IS: Eläkeläiset raivona: "Espanjassa pystyn syömään ja hoitamaan maksuni. Suomessa kuolisin nälkään"
-Tuula kärsii masennuksesta ja sanoo tarvitsevansa valoa.
- Riikka, 49, on ollut koko aikuisikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä. Suomessa en pystynyt talvella kävelemään ollenkaan ulkona. Täällä on pystynyt liikkumaan hyvin; Riikka sanoo
- Valo on minulle henkireikä. Koin kylmän ja pimeän jo lapsena ahdistavaksi, Carita sanoo.
Miksi eläkeläinen ei saisi asua siellä missä viihtyy?
Kommentit (1575)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Suomen terveydenhoito kestää kun 20 000 eläkeläistä tulee Suomeen sairastamaan.
Tietenkin kestää. Saavat julkisella saman hoidon kuin muutkin suomalaiset. Ei nuo niin sairailta vaikuttaneet, että heti pitäisi päästä elinsiirtoon, pallolaajennuksiin tms. Ihan hyvin voi Espanjan tulokkaat odottaa terveyskeskuksen takaisinsoittoa kuten muutkin suomalaiset. Mä oon odotellut vasta 3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Vaikka nämä henkilöt saisivatkin asumistukea ja toimeentulotukea Suomeen palatessaan, niin se heille annetut tuet menevät YHÄ kiertoon takaisin Suomen valtiolle ja kansalle. Jos he elävät jossain Espanjassa niin ei mene mikään raha kiertoon Suomelle, vaan jää kokonaan miinukselle. Suomelle se on siis parempaa maksaa vähän enemmän tukia ja pitää ne eläkeläiset Suomessa, kuin maksaa heille ulkomaille eläkettä.
Vanhusten ylläpito maksaa Suomalaisille veronmaksajille enemmän jos he tulevat Suomeen hoidettaviksi.
Esimerkiksi Oulussa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kalliista asiakasryhmästä eniten kustannuksia kerryttivät vanhuspalveluja käyttävät asiakkaa. Tämän asiakasryhmän kustannukset henkeä kohti olivat keskimäärin 29 700 euroa vuodessa. Muilla oululaisilla vastaava luku oli keskimäärin 417 euroa.
Toivottavasti kaikki Espanjan mummot lennätetään Oulun Soten alueelle asumaan. Meillä helsinkiläisillä on jo tarpeeksi ympärivuoden elätettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se ei riitä että saa asua 6 kk Espanjassa kunhan piipahtaa kesäksi ja syksyksi Suomeen. Ajatella että tulee vaikka huhtikuuksi Suomeen ja lähtee lokakuussa, eli juuri kun talvi on alkamassa.
Eläkeläiset tulevat vain puoleksi vuodeksi Suomeen hoidattamaan itsensä veronmaksajien kustannuksella ja sitten Etelän aurinkoon lorvimaan.
Nyt tulevat sitten hoidattamaan itsensä koko vuodeksi Suomeen hoidattamaan itsensä veronmaksajien kustannuksella
Suomessa on terveydenhuollon asiakasmaksut, lääkkeiden omavastuut yms. kulut ja hoitojonotkin kuukausia, joten ihan turhasta tuskin hakeutuvat täällä hoitoon. Suomi maksaa jokaisesta Espanjan eläkeläisestä könttäsumman maan hallitukselle
Asiakasmaksu päivystyksessä 23 -46 e, joten ihan pikku krempasta tuskin menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Suomen terveydenhoito kestää kun 20 000 eläkeläistä tulee Suomeen sairastamaan.
Tietenkin kestää. Saavat julkisella saman hoidon kuin muutkin suomalaiset. Ei nuo niin sairailta vaikuttaneet, että heti pitäisi päästä elinsiirtoon, pallolaajennuksiin tms. Ihan hyvin voi Espanjan tulokkaat odottaa terveyskeskuksen takaisinsoittoa kuten muutkin suomalaiset. Mä oon odotellut vasta 3 viikkoa.
Menee Espanjan mummelit jonoissa sun ohi. Sori siitä. Odota sinä vaan toiset 3 viikkoa lisää. Minä käyn yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Millä tavalla joku pieni kansaneläke hyödyttää Suomea? He eivät ole rikkaita shoppailevia eläkeläisiä. Ymmärrätkö?"
En ole minäkään shoppailija. Laita mulle tonni tilille
Paitsi että ulkomaille maksettu kansaneläke on määrältään keskimäärin 130 €, ei tonnia.
Jep. Se on se muutama satku esim 100-300 joka monelle tulee TYÖeläkkeen päälle jos se on jäänyt pieneksi esim syistä
A) pienipalkkainen ala
B) sairastuminen kesken työhistorian pysyvästi
Niin? Pitäisikö sosiaalietuuksia maksaa pyyteettömästi Suomen ulkopuolelle, koska se on vain pieni raha sille saajalle? (Pienistä puroista kasvaa suuret joet...)
