Kuinka paljon teidän 16-17-vuotiaat pojat tekevät kotitöitä?
Hoitavatko kotiaskareita päivittäin/viikottain/kuukausittain?
Ja tekevätkö käskemättä, vai autopilottina jo?
Kommentit (40)
Ei pakottamatta mitään. Vanhin jo 20v, omat pyykkinsä pesee. Onneksi on kohta lähdössä omilleen.. on iso talo ja piha yksin pidettävänä. Lumitöihin pakotin talvella, monen tunnin vänkäyksen jälkeen teki suunnilleen minimin..
Huoh.. nuorempi 13v tekee paremmin kun käskee, esim. tyhjentää astianpesukoneen, mutta se jankkaaminen, vetkuttelu, huolimattomuus syö niin paljon hermoja että yleensä teen itse lopulta...
Tottakai tekee, meidän 15-vuotias poika imuroi huoneensa, laittaa tiskejä, pyykkejä, lumitöitä, kukkien kastelua, renkaiden vaihtoa, ruokaa yms. Viikkoraha riippuu kotitöiden tekemisestä. Jos ei tee, rahaa ei tipu.
Minä tiedän 25-vuotiaita nuoria miehiä jotka eivät tee mitään kotitöitä. Äiti paasannut läpi elämän eikä kotona ole tarvinnut tehdä mitään itse. Jopa koulutehtävät äiti on tehnyt viimekädessä kun pojalle ei ole koulu maistunut. Tämä siis eksäni perheessä normaalia. Aivan järkyttävää sitten tämä äiti kuvittelee että poikiensa tyttöystävät opettavat kotityöt :))) ihanaa. No sanomattakin selvää siis että eksä on..
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään.
Osaatko itse sanoa, mikä meni kasvatuksessa noin pahasti pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän 25-vuotiaita nuoria miehiä jotka eivät tee mitään kotitöitä. Äiti paasannut läpi elämän eikä kotona ole tarvinnut tehdä mitään itse. Jopa koulutehtävät äiti on tehnyt viimekädessä kun pojalle ei ole koulu maistunut. Tämä siis eksäni perheessä normaalia. Aivan järkyttävää sitten tämä äiti kuvittelee että poikiensa tyttöystävät opettavat kotityöt :))) ihanaa. No sanomattakin selvää siis että eksä on..
Mikä meni isän kasvatuksessa pieleen? Miksi isä ei opettanut poikiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä poika asuu arkipäivät toisella paikkakunnalla mutta viikonloppuisin osallistuu kotitöihin siinä missä muutkin. Ei tämä kuitenkaan mikään hotelli ole. Aika paljon saa patistaa mutta nuristen suostuu kuitenkin.
Joo, mäkään en tunne ketään aikuistuvaa poikaa jota ei tarvitsisi patistaa kotihommiin. Tytöt ovat sen suhteen itseohjautuvampia.
Minä en onnistunut saamaan pojistani itseohjautuvia kotitöiden suhteen heidän asuessaan kotona. Nyt, kun asuvat omillaan, hoitavat molemmat kotinsa ihan hyvin. Silti, kun tulevat kotona käymään, taantuvat taas helposti teineiksi. Jos isänsä menee esim. lumia kolaamaan, pitää sanoa, ennen kuin vääntäytyvät avuksi.
Tuon ikäiset lastenlapset vievät roskat, tyhjentävät Apk:n ja laittavat ruokaa(nyt on viimeiset ajat opettaa ennen muuttoa omilleen), huolehtivat omista tavaroistaan. Pikku hiljaa olen alkanut opettaa pyykkihuoltoa, viimeksi kauluspaidan silitys. Esim. ruuanlaitto menee oma-aloitteisesti, mutta roskista pitää mainita, kyllähän pussiin vielä yksi roska mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole huolissanne, millaiset kotityöriidat poikianne odottaa aikanaan kun vaimo alkaa olettaa apuja siivoiluun ja ruuanlaittoon?
