Kuinka saada pian 3 v poika oppimaan kuivaksi
Neuvolan ohje ole vaan että kolme vuotiaana pitäisi olla kuiva muttei saa pakottaa. Siis jäljelle jää mikä keino? Potalla istutaan päivittäin, tulee sinne jos tulee. Yleensä pisu tulee pottaan, isompi asia ei koskaan. Kuitenkin niitä pisuja lorahtelee ain vähän päästäpöksyyn. Ja kakka tulee sinne aina, hauskaa puuhaa se ison pojan kakkahousun siivoaminen. Talvisaikaan aika hirmuläjä tulee tästä hommasta pyykkiä ja jos oikein yritän tätä pottahommaa, koko päivä menee sen ympärillä. Välillä en jaksa tai on menoja, on pakko turvautua v aippaan. Antakaa nyt jotakin vinkkiä!! Ísosisko oppi kesäaikaan kuivaksi ihan huomaamatta.
Kommentit (8)
Lapsi tuntee housunsa kastuvan, mutta kaikki vaatteet eivät silti kastu.
Ehkä itse laittaisin vaan vaipan ja antaisin lapsen käydä potalla silloin kun häntä itseään kiinnostaa.
se meilläkin vihdoin auttoi kolmivuotiaana. Hermot meinasi kyllä mennä useaan otteeseen niitä lätäköitä ja läjiä siivotessa, mutta loppujen lopuksi oppi kuitenkin varsin nopeasti näin. Kärsivälllisyttä!
Tuo palkitseminen on kyllä jo kokeiltu. Poika tykkää kovasti suklaasta ja yritin, kun teet kakan pottaan palkkioksi saa suklaapalasen. Poika totesi, emmä haluu suklaata, se on pahaa. Syö sinä suklaata. Sitten meni leikkeihinsä ja teki kakan viiden minuutin sisällä housuihinsa. Namipäivänä suklaa teki kyllä kauppansa kuten ennenkin, suklaan syömisen jälkeen: " Saanko lisää, söikö joku mun suklaan?"
Aina yleensä joku tulee ja kehaisee.
potalla säännöllisesti, nyt ei suostu edes siinä istumaan. Vaippa on koko ajan ollut käytössä. Pitäskö vaan antaa olla ilman vaippaa vai mitä vinkkejä mulle annatte? Mulla myös vauva, joten ihan hirveesti ei jää päivisin aikaa pottatouhuilun opetteluun. Joku sanoi joskus että pojat oppii hitaammin..tiedä häntä sitten.
kesä ja poika sai juoksennella ilman vaippoja ja housuja ulkona. Se tuli sitten erään kerran innosta piukkana ja naama hymyssä kertomaan " että nyt mää tiedän kuinka tää pysäytetään!" Eli oli oppinut pidättämään ja päästämään pissaa. Se on vieläkin meillä lentävänä lauseena, kun joku oikeen onnistuu=)
ei auttanut ainakaan muu kuin aika. Yht´äkkiä sitten poika oppikin kuivaksi, lähes yhdessä yössä.
Kärsivällisyyttä vaan ja odottele tovi. Ja kun meet sinne neuvolaan, ni jätä vaippa lapselta pois ja toivo, et pissa tulee just, ku neuvolatäti poikaa mittailee =)
Laita lapsellesi vaippa ja unohda sen kanssa stressaaminen vähäksi aikaa. Sitten vaikka noin kuukauden kuluttua alat puhumaan, että olisi aika tehdä pissit ja kakat pottaan tai pönttöön. Sovitte yhdessä että kun vaipat loppuu, niitä ei osteta uusia. Vaippoja voi olla vaikka viikoksi kaapissa tässä vaiheessa. Katsotte aina yhdessä kuinka vaipat loppuu pikkuhiljaa ja muistuttelet että sitten ei osteta uusia. Ja kun vaipat sitten loppuu, katsot, josko poika alkaisi tekemään pissat ja kakat vessaan.
Mutta tässä vaiheessa lopeta stressaaminen asian kanssa. neuvolan sana ei ole laki. Osa on kuivia jo 2-vuotiaana, osa 4-vuotiaana. Rauhallisesti, poikasi varmaan tietää sen, että hermoilet asiasta, eikä se auta yhtään.