Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Eläkeläiset raivona: "Espanjassa pystyn syömään ja hoitamaan maksuni. Suomessa kuolisin nälkään"

Vierailija
28.04.2024 |

-Tuula kärsii masennuksesta ja sanoo tarvitsevansa valoa.

- Riikka, 49, on ollut koko aikuisikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä. Suomessa en pystynyt talvella kävelemään ollenkaan ulkona. Täällä on pystynyt liikkumaan hyvin; Riikka sanoo

- Valo on minulle henkireikä. Koin kylmän ja pimeän jo lapsena ahdistavaksi, Carita sanoo.

Miksi eläkeläinen ei saisi asua siellä missä viihtyy?

Kommentit (1575)

Vierailija
381/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä saa tietysti asua siellä missä viihtyy. Mutta sosiaalitukia Suomi maksaa vain Suomeen. Jos haluaa Suomen sosiaalituet sitten joutuu asumaan Suomessa. Voi voi.

Ongelma monille Espanjassa asuville on se että Suomen sosiaalituki on parempi kuin Espanjan. Siksi halutaan kynsin ja hampain pitää kiinni Suomesta saatavista tuista vaikak ei asutakaaan Suomessa.

Juurikin noin. Ja se tosiaan on vain heidän ongelmansa, ei sen pidä olla meidän Suomessa asuvien veronmaksajien ongelma.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riikka 49 kupannut Suomea koko elämänsä ja kehtaa vielä valittaa.

Ei näytä mitenkään hirveän työkyvyttömältä.

Hän jäi eläkkeelle 30 vuotta sitten. Paljon mahdollista että tänä päivänä tai jo vuosia sitten ei olisi päässyt tai olisi ohjattu johonkin koulutukseen joka antaisi pätevyyden ammattiin jossa pystyisi toimimaan. Silloin oli lepsumpaa.

Olen sairastanut nivelreumaa 17v ajan, ikää nyt 50v, teen toimistohommia. Haluaisin eläkkeelle, liikkuminen hankalaa, nivelet kipeät talvella ja kostealla kylmällä, kalliista lääkityksestä huolimatta. Tiedän etten todellakaan pääse eläkkeelle. Varmaan 30v sitten on päässyt helposti.

Mä olen sairastanut nivelreumaa nyt 29 vuotta (diagnoosin sain vuoden myöhemmin oireiden alkamisesta). On takuulla riippunut paljon siitä, kuinka aggressiivinen reuma on ollut sairauden alussa. Mulle kyllä reumalääkäri heti diagnoosin tehtyään (olin silloin 34v) sanoi suoraan, että kannattaa alkaa miettiä jotain muuta ammattia kuin sairaanhoitaja.Työkyvyttömyyseläkettä ei edes ehdottanut, koska olin vasta 34-vuotias silloin ja hyvin aika akouluttautua johonkin muuhun ammattiin. Mun reumani ei kuitenkaan ollut aggressiivinen eli en joutunut muutamassa kuukaudessa pyörätuoliin, mutta se oli selvää, että sairaanhoitajan työn tilalle oli keksittävä jotain muuta. No mä sitten keksin. 8 vuotta sitten työterveyslääkäri alkoi jo puhua työkykyarviosta, koska mulla on nivereuman lisäksi myös moninivelrikko, mutta en katsonut sitä tarpeelliseksi, koska mulla on sängystä lyhyempi matka työpöydän ääreen kuin vessaan. Olen ollut onnekas, kun suurimmaksi osaksi olen pystynyt liikkumaan ilman kyynärsauvoja. Joskus niitä tarvitsen, mutta en kovin usein. Eläkkeelle kuitenkin aion jäädä heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen, koska etenevä sairaushan tämä nivelreuma on ja olisi ihan kiva ehtiä muutama vuosi nauttia eläkepäivistäkin ennenkuin jää kotinsa vangiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reuma ei näy naamasta.

Vierailija
384/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää rikkaiden pusseille ei köyhien kansaneläkkeisiin. Miksi noita roposia kytätään jos Suomi tarvitsee isoja summia rahaa? Ihme juttu.

Tätä myös ihmettelen. Suomi lappaa vuosittain miljardeja ulkomaille: EU:n kasvavat jäsenmaksut, kehitysapu, ilmastorahasto, tukipaketit....

Mutta kaivellaan vain pienituloisten lompakonpohjia senttien toivossa.

