IS: Eläkeläiset raivona: "Espanjassa pystyn syömään ja hoitamaan maksuni. Suomessa kuolisin nälkään"
-Tuula kärsii masennuksesta ja sanoo tarvitsevansa valoa.
- Riikka, 49, on ollut koko aikuisikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä. Suomessa en pystynyt talvella kävelemään ollenkaan ulkona. Täällä on pystynyt liikkumaan hyvin; Riikka sanoo
- Valo on minulle henkireikä. Koin kylmän ja pimeän jo lapsena ahdistavaksi, Carita sanoo.
Miksi eläkeläinen ei saisi asua siellä missä viihtyy?
Kommentit (1575)
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuosta lehtijutusta voi jo päätellä, moni eläkeläinen joutuu palaamaan Suomeen tämän hallituksen ties kuinka monennen mokan jälkeen. Ja Suomessa joutuu moni sitten hakemaan hoitoa sairauksiinsa sekä muita tukia joihin on täällä oikeutettu, jotka aiheuttavat lisäkustannuksia yhteiskunnalle. Eli taaskaan ei säästöä synny vaan ihan päinvastoin.
Siis oikeasti p.rkele. Mitä pahaa suomalaiset ovat tehneet saadakseen tällaisen umpisurkean ja osaamattoman hallituksen, joka rapauttaa ja tuhoaa nopealla tahdilla koko yhteiskunnan omia ja omien sidosryhmien etuja ajaessaan?
Kyllä me ollaan nytkin ne sairauskulut maksettu. Espanja laskuttaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku lässyttää tätä että kansaneläke on toimeentulotuki? On selvää että jos on sairastunut esim nuorena silloin eläke ei ole iso. Kansaneläke koskee myös meitä työkyvyttömyyseläkeläisiä. En todellakaan ole ollut laiska paska. Yritin vielä työkyvyttömyyseläkkeellä kun jotain vaan ei voimat kestäneet kun sairaus kokoajan paheni. En ole luovuttaja. Minä olen vain Sairas.
Ja joo saan kansaneläkettä mutta myös isoimman osan rahoistani työeläkettä mutta vain koska sairastuin.
Kansaneläke on sosiaaliturvaa. Voit muuttaa Espanjaan ja hakea sieltä paikallista kansaneläkettä tai vastaavaa. Se kuuluu Espanjan maksettavaksi, kun kerran asut siellä. On absurdia, että Suomesta maksetaan sosiaaliturvaa ihmisille, jotka eivät täällä asu.
No onpa nurinkurista kitinää täällä, maksettaa - ei makseta...sen mukaan, mikä on kulttuuritausta. Kun ei teidän persujen mielestä Suomessa asuvalle ja Suomessa syntyneelle p ako laisen lapsellekaan kuuluisi mitkään tuet.
Tuolla yhdellä pariskunnalla riittää jo se kun lopettavat tupakoinnin johon menee 200e/kk. Samanverran leikkautuu kansaneläke.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran reuma niin parani Espanjassa, miksei tee siellä töitä sitten?
Tätä minäkin ihmettelen, töihin vaan jos on terve.
Kuinka paljon näitä maksetaan esim. Somaliaan? Siitä ei kukaan uskalla puhua tai tehdä lehtijuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä haisee vahvasti kateus? Mihin on unohtunut se ihmisten vapaa liikkuvuus EU:ssa? Pitääkö täällä alkaa kikkailemaan taas osotteiden kanssa? Pitääkö vanhuksia kiusata kuolemaan asti jotta suomalainen persu on tyytyväinen??
Miten muissa maissa tämä muutos on mennyt niin kivuttomasta jo vuosia sitten? Ja on maita joissa ei ole koskaan maksettu kansaneläkettä ulkomaille, mm. Norja. Siksi että jokainen täysjärkinen ymmärtää että sosiaalitukia ei makseta ulkomaille.
Joo, ei näy Ruotsin lehdissä ketään valittamassa että Suomi vie heiltä kansaneläkkeen. Sen verran ymmärtävät etteivät halua nolata itseään. Ruotsi ei myöskään maksa kansaneläkkeitä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Täällä haisee vahvasti kateus? Mihin on unohtunut se ihmisten vapaa liikkuvuus EU:ssa? Pitääkö täällä alkaa kikkailemaan taas osotteiden kanssa? Pitääkö vanhuksia kiusata kuolemaan asti jotta suomalainen persu on tyytyväinen??
Ihmisten vapautta liikkua tämä ei koske mitenkään, eikä sitä ole kukaan estämässä. Saa vapaasti liikkua ja muuttaa minne haluaa, kunhan maksaa sen omista rahoistaan.
Aivan uskomatonta, että oikeasti joidenkin mielestä olisi joku velvollisuus valtion syytää siihen, että eläkeläiset saa asua pysyvästi ulkomailla. Olin ihan äimän käkenä kun kuulin että tällaista on edes ollut, olin kyllä kuvitellut että jokainen maa maksaa sosiaalituet itse asukkailleen. Onneksi tämäkin typeryys loppuu, että elätetään ihmisiä toisessa maassa, jotka ovat itse halunneet Suomesta lähteä.
Loiset kehtaa valittaa. Menkää töihin!
Bisnesidea: täyden palvelun "kotiosoite" Suomessa, postin jälkeenlähetys. Halpojen lentojen jatkuva seulanta "sairaalakäyntejä" varten.
Valtio ja vapaa liikkuvuus työllistävät.
