaanreiät, mitä vain on tarjolla.
Moni käyttää tähän väistelyyn enemmän aikaa ja energiaa kuin jos kävisi töissä.
Niitä porsaanreikiä tässä nyt tukitaan ja sekös marjattoja harmittaa, ihan ymmärrettävästi.
Suomen kulut nousee kun lääkkeet maksaa ja asumistukea täällä saavat. Päälle sairaudenhoito jossakin terveyskeskuksessa. Osa taitaa olla oikeutettu siihen toimeentulotukeen.
Alkaako Kela/Poliisi/Supo seuraavaksi selvittää, asuvatko Suomessa kirjoilla olevat eläkkeensaajat ulkomaassa yli 180 pv vuodessa? Ja jos näin on, loppuuko kansaneläkkeen maksu? Loppuvatko kaikki sos tuet, kuten mahdollinen asumistuki Suomen asuntoon, julkinen sairaanhoito jne.?
Saahan sitä muuttaa vaikka kuuhun, kun itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kansaneläkettä ei makseta Suomen ulkopuolelle. Työeläkkeen saa kuten ennenkin
Niin sou?
Olenko minä vaikka ollut sinun mielestäsi jotenkin huonompi ihminen kun sairastuin vakavasti nuorempana, työkyvyttömyyseläköidyin ja sitä ennen yritin siinä missä muutkin (opiskelu, työn ohessa). Koska työurani jäi lyhyeksi niin eläke jäi silleen pieneksi että OSAN SIITÄ kattaa kansaneläke. Suurimman osan Työeläke jota saa vain jos on osallistunut tähän yhteiskuntaan esim työn puitteissa. Miksi minä en saisi muuttaa ulkomaille mutta joku joka on ollut töissä minua pitempään saa koska on ollut Terve? Se ei ole minun vikani. Tämä on rangaistus ja kateutta.
Aurinko auttaisi minunkin sairauttani. Olin aina haaveillut että lähden.
Minä maksan varmaan enemmän yhteiskunnalle täällä Suomessa!!! Ja ihan hyvällä omallatunnolla haen
Ja sekös näillä valittajilla vituttaa että minä saan varmaan enemmän rahaa Suomessa kuin SAISIN espanjassa koska minunkin sairauttani voisi auttaa lämpö ja aurinko. Minä saan kokoajan kansaneläkettä. Silloinkin kun sinä kateellinen persu menet töihin. Miltäs tuntuu? Oi kun mukava aamuisin nukkua pitkään työkyvyttömänä!
Viimeinkin Suomi seuraa muita pohjoismaita tässä asiassa. Kunpa seuraavaksi seuraisi myös yritystukien maksussa joita ei muissa pohjoismaissa makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne Kela-etsivät siihen voivat sanoa, jos Ritva-Marjatan kirjat on asunnossa X, mutta käyttää aikansa pääosin ulkomaanmatkailuun.
Tätä mäkin mietin. Mistä kela tietää, että eläke maksetaan ulkomaille? Varmaan näillä pankkitili on ihan jossain Säästöpankissa. Vai ovatko nämä siis pysyvästi ulkomailla asuvia?
Jos on asunto ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa monet asuneet vuosia. En tiedä miten se menee, pojan perhe asui 2 v ulkomailla, heiltä keskeytyi lapsilisä ja kelakortti. Palattuaan anoivat lapsilisän ja saivat kelakortin. Maahanmuuttovirastossa kävivät palattuaan. Mutta tietysti viralliset muuttoilmoitukset lähtiessäkin heillä.
Vierailija kirjoitti:
Espanjan pummit vinkuu taas
Sossuloisilla on raskasta
Vierailija kirjoitti:
Onko se oikein, että kulutuksen alvit virtaa muualle? ja tännehän nuo heti ryntäsi, kun korona oli. Mikä om kansantaloudellinen hyöty siitä, että rahat siirretään espanjaan?
Joo hirveät kulutuksen alvit. Kulutsnkin aivan kamalasti. Esim bussiin, S ryhmäkartellille ja kaupungin vuokra-asuntoon sekä lääkkeisiin.
Ai ei ole työnteko maittanut. Keskisormi pystyyn sinulle. Opiskelin yliopistossa ja olin käynyt VUOSIA töissä ennenkuin sairastuin vakavasti. Anna mä arvaan sä olet persu joka ei ole korkeakoulua nähnytkään!