Teinien uupunut äiti
Teini-ikäisillä lapsillani on joka päivä jos jonkinlaista ongelmaa, kaipaisin ystävien ja siskoni tukea näihin tilanteisiin, mutta en halua kertoa kenellekään ongelmia, joita lapsilla on. Lapset ovat sen ikäisiä, että heidän henkilökohtaisia asioita ei voi noin vain kertoilla vanhoille äitikavereille, kuten vauvavaiheessa tehtiin. Tämä on tosi yksinäistä ja vaikeaa, kukaan ei tiedä mitä perheemme käy läpi, koska lapseni eivät halua että heidän asioita juoruillaan. Joka päivä minulle huudetaan solvauksia ja haistatteluja, minua ei totella eikä mikään suju. Apua olen saanut kyllä hoitavilta tahoilta virallisesti, mutta muuten olen täysin yksin. Hoitavien tahojen tarjoama apu ei oikein tavoita tai auta sellaista arkista elämäämme. Tämä on kamalinta mitä elämässäni on tapahtunut. Miten muut teinien vanhemmat jaksatte tätä elämää?
Kommentit (81)
Facebookissa on todella hyviä vertaistuki ryhmiä muistaa vaan että lapsen oikeaa varsinkaan koko nimeä ei kannata julkaista niissä. Eikä tietenkään mitään osoite tietoja...
Mistä se teinin masennus johtuu? Mitä sille voi tehdä? Masennus voidaan voittaa ja sun pitää luoda uskoa siihen että niin tässä käy.
Mistä teini pitää? Tehkää yhdessä asioita joista hän on innostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:lla niitä vanhoja äitikavereita tai muita kavereita? Siis jotakuta luotettavaa, jolle voisi lapsestaan ja tuntemuksistaan puhua luottamuksella?
Omassa työporukassani kävi vahingossa ilmi, että kaikkien lapsilla oli jotain ongelmia, suuriakin. Kyllä siinä vertaistukea sai, kun tajusi, ettei muidenkaan elämä ole ihan ruusuilla tanssimista. Ei me niistä lastemme asioista niin tarkasti puhuta, vaan omista tunteista ja peloista.
Huomenta! Minulla on vanhoja äitikavereita, mutta heidän kanssa maailmankuvat eivät ehkä enää kohtaa. Jutellaan niitä näitä, emme ole enää läheisiä ja tuntuisi kummalliselta yhtäkkiä avautua heille siitä millaista on elämä masentuneen ja aggressiivisen teinin kanssa. Heidän lapset eivät ole ongelmissa. Muutenkaan en ole oikein samanlaisessa tilanteessa eläviä tavannut, edes jonkinlainen vertaistuki kyllä kelpaisi.
Et voi tietää, onko lähipiirissä joitain vastaavaa kokeneita. Meilläkin paljastui ihan yllättäen, että vähän kaikkien lapsilla oli ongelmia, kun yhden työkaverin piti kesken työpäivän yllättäen lähteä hakemaan lastaan ja toiselle tuli paljon äkillisiä tapaamisia kesken työpäivän.
Olimme tätä ennen nähttäneet lapsistamme se kiillotetun puolen. Tässä meidän Sini upeana vanhojentansseissa, tässä Sami valatilaisuudessa ja Sylvesteri rippipäivänään. Sini harrastaa ratsastusta, Sami sai kesätöitä ja Sylvesteri on lahjakas urheilussa.
T.27
Vierailija kirjoitti:
Ällö äitimyytti elää ja voi hyvin. Raivoisa teinikapina ole mikään välttämätön osa tervettä kehitystä. Kapinaa ennaltaehkäistään pitämällä hyvää huolta keskusteluyhteydestä. Nuorelle on tärkeää tietää, että vanhemmat ovat kiinnostuneet hänen kaikista asioistaan ja hänen ei tarvitse hakea sitä huomioita raivoamalla sille niin rakkaalle äidilleen, kuten nyt moni väittää. No, toki puolustukseksi voidaan sanoa, että näin joskus väitti jopa psykologit.
Niin teinejä on erilaisia ja vanhempia myös, joillakin ne teini-iän haasteet on suurempia ja toisilla sujuu mukavasti. Eikä se aina ole kiinni siitä mitä vanhempi tekee, vaikka joskus toki on.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007904032.html
Tässä ois esim yks sellainen harrastus jota vois ehdottaa ja käydä tutustumassa aiheeseen. Nykyään jopa trendikästä. Ja noissa piireissä kaikki ihmiset ovat tervetulleita.
Itsekkäille ja huonokäytöksisille kusipääteineille lakkaisin yksinkertaisesti puhumasta. Saavat itse tehdä itsellensä ruuat jne
Vierailija kirjoitti:
Facebookissa on todella hyviä vertaistuki ryhmiä muistaa vaan että lapsen oikeaa varsinkaan koko nimeä ei kannata julkaista niissä. Eikä tietenkään mitään osoite tietoja...
Facebookin huono puoli on, että sinne on mentävä omalla nimellään, ei ole anonyymiä ja on aina mahdollista että ryhmästä löytyy joku tuttu joka sitten levittelee teinin asiat eteenpäin. Vaikkei itse teinin nimeä paljastaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomalaien Sisu?
mitään vastoikäymisiä/ haasteita elämässä ei saisi olla
Se jäi sinne 1980-luvulle kun lapsista tuli kaiken keskipisteitä. Lapsina nämä pysyvät vielä nelikymppisenäkin. Aikuisuus on kuin märkä rätti naamalle, se ei olekaan joululahjatoivelista miten muut kohtelee ja käyttäytyy.
