Miten osaisin keskustella muuta kuin sanomalla "joo", "niin" ym.?
Miten osaisin keskustella muuta kuin sanomalla "joo", "niin" ym.?
Kommentit (22)
Hep hep! Tuo on hyvä tapa keskustella. Vältyt ongelmilta. Jatka samaan malliin. Pian Sinusta puhutaan takana päin fiksuna rauhallisena kaverina.
Itse sorruin siihen, että sanoin oman mielipiteeni, luullen osallistuvani keskusteluun monisanaisesti ja tuovani esiin uusia näkökulmia. Pian sainkin kuulla olevani näsäviisas besserwisser ja helvetin ärsyttävä. Ja tuosta maineestahan en pääse eroon kuolinpäivänäni.
Onko jotain yleisfraaseja, joitavoisi käyttää joon sijasta? Jotain kokonaisia lauseita?
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on kertoa itsestään ja kokemuksistaan. Mutta ei sitäkään voi liikaa tehdä.
Ei, vaan helpointa on kysellä toiselta kaikkea.
Kyllä kyllä, niinpä, aivan ja sanos muuta. Näillä pärjää.
Vai niin. Ahaa. Ok. Ohhoh. Ihanko totta? Niinkö? Jopas nyt. Kappas vain. Sillä lailla.
Voi miten hauskaa! Mitä sitten tapahtui? Miltä se sinusta tuntui? Mitä ihmettä hän oikein ajatteli?
Sinuna ottaisin yhteyttä...
Jos haluat kuulla minun mielipiteeni, niin...
Minullekin sattui viime syksynä vastaava kokemus: olin nimittäin...
Vierailija kirjoitti:
Hep hep! Tuo on hyvä tapa keskustella. Vältyt ongelmilta. Jatka samaan malliin. Pian Sinusta puhutaan takana päin fiksuna rauhallisena kaverina.
Itse sorruin siihen, että sanoin oman mielipiteeni, luullen osallistuvani keskusteluun monisanaisesti ja tuovani esiin uusia näkökulmia. Pian sainkin kuulla olevani näsäviisas besserwisser ja helvetin ärsyttävä. Ja tuosta maineestahan en pääse eroon kuolinpäivänäni.
Siinä näet, ettei Suomessa ole keskustelukulttuuria. Nimenomaan keskustelussa esitetään omia mielipiteitä ja näkökantoja. Miksi joku olisi sen takia näsäviisas tai besserwisser?
mm, joo, en tiedä. Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta minusta tuntuu, että tämä kommunikointityylini ei ole kaikille sopiva.
Kiinnostavaa. Älä nyt, ihanko totta? No onpa...
Kuuntelethan keskustelukumppania tarkkaavaisesti? Yleensä aina keskusteluista löytyy jotain, mihin tarttua. Yksittäinen asiakin riittää, esim. ruokakeskustelussa "Valkosipuli, lempimakuni!" tai "Airfryer, kannattaako hankkia?" voi jo riittää vastavuoroisuuteen.
Jos taas tuntuu, ettei halua/pysty jakaa omia asioita, voit aina pyytää toista kertomaan lisää. Silloin ei itse tarvitse kertoa mitään, mutta toiselle tulee olo, että häntä arvostetaan. Esim.
- Olen kuullutkin tästä, kerro lisää.
- En ole kuullutkaan tuosta, kerro lisää.
- Upeaa, olet varmasti ylpeä?
- Onpa ikävää, tuntui varmaan pahalta?
Jos omasta elämästä ei jotenkin riitä kerrottavaa (mikä on kyllä usein harhaluulo), voit laajentaa näkemyksiä lukemalla. Silloin voi aina viitata johonkin fiktiiviseen tai ihan faktiseen asiaan, joka liittyy keskusteluun.
Toki voi myös aina vetää kännit, silloinhan me kaikki olemme supersosiaalisia ja hyviä keskustelijoita! :D
Jos toinen sanoo että "mua ahdistaa" kysy miksi, jos se sanoo että Jarkko jätti, sano että ymmärrät ja tuet. Ehkä se rakastuminen haihtuu joskus sen aivoista. Jos sanoo että joo joo, se kuulostaa aika tylyltä.
Tiesittekö, etteivät mehiläiset keskustele kärpästen kanssa? Mehiläiset eivät viitsi tuhlata aikaansa kertomalla kärpäsille, että hunja maistuu paremmalle kuin paska.
Sano 2 sanaa hitaasti peräkkäin js huokaise.
Jep jep.
Niin niin.
Joo (pa) joo.
Just just.
Kyllä kyllä.
Kyselijät on ihan peestä. Ihminen kertoo itsestään jotain jos haluaa.
Sellaista se on.
Se on just näin.
Näin se menee.
Juurikin näin.
Minkäs teet.
Näillä mennään.
Näin se vain on.
Sano kaikille " kiitos hyvää päivän jatkoa".
Tällä pitäs pärjätä missä vain.
Hei. Olen mäkkärin vuoropäällikkö ja tehtäväni on valvoa että kaikki tarjoilijat hokevat vuorollaan JES!
Vierailija kirjoitti:
Sano kaikille " kiitos hyvää päivän jatkoa".
Tällä pitäs pärjätä missä vain.
Ai esim. työtovereille kesken päivän? Ehkä sekin herättäisi hieman ihmetystä.
Helpointa on kertoa itsestään ja kokemuksistaan. Mutta ei sitäkään voi liikaa tehdä.