Ja kun kyseessä on vain muutama satanen TYÖeläkkeen päälle, niin varmasti pärjäävät ilmankin kun noin pikkurahoista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se ei riitä että saa asua 6 kk Espanjassa kunhan piipahtaa kesäksi ja syksyksi Suomeen. Ajatella että tulee vaikka huhtikuuksi Suomeen ja lähtee lokakuussa, eli juuri kun talvi on alkamassa.
Eläkeläiset tulevat vain puoleksi vuodeksi Suomeen hoidattamaan itsensä veronmaksajien kustannuksella ja sitten Etelän aurinkoon lorvimaan.
Nyt tulevat sitten hoidattamaan itsensä koko vuodeksi Suomeen hoidattamaan itsensä veronmaksajien kustannuksella
Suomessa on terveydenhuollon asiakasmaksut, lääkkeiden omavastuut yms. kulut ja hoitojonotkin kuukausia, joten ihan turhasta tuskin hakeutuvat täällä hoitoon. Suomi maksaa jokaisesta Espanjan
Hönö. Eihän varattomat mummot lääkärimaksujaan itse maksa kuten ei muutkaan erityisryhmät. Sosiaalihuolto ne maksaa. Miten voit olla noin tietämätön.
olemme yhtä suurta eurooppaa
mikä tässä nyt pitäisi olla se ongelma
espanjalaiset saavat asut suomessa jos haluavat
se on koko eun idea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ne on aina tänne Suomeen palanneet kun ovat sairastuneet pahasti, että tarvitsevat jatkuvaa hoitoa. Ei kukaan sinne Espanjaan silloin ole jäänyt.
Suomessa vanhusten yleiskunto heikkenee nopeasti kun joutuvat sisälle kylmään ja pimeään maahan. Pian heistä Suomessa tehdään kroonikkoja ja osastohoitoa tarvitsevia.
Paitsi ettei niitä osastohoitopaikkoja ole, joten ovat kodeissaan. Kotihoito käy kääntymässä sen mitä ehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo on tasa-arvon vastaista. Niillä, joilla on työkykyä on mahdollisuus valita oma asuinpaikka. Työkyvytön on käytännössä sidottu siihen omaan valtioon ja ei saa valita missä asuu ja mihin sen eläkkeensä käyttää.
Ei jokainen työkykyinen saa valita toimipaikkaansa itse. Suurimmalle osalle työnantaja edellyttää että sijainti on tietty. Niin minäkin muutin takaisin Suomeen, kun ulkomailta löysin täältä mielenkiintoisen työpaikan. Kysyin silloin olisiko OK etänä, ei ollut.
Näin se on myös työkyvyttömän kohdalla. Se, joka hänelle rahaa antaa saa päättää missä työkyvytön arkensa viettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Millä tavalla joku pieni kansaneläke hyödyttää Suomea? He eivät ole rikkaita shoppailevia eläkeläisiä. Ymmärrätkö?"
En ole minäkään shoppailija. Laita mulle tonni tilille
Paitsi että ulkomaille maksettu kansaneläke on määrältään keskimäärin 130 €, ei tonnia.
Jep. Se on se muutama satku esim 100-300 joka monelle tulee TYÖeläkkeen päälle jos se on jäänyt pieneksi esim syistä
A) pienipalkkainen ala
B) sairastuminen kesken työhistorian pysyvästi
Niin? Pitäisikö sosiaalietuuksia maksaa pyyteettömästi Suomen ulkopuolelle, koska se on vain pieni raha sille saajalle? (Pienistä puroista kasvaa suuret joet...)
Ja kun kyseessä on vain muutama sata
Kyse on kansaneläkkeistä. Niille eläkeläisille joille ei ole kertynyt työeläkettä.
Muut sosiaalietuudet alkavat juosta vasta heille kun he tulevat Suomeen. Niitä ei makseta ulkomailla asuville.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Seutulassa sairasautojen letka valmiina Malagan konetta vastassa jotta Espanjan mummot voidaan ajaa kentältä suoraan keskussairaalan kroonikko osastolle sisään kirjattavaksi.
Kyllä siellä viinejä litkiviä pappojakin on .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ne on aina tänne Suomeen palanneet kun ovat sairastuneet pahasti, että tarvitsevat jatkuvaa hoitoa. Ei kukaan sinne Espanjaan silloin ole jäänyt.
Suomessa vanhusten yleiskunto heikkenee nopeasti kun joutuvat sisälle kylmään ja pimeään maahan. Pian heistä Suomessa tehdään kroonikkoja ja osastohoitoa tarvitsevia.
Paitsi ettei niitä osastohoitopaikkoja ole, joten ovat kodeissaan. Kotihoito käy kääntymässä sen mitä ehtivät.