Onko mun teineissä jotain vikaa kun ovat maailman ihanimpia lapsia? Auttavat kotitöissä ja hoitavat koulunsa hyvin. ikää 14 ja 16 vai onko pahin vasta edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiskos isä osallistua vai etkö tiedä kuka isä on?
Oletpa taas törkeä. Hyvin usein ne lapset ja nuoret kiukkuaa nimenomaan äideilleen.
Niin, äidit typistävät itsensä lapsen asemaan ja käyttäytyvät kuin teinit.
Ei vaan lapsi kiukkuaa sille, jonka kokee niin turvalliseksi, että tämä ei hylkää, vaikka mikä olisi. Useimmille lapsille se on juurikni äiti.
Ja usein se lapsi kiukkuaa myös sille vanhemmalle, jonka kanssa ne välit ei ole oikein hyvät, ja vanhempi taantuu itsekin kiukkuavan teinin tasolle. Useimmin se on juurikin äiti.
Tuo "lapsi kiukuttelee vaan turvalliselle vanhemmalle" on ikivanha haitallinen myytti, jonka saisi viskata romukoppaan. Joskus noin, mutta ei ollenkaan aina. Ei voi tehdä luotettavia päätelmiä suuntaan tai toiseen, lapsi voi kiukutella siksi että aikuinen on epäreilu, käyttäytyy epäjohdonmukaisesti, suosii sisaruksia, jopa suorastaan kaltoinkohtelee lasta, ja lapsi kapinoi tätä vastaan, tai sitten tosiaan lapsi testaa rajojaan turvalliseksi kokemansa aikuisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällö äitimyytti elää ja voi hyvin. Raivoisa teinikapina ole mikään välttämätön osa tervettä kehitystä. Kapinaa ennaltaehkäistään pitämällä hyvää huolta keskusteluyhteydestä. Nuorelle on tärkeää tietää, että vanhemmat ovat kiinnostuneet hänen kaikista asioistaan ja hänen ei tarvitse hakea sitä huomioita raivoamalla sille niin rakkaalle äidilleen, kuten nyt moni väittää. No, toki puolustukseksi voidaan sanoa, että näin joskus väitti jopa psykologit.
Niin teinejä on erilaisia ja vanhempia myös, joillakin ne teini-iän haasteet on suurempia ja toisilla sujuu mukavasti. Eikä se aina ole kiinni siitä mitä vanhempi tekee, vaikka joskus toki on.
Eli vanhemmat eivät voi tehdä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebookin huono puoli on, että sinne on mentävä omalla nimellään, ei ole anonyymiä ja on aina mahdollista että ryhmästä löytyy joku tuttu joka sitten levittelee teinin asiat eteenpäin. Vaikkei itse teinin nimeä paljastaisikaan.
Profiileja voi luoda useamman. Eikä tarvitse olla edes omalla nimellä tai omalla kuvalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko mun teineissä jotain vikaa kun ovat maailman ihanimpia lapsia? Auttavat kotitöissä ja hoitavat koulunsa hyvin. ikää 14 ja 16 vai onko pahin vasta edessä?
No se selviää sitten kun he on aikuisia. Sinun ymmärryksessä ja empatiakyvyssä kyllä tuntuu olevan vikaa, toivottavasti se ei ole periytynyt teineillesi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei teinien kohdalla oo jotain pakollisia neuvolakäyntejä ja vahvaa tukea yhteiskunnalta? Samaa mieltä tosta että kamalinta mitä elämässä lasten kans on tapahtunut on heidän teini-ikänsä
Kuka nekin maksaisi? Nyt rotia vanhemmat, säännöt teineillekin, joita ne noudattaa tai itkee ja noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä näin. Jouduin hetken itse miettimään, raivosiko pojat minulle teininä. Minulla on kolme. Ei raivonneet. Toisilleen toisinaan kyllä. Ovat nyt nuoria aikuisia, eikä raivoa vieläkään. Eikä vieläkään tarvitse esittää mitään muuta kuin on esim. mielipiteiden osalta. Kaikesta voi puhua.
Vei tosin äärettömän määrän aikanaan aikaa ja voimia, että tällainen mahdollistui. Paljon yhdessäoloa lapsena, ja paljon vuorovaikutusta. Paljon paljon välittämistä.
Sitä se on kun Suomessa ollaan otettu ateistinen ja löysä kuri linja niin lapsista tullut väkivaltaisia haistattelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monessa ryhmässä voi julkaista anonyyminä. Ryhmät eivät ole julkisia. Joten jos siellä joku tuttu on niin samoja ongelmia on varmasti. Eli parhaimmillaan se vaan vahvistaa ystävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, joilla sujuu mukavasti kasvaa sen lapsen mukana. Myös vanhemmuudessa on erilaisia kehitysvaiheita, kaikki ei koskaan saavuta niitä korkeimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profiileja voi luoda useamman. Eikä tarvitse olla edes omalla nimellä tai omalla kuvalla.
Jos noihin ryhmiin otetaan tämmöisiä anonyymejä profiileita niin sitten, moniin ryhmiin ei ole sellaisella profiililla pääsyä.
https://linkkitoiminta.fi/toiminta/vanhemmille/murkkufoorumi/