Vierailija
385/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää tätä vinkumista. Olen eläkkeellä 43vuoden työputken jälkeen .opiskelin työn ohessa. Nyt on sellainen työeläke, jolla tulee toimeen missä maassa hyvänsä. Veroja tulee jatkossa lisää, mutta silti pärjään hyvin.   On se häpeällistä odottaa, että Suomi elättäisi vielä Espanjaankin, kun siellä on viini niin halpaa.

Vierailija
386/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän jäi eläkkeelle 30 vuotta sitten. Paljon mahdollista että tänä päivänä tai jo vuosia sitten ei olisi päässyt tai olisi ohjattu johonkin koulutukseen joka antaisi pätevyyden ammattiin jossa pystyisi toimimaan. Silloin oli lepsumpaa.

Olen sairastanut nivelreumaa 17v ajan, ikää nyt 50v, teen toimistohommia. Haluaisin eläkkeelle, liikkuminen hankalaa, nivelet kipeät talvella ja kostealla kylmällä, kalliista lääkityksestä huolimatta. Tiedän etten todellakaan pääse eläkkeelle. Varmaan 30v sitten on päässyt helposti.

Kateus kohdistuukin myös siihen, että aiemmin on päässyt eläkkeelle lievemmin sairausoirein.

Mutta ottakaa nyt järki käteen: ei näitä eläkeläisiä voi enää siirtää Suomen työvoimareserviin, vaikka tänne pakkosiirrettäisiin.

Sinänsä hassu tilanne tulossa, suorastaan oxymoron: olen eläkeläinen mutta en saa eläkettä.

Vierailija
387/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Nyt onnistui hallitus heittämään napakympin, löytyi kunnon tukien väärinkäyttäjäryhmä. Ei sillä, peruseläkeläinen joka työnsä hoitanut,  nauttikoon siellä, mutta enimmäkseen omilla ansioilla. Mutta sitten nämä työkyvyttömyysmukamat, miten se elämä onnistuukin niin hyvin paikallisessa baarissa vaikka joka päivä, mutta Suomessa kiukutellaan. Aina voi jotain työtä tehdä täälläkin jos kerta Espanjassa onnistuu se elämä niiiin hyvin.. 

Varsin oikea päätös siis. Ne ketkä voivat omakustanteisesti olla Espanjassa Floridassa etc., olkaa, mutta ei meidän työssäkäyvien rahoilla elellä mukavasti vaan, koska työteko ei huvita edes siellä lämpimässä.

Idiootti. Suurin osa pelkällä kansaneläkkeellä olevia on sairata vanhuksia jotka kuluttavat terveydenhuolto

Ihan takuuvarmasti Espanja hoitaa suomalaiset eläkeläiset halvemmalla kuin Suomi hoitaisi. Jos palkkataso on niin paljon matalampi kuin Espanjassa, on se hoitokin ihan samalla tavalla huomattavasti halvempaa. Sitä paitsi siellä ne suomalaiset eläkeläiset ovat terveempiä kuin Suomessa. Ei tule liukasteluvammoja, liikuntaa tulee enemmän. 

Vierailija
388/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi on kaikki alle 70 v 

töihin vaan 

Jep, se on kun itse alle nelikymppisenä lukee näitä, tietäen, että tämän sukupolven ihmisenä olen töissä vähintään 70-vuotiaaksi ja eläkkeelle ei pääse viisikymppisenä - oli mikä oli. Täytyy suunnitella oma elämä niin, että pystyy rahoittamaan oman eläkkeensä silloin kun haluaa. Ikävä kyllä. Systeemin kuolinkorahdukset kuuluvat ja ei tunnu mahtuvan monen vanhemman sukupolven edustajan kaaliin, että maa on muuttunut ja heillä ei ole mitään automaattista oikeutusta sosiaalitukiin, mitä kansaneläkekin on. Ja ei, jos on ollut koko ikänsä työkyvyttömämä ja on vasta 49-vuotias, ei voi väittää maksaneensa omaa osuuttaan töillä.

Portugalissa asuva mies voi puolisoineen lopettaa röökinpolton, niin tämä ongelma on ratkaistu. 

