Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsenne päiväkodissa toteutuu Suomi toisena kielenä (S2,STK) - opetus?

Vierailija
27.04.2024 |

Suomi toisena kielenä opetus (S2,STK) on tarkoitettu kaikille lapsille joiden kotona puhutaan suomen lisäksi muita kieliä kotona. S2-lapsi on lapsi on suomessa asuva lapsi, jonka suomenkielen taito on puutteellinen.

Opetuksessa käytetään valtakunnallista opetussuunnitelmaa, jota voidaan täsmentää kuntakohtaisesti.

S2-opetusta voi antaa äidinkielen opettaja tai kunnallisen viranhaltijan mukaan rekrytoinnissa voidaan myös noudattaa kunnan päättämää erityista kelpoisuutta.  

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain tutkimusta tai opinnäytettäkö tässä yritetään tehdä? 

STK ei ainakaan ole käytössä oleva nimitys. 

Takerruhan Sinä rauhassa pohtimaan noita mainitsemiasi ja sinua kiinnostavia seikkoja.

Mielestäni keskustelun avainkysymys on hyvinkin tärkeä. 

Ainoa kysymys oli otsikossa. Kaikki muu oli infopläjäystä, jossa oli asiavirheitä, kuten aiempi kirjoittaja jo osoitti. 

Vierailija
22/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kasvanut yksikielisessä maahanmuuttajaperheessä ja saanut peruskoulussa äidinkielenopetusta, en S2-opetusta. Opin suomen kodin ulkopuolella: päiväkodissa, perhepäivähoidossa ja pihani lasten kanssa leikkiessä.

...miksi lukioissa opot neuvovat Suomessa syntyneitä, koko ikänsä äidinkielen opetukseen osallistuneita nuoria vaihtamaan S2:een, koska siitä saa mukamas helpommin laudaturin.

Hyviä kysymyksiä. Mainitsin myös omaksuneensi kielen jo päiväkodissa. Eli siinähän sinä olet jo saanut suomi toisena kielenä oppia.

No näin siis oletan, että olen siellä altistunut kielelle. Olin päiväkodissa vain hetken kaksivuotiaaksi saakka, ja tuskin 80-luvulla panostettiin S2-opetukseen varhaiskasvatuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUVATUKI  kaikissa asioissa (päivittäiset toiminnot, leikit, laulut ja toiminnan ohjaus) KUVIA RYHMÄN SEINILLÄ, sekä KAIKILLA AIKUISILLA PERUSNIPPU MUKANA esim. AVAINNAUHASSA.

- Tukiviittomat, LAULUT, LAULULEIKIT, LORUT.

VIIKOITTAIN SUOMENKIELENTUOKIOITA 

- Säännöllinen ja TOISTUVA STRUKTUURI TOIMINNASSA JA OPPIMISYMPÄRISTÖSSÄ.

- Kotikielen kerhot viikoittain, jotta lapsen äidinkieli on mahdollisimman vahva. Hyvä äidinkielen taito on pohja suomenkielen oppimiselle.

Tuossa tuli loistava peruspaketti päiväkotiin !! (Referoin sitä eli tiivistin).

Vierailija
24/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa opetetaan kieltä ihan kaikille lapsille. Turun yliopistolla on kehitetty esim. kielipeda-työväline tähän. Päiväkodissa opetellaan arjen kielitaitoa, akateemiset taidot tulevat sitten myöhemmin. 

Vierailija
25/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kasvanut yksikielisessä maahanmuuttajaperheessä ja saanut peruskoulussa äidinkielenopetusta, en S2-opetusta. Opin suomen kodin ulkopuolella: päiväkodissa, perhepäivähoidossa ja pihani lasten kanssa leikkiessä.

...miksi lukioissa opot neuvovat Suomessa syntyneitä, koko ikänsä äidinkielen opetukseen osallistuneita nuoria vaihtamaan S2:een, koska siitä saa mukamas helpommin laudaturin.

Hyviä kysymyksiä. Mainitsin myös omaksuneensi kielen jo päiväkodissa. Eli siinähän sinä olet jo saanut suomi toisena kielenä oppia.

No näin siis oletan, että olen siellä altistunut kielelle. Olin päiväkodissa vain hetken kaksivuotiaaksi saakka, ja tuskin 80-luvulla panostettiin S2-opetukseen varhaiskasvatuksessa.

Altistunut kielelle? S2-opetusta on nimenomaan suomekielen puhuminen ja sen kuuleminen arjessa.

Vierailija
26/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksessa opetetaan kieltä ihan kaikille lapsille. Turun yliopistolla on kehitetty esim. kielipeda-työväline tähän. Päiväkodissa opetellaan arjen kielitaitoa, akateemiset taidot tulevat sitten myöhemmin. 

Juuri näin. Arjen keilitaitoa ja perussanastoa on hyvä harjoitella siinä arjessa suomenkielisen hoitajan tai opettajan kanssa.

Vierailija
27/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takerruhan Sinä rauhassa pohtimaan noita mainitsemiasi ja sinua kiinnostavia seikkoja.

Mielestäni keskustelun avainkysymys on hyvinkin tärkeä. 

Ainoa kysymys oli otsikossa. Kaikki muu oli infopläjäystä, jossa oli asiavirheitä, kuten aiempi kirjoittaja jo osoitti. 

Kiitos täsmennyksestäsi. Haluatko tuoda omaa tuoretta näkökulmaasi otsikon kysymykseen?

Vierailija
28/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi ei-suomenkielisessä perheessä kasvavat lapset pitäisi muka kategorisesti laittaa S2-opetukseen? En myöskään ymmärrä sitä, miksi lukioissa opot neuvovat Suomessa syntyneitä, koko ikänsä äidinkielen opetukseen osallistuneita nuoria vaihtamaan S2:een, koska siitä saa mukamas helpommin laudaturin.

No siitähän käytännössä saa ilmaisen laudaturin. S2-ylioppilaskoe on vieraan kielen testi ja siinä mitataan erilaisia asioita kuin äidinkielen kokeessa.  

Muuta järkeä siinä ei ole. Jatko-opintoihin ja työelämään hakeutumista se saattaa käytännössä jopa heikentää. Varmasti integroituminen tapahtuisi paremmin, jos lapsille opetettaisiin suomea kuten äidinkieltä alusta alkaen. Se vain edellyttää, että lapsi