Kai se on sitten mentävä sinne siivoamaan hänen puolestaan
Ei kannata passata liiaksi, se on vain karhunpalvelus!
Vierailija kirjoitti:
Pakottakaa ne vätyspoikanne töihin ettei niistä tulee vätysmiehiä. Sellaiset jäävät yksin.
Ihan jo vätyspojan itsensä kannalta kannattaa. Vaikea olla töissäkään, jos ei pysty edes pesemään pyykkejään.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole huolissanne, millaiset kotityöriidat poikianne odottaa aikanaan kun vaimo alkaa olettaa apuja siivoiluun ja ruuanlaittoon?
Ei tarvitse huolehtia siitä, kun nykynaiset eivät edes kelpuuta tuollaisia "miehiä".
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä lasta, joista 3 poikaa ja 1 tyttö. Kaikilla samat säännöt: viikkorahan saa, kun tekee neljä kotityötä (pyykkien levitys, astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö, ruuanlaitto, roskien vienti, muutaman huoneen imurointi). Jos kotitöitä ei tee, ei myöskään saa viikkorahaa.
Tästä tuli hyvä mieli 👍 Omat lapset (poikia) ovat jo aikuisia nyt ja miniöiltä ja tyttöystäviltä on tullut kiitosta (positiivista palautetta, jos sana Kiitos on liikaa) siitä, ettei nuorelle miehelle tarvitse näyttää kotona, mitä pitäisi tehdä, vaan näkevät sen itsekin ja osaavat ja tekevät.
Mulla 16v ja 21v pojat kotona. Pesevät omat pyykkinsä, siivoavat omat huoneensa. Tyhjentävät ja täyttävät tiskikoneen. Vievät roskat. Nämä em ovat jo melko automaattisia toimia. Lumityöt, polttopuut ja nurmikon leikkuu ovat myös heidän hommiaan. Se tekee, joka havaitsee tekemättömän tehtävän. Enemmän patistusta tarvitaan sitten muihin siivouksiin, kuten vessan siivous, imurointi, lattioiden pesu, käsin tiskattavat jne. Tekevät kyllä näitäkin kun pyydän /käsken.
Kumpikin laittaa myös ruokaa.
16-vuotiaana oli aika saamaton vielä. Teki lumityöt ja hoiti lemmikit. Muuten hätinä kävi suihkussa. 17-vuotiaana jotenkin kypsyi ja aikuistui. Kehitti sen silmän, että näkee ympärillään mitä tarvitsee tehdä kotona ja muut ihmiset, jotka tulee ottaa huomioon. Nyt tekee paljon pyytämättäkin. Välillä jo luulin, että meneekö kaikki kodin malli (myös isänsä tekee kotona tasavertaisesti, eikä todellakaan ole mikään äidin pikku apuri) ja kaikki oppi ihan hukkaan, mutta näköjään tarvitsi vielä kypsyä sen murkkuhuuman yli.
Peruskoulun jälkeen piti lähteä ammattikouluun muualle ja on itse huoltanut opiskelijakämppänsä siisteyden, ruuanlaiton ja muut siitä lähtien.
Joka päivä kun käsken! Pienestä asti olen opettanut ettei luonto laiskaa elätä.
Tekevät 1-2 kertaa vikkossa ruuan koko perheelle, imuroivat 1-2 kertaa kuukaudessa, vastaavat itse omien vaatteiden pyykinpesuata ja silloin tällöin vievät roskapussin (pyydettäessä) kaikki muut tehtävät tekevät vapaaehtoisesti ja pyytämättä. Ja tietysti pitävät omat huoneen kunnossa ja vaihtavat itse lakansa.
Onneksi mies näyttää esimerkkiä pojille, joka tykkää tehdä kotitöitä ja laittaa ruokaa.
Muuttivat tuon ikäisinä asumaan solukämpille opistolle.
On karhunpalvelus, jos lapsia ja nuoria ei opeteta ja vaadita tekemään kotitöitä! Kostautuu heille myöhemmin elämässä ja parisuhteissa.