Ja lisätään tähän vielä: olen siinä iässä oleva nainen, että voisin vielä saada lapsia. Mutta se huolestuttaa, koska samalla täytyy sekä miettiä oman eläkkeen keräämistä ilman takuita yhteiskunnan tuista että valmistautua huolehtimaan omista ikääntyvistä vanhemmista nyt, kun niistä palveluista leikataan. Ja sitten vielä oikeasti kysytään, että miksi lapsia ei synny. Siksi, koska nuoremmat sukupolvet on laitettu puun ja kuoren väliin rahoittamaan systeemiä, joka lakoaa eläkeläisten painon alla.  

Vierailija
389/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f5faeac2-56e0-45b0-a339-e67077d50…

Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

mutta ansiosidonnaista leikattiin.

Vierailija
390/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi maksaa niiden lääkärikulut. Siksi se on suomalaisille espanjassa halpaa se sairastelu. Siis suomi maksaa. Kyllä tänne tultuaan tietävät, mitä lääkkeet ja hoito maksaa, stanan loiset. 

Vierailija
391/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä päätös ei tietääkseni ole voimassa monessakaan eu-maassa, ainoastaan Ruotsissa ja Suomessa? Kyse on tulkinnasta. Säädös päätti, että vähimmäisetuuksia ei makseta toiseen maahan. Kansaneläke on nyt tulkittu vähimmäisetuudeksi, mitä se ei mielestäni ole, vaan eläke siinä missä työeläkekin.

Aivan kuin ikänsä sairaudesta kärsineiden eläkeläisten vähäiset roposet heilauttaisivat Suomen taloutta mihinkään suuntaan.

Suurimmassa osassa maita ei edes tunneta kansaneläkettä, eikä sitä makseta. Kuuluu lähinnä hyvinvointivaltiolle. Esim. Espanjassa ei tunneta kansaneläkettä, vaan eläkeläiset kuuluvat normaalien sos. tukien piiriin. 

Vierailija
392/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää tätä vinkumista. Olen eläkkeellä 43vuoden työputken jälkeen .opiskelin työn ohessa. Nyt on sellainen työeläke, jolla tulee toimeen missä maassa hyvänsä. Veroja tulee jatkossa lisää, mutta silti pärjään hyvin.   On se häpeällistä odottaa, että Suomi elättäisi vielä Espanjaankin, kun siellä on viini niin halpaa.

Sehän se monelle on tärkeää, että saa litkiä halpaa viiniä. Kyllä ryypätä saa, kunhan tekee sen omilla rahoillaan. 

Vierailija
393/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki noi tulee tänne ja joutuu hakemaan toimeentulotukea jne. Tulee Suomelle kalliimmaksi. 

Vierailija
394/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää rikkaiden pusseille ei köyhien kansaneläkkeisiin. Miksi noita roposia kytätään jos Suomi tarvitsee isoja summia rahaa? Ihme juttu.

Tavallaan rikkaiden pussilla ollaan jo. Jos joku tienaa työllään 10000 €/kk, niin hän maksaa yli 2500€ eläkemaksuja (koska työnantaja maksaa jo osan) joka kuukausi. Tuolla elättää jo pari Espanjassa lomailijaa. 20000 €/kk tienaava elättää jo 4 lomailijaa jne.

Vierailija
395/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on asua Suomessa? Espanjassa on hyvää ruokaa, halpaa viiniä ja olutta. Lääkärille pääsee helposti. 

Mille lääkärille? Miten ei-yksityinen sairaanhoito on Espanjassa järjestetty? Onko suomalainen siihen oikeutettu?

Suomalaisilla on saatavilla kansainvälinen kelakortti, sillä pääsee hoitoon kaikkialla Euroopassa. Espanjassa lääkäriin pääsee käytännössä aina parissa päivässä jos lääkäriä tarvitsee, päivystykseen pääsee tietysti heti. Tämä siis ihan julkisella puolella ilman vakuutusta.

Ja lasku hoidosta lähetetään Suomeen.

Myös kaikkien Suomesta maksettavien eläkkeiden verotus tapahtuu Suomen toimesta.

Vierailija
396/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi maksaa niiden lääkärikulut. Siksi se on suomalaisille espanjassa halpaa se sairastelu. Siis suomi maksaa. Kyllä tänne tultuaan tietävät, mitä lääkkeet ja hoito maksaa, stanan loiset. 

Häh? Jos Suomi maksaa lääkärikulut, niin silloinhan he ovat kirjoilla Suomessa vakituisesti ja kuuluvat asumisperusteiseen sosiaaliturvaan. Mikä muuttuu?