Kyllä ne kroonistuvat vanhukset osastolle otetaan ja terveemmät ja nuoremmat lähetetään koteihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ulkomailla halua majailla kusipää kansalaisten eli suomalaisten lähellä. Ulkomailla tiedetään, että kun idarit äänestää idareita niin ei asiat ainakaan paremmaksi muutu. Ei kansaa idiootimpaa kuin suomalaiset. Kuspäät vailla vertaa, kuspäät vailla vertaa suomlaiset ovat.
Joo en ajattele suomalaisista enää kauniisti tän hallituksen myötä.
Minä puolestani olen ylpeä tästä hallituksesta. Vihdoin joku panee asiat järjestykseen.
Tämä hallitus tulee todella jäämään historiankirjoihin; SE hallitus joka veti viemäristä alas julkisen terveydenhuollon ja vanhustenhoidon. Työttömyyskin on jo nyt lisääntynyt yli 60 000 nupilla.
Miksi historiankirjoittajat syyttäisivät tätä hallitusta julkisen terveydenhuollon tuhoamisesta, kun edellinen teki päätökset jotka ovat sekä sulkeneet monia hoitopaikkoja (hoitajamitoituksen takia), että tuoneet meille erittäin kalliin soteuudistuksen johon ei ole varaa? Toivottavasti historiankirjoittajat ovat sen verran fiksuja että osaavat yhdistää noiden päätösten merkityksen terveydenhuollon ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on asua Suomessa? Espanjassa on hyvää ruokaa, halpaa viiniä ja olutta. Lääkärille pääsee helposti.
Mille lääkärille? Miten ei-yksityinen sairaanhoito on Espanjassa järjestetty? Onko suomalainen siihen oikeutettu?
Eurooppalaisella "kelakortilla" pääset lekuriin. Mutta kannattaa käyttää yksityisiäkin kun ne on halpoja ja hyviä. Esim oma käynti Ranskassa 30e sisälsi jo lääkkeetkin:)
Varsovassa ja Italiassa olen kävellyt sairaalaan sisälle ja saanut hoitoa, 0e
Heh. Suomi on kuin Yhdysvallat, rahastetaan kunnolla ja sitten muualla maailmassa homma onkin väärin. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee Espanjan mummelit jonoissa sun ohi. Sori siitä. Odota sinä vaan toiset 3 viikkoa lisää. Minä käyn yksityisellä.
Ei ne mene. Ei Espanjassa sentään niin ruskeaksi naama tule, että menisi suomalaismummelin ohi jonossa. Ihan samaan jonoon päätyvät kuin minäkin. Tai sitten menevät hekin yksityiselle kuten sinäkin.
Vanhusten tuominen Suomeen on selkeästi keikkalääkärifirmojen lobbaama muutos kapitalistihallitukselle. Jos keikkalääkäri saa 30 000 kuukausipalkkaa niin paljonko nettoaa lääkäreitä välittävä firma Suomeen palautettavista sairaista vanhuksista. Nyt on miljoonista kyse hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mene. Ei Espanjassa sentään niin ruskeaksi naama tule, että menisi suomalaismummelin ohi jonossa. Ihan samaan jonoon päätyvät kuin minäkin. Tai sitten menevät hek
Tottakai vanhukset ovat aina akuutteja ja menevät sinusta ohi. Sinä olet nuori ja terve. Mene työterveyteen tai yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä maan talouteen Suomessa asuvien eläkeläisten rahat mahtaa mennä? Niinkuin asumisen kustannukset ja ruokaostoksiin käytetyt?
Itse saan työeläkettä, veroprosentti Suomeen päältä 28 %, mieheni eläkkeen veroprosentti päälle 40 %. Nämä menee siis automaattisesti Suomeen eläkkeen päältä. Yhtään tuosta verosta ei mene Espanjaan, kaikki eläkkeet verotetaan aina Suomessa. Tuolta ajalta ei tule tietenkään Suomessa minkään laisia terveydenhoitokuluja tai minkään laisia tulosiirtoja. Verot kyllä kelpaavat. Talomme sähköstä yms. menee koko ajan myös ALVit Suomeen. Jopa jätemaksut maksetaan, vaikka melkein puoleen vuoteen ei ole yhtään tyhjennettävää roskaa. Edes kuukausittaista maksua terveydenhoidostamme Espanjaan ei mene, koska asumme siellä vain 5,5 kk vuodessa. Toki ruuasta menee ALV Espanjaan, mutta eihän mikään estä Suomessa asuessakaan tekemästä ostoksia
Maksatteko siis terveydenhoitokulunne Espanjassa kokonaisuudessaan omasta pussista? Kunnioitettavaa.
Jätemaksuissa muuten voi sopia huoltoyhtiön kanssa kuinka usein käyvät. Ei ne käy tyhjentämässä roskista kerran viikossa jos kerrotte että olette puoli vuotta pois kotoa ja sopisi jos vaikka käyvät viimeisen kerran syyskuussa ja sitten seuraavan kerran maaliskuussa.
Ennen pääsi helpommin eläkkeelle. Eikä edes tarjottu kevyempään ammattiin kouluttautumista.