Minulle on suurin yllätys, että kansaneläkettä maksetaan Suomesta ulkomaille niin monelle!! Minusta se pitäisi olla aikaan sidottu: jos aiot asua ulkomailla pitempään kuin 5 vuotta, kansaneläke katkeaa. Asetu siis oikeasti maan asukkaaksi ja hanki elämisen tuet sieltä.
Vaikka nyt kovasti uhriudutaan, niin fakta on, että nämä Espanjassa asuvat ovat hyväosaisia kansaneläkkeen määrästä riippumatta. Ei ole kaikilla mahdollisuutta lähteä Espanjaan viettämään eläkepäiviä.
Ja samaan aikaan esim.Esperi Care tahkoo verorahoja eurooppalaiselle investointiyhtiö Tritonille, mutta se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma moka jos saavat kansaneläkettä. Ei ole työnteko maittanut ja nyt tuolla valinnalla on seurauksensa.
Moni pientä eläkettä saava on ollut n. 30-40 vuotta töissä. Mutta sairauden takia on joutunut lopettamaan työt ennen eläkeikää. Ovat olleet pienipalkkaisia duunareita.
Entä sitten? Silloin asutaan Suomessa, omin rahoin ulkomaille asumaan.
Toivottavasti sullakin se terveys kuule kestää tosi pitkään. Ei kannata ilkkua muille, se on monesti Karman paikka. Moni kokkare ja persu luulee olevansa korvaamattomia vaikka oikeasti iso osa tuloista perustuu ihan omaan terveyteen
No jos nuorena on jo ymmärtäny
Mutta reiluutta ei ole se sillä on yhtä paljon joka ei ole tehnyt yhtä paljon. Itse rahansa tienanneella on oikeus elää leveämmin. Varojen mukaan. On enemmän kuin reilua että valtio antaa rahaa. Sitähän meillä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuosta lehtijutusta voi jo päätellä, moni eläkeläinen joutuu palaamaan Suomeen tämän hallituksen ties kuinka monennen mokan jälkeen. Ja Suomessa joutuu moni sitten hakemaan hoitoa sairauksiinsa sekä muita tukia joihin on täällä oikeutettu, jotka aiheuttavat lisäkustannuksia yhteiskunnalle. Eli taaskaan ei säästöä synny vaan ihan päinvastoin.
Siis oikeasti p.rkele. Mitä pahaa suomalaiset ovat tehneet saadakseen tällaisen umpisurkean ja osaamattoman hallituksen, joka rapauttaa ja tuhoaa nopealla tahdilla koko yhteiskunnan omia ja omien sidosryhmien etuja ajaessaan?
Kyllä me ollaan nytkin ne sairauskulut maksettu. Espanja laskuttaa kyllä.
Noh, niin laskuttaa Suomi myös muita maita, jos esim ulkomaalaiselle eu maan asukkaalle käy jotain täällä ollessaan. Puntit on siinä tasan.
Saavutetuista eduista on vaikea luopua olipa sitten rikas tai köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten vapautta liikkua tämä ei koske mitenkään, eikä sitä ole kukaan estämässä. Saa vapaasti liikkua ja muuttaa minne haluaa, kunhan maksaa sen omista rahoistaan.
Aivan uskomatonta, että oikeasti joidenkin mielestä olisi joku velvollisuus valtion syytää siihen, että eläkeläiset saa asua pysyvästi ulkomailla. Olin ihan äimän käkenä kun kuulin että tällaista on edes ollut, olin kyllä kuvitellut että jokainen maa maksaa sosiaalituet itse asukkailleen. Onneksi tämäkin typeryys loppuu, että elätetään ihmisiä toisessa maassa, jotka ovat itse halunneet Suomesta lähteä.
Mitä rikkaampi täällä on, sitä vähemmän maksaa omista rahoistaan.
Ei ulkomaassakaan voi asua kuin pellossa, pimeästi. Ei mihinkään niin vain muuteta asumaan. Paperityöt pitää tehdä, kunnolla. Asunnon vuokrasopimus ei ole mitään muuta kuin vuokrasopimus asunnon omistajan kanssa. Se ei sinänsä oikeuta asumaan maassa.
Kaikki EU-maat syynäävät tulosi ja varasi, ja asumisoikeus myönnetään vain, jos katsotaan että pystyt elättämään itsesi siinä maassa. Jos et, tulee kenkää, eli et saa virallista statusta/oikeutta asumiseen, vaan olet samalla viivalla kuin kehitysmaista viisumilla tulleet. Kun aikaraja täyttyy, poliisi ohjaa ulos maasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla yhdellä pariskunnalla riittää jo se kun lopettavat tupakoinnin johon menee 200e/kk. Samanverran leikkautuu kansaneläke.
Sekä viini ja kalja pois. Terveys parantuisi monella!!
Carita jäänyt 50v eläkkeelle. Hänellä 250€ öky sairausvakuutus kun toisella haastateltavalla 25€kk. Omistaa asunnon Espanjassa ja liiketilan Suomessa. Kotirouva miehensä siivellä elänyt eikä ole paljoa töitä paiskinut. Carita voisi miettiä että minun ikäluokka pääsee vasta 70 vuotiaana eläkkeelle (jos sitäkään!). Hän ollut 23v jo eläkkeellä nauttimassa, meidät nuoremmat kipataan suoraan monttuun kun ensin ollaan 70 vuotiaaksi, yli 50v työelämässä, raadettu.