Vierailija
397/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuosta lehtijutusta voi jo päätellä, moni eläkeläinen joutuu palaamaan Suomeen tämän hallituksen ties kuinka monennen mokan jälkeen. Ja Suomessa joutuu moni sitten hakemaan hoitoa sairauksiinsa sekä muita tukia joihin on täällä oikeutettu, jotka aiheuttavat lisäkustannuksia yhteiskunnalle. Eli taaskaan ei säästöä synny vaan ihan päinvastoin.

Siis oikeasti p.rkele. Mitä pahaa suomalaiset ovat tehneet saadakseen tällaisen umpisurkean ja osaamattoman hallituksen, joka rapauttaa ja tuhoaa nopealla tahdilla koko yhteiskunnan omia ja omien sidosryhmien etuja ajaessaan? 

Tavallaan näin, mutta kyllä Suomi on maksanut näiden sairaudenhoidot Espanjassakin. Saattaa olla vähemmän jos pysyvät paremmin terveinä eri ilmastossa. Silti, paljonko niitä kansaneläkkeitä on Espanjaan maksettu, onko jossain näistä kansaneläk

Minkähän laiset verotulot ulkomailla asuvien suomalaisten eläkkeistä on Suomelle, ei taida kymmenen miljoonaa olla kuin jäävuoren huippu...

Vierailija
398/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä.

Mulla just todettiin D vitamiinin puutos. Ja B12.

Nyt olen ystävättäreni kanssa kahden viikon lomalla Kreetan saarella.

Hän on eläkeläinen, minä työelämässä.

Tilattiin matka viime syksynä.

Vierailija
399/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä päätös ei tietääkseni ole voimassa monessakaan eu-maassa, ainoastaan Ruotsissa ja Suomessa? Kyse on tulkinnasta. Säädös päätti, että vähimmäisetuuksia ei makseta toiseen maahan. Kansaneläke on nyt tulkittu vähimmäisetuudeksi, mitä se ei mielestäni ole, vaan eläke siinä missä työeläkekin.

Aivan kuin ikänsä sairaudesta kärsineiden eläkeläisten vähäiset roposet heilauttaisivat Suomen taloutta mihinkään suuntaan.

On se lakisääteinen eläke ennen ollutkin joka on kuulunut tietyn iän täyttäneille mikäli ei saa työeläkettä. 

Nyt persujen aikaan sen onkin yhtäkkiä tulkittu olevan joku sosiaalietuus.

Alkaako kohta persut määrittelemään mitä kansaneläkkeellä saa ostaa ja mihin käyttää sitä rahaa täällä kotimaassakin koska luokittelevat sitä kuin se olis

Kyllä. Korvamerkityllä sosiaalituella (kansaneläke, lapsilisä, ttt, asumistuki) ei voi jatkossa pelata uhkapelejä, veikata, ostaa nikotiinituotteita eikä alkoholituotteita. Eikä tietenkään laittomia tuotteita tai palveluja, joitaben nyt luettele, ettei viesti poistu.

Ja tämä on mielestäni ihan oikein.

Vierailija
400/1575 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä uikutusta. Sosiaalitukia ei tietenkään makseta ulkomaille. Työeläkettä valtaosa siellä asuvista saa ja se siitä. Nämä kansaneläkettä saavat "työnsankarit" ovat vähemmistö. Uskomatonta, että yksikin ruikutti "Väänsin koko ikäni töitä Suomessa ja tässä on kiitos. Olen käsittämättömän pettynyt.". HÄH? Miten ihmeessä sitten saa kansaneläkettä? Täyttä puppua koko juttu. Koko ikänsä töitä tehneen, pienimmällä palkallakin olleen, eläke ylittää reippaasti kansaneläkkeen rajat.

Tätini lienee näitä pieneläkeläisiä. Saa eläkettä joku 1600, työeläkettä. Teki pienipalkkaista työtä suurtalouskeittiöllä koko työikänsä eläkeikään saakka. Sen paljon pienipalkkaisempaa ei voi olla ja tuohon työeläkkeeseen hänkin pääsee.

En kestä näitä takuueläkettä saavia, jotka jaksaa ruikuttaa sitä, kuinka ovat koko ikänsä tehneet töitä ja sitten ovat köyhiä. Höpsis, eläkekertymä on jäänyt saamatta ja se on ollut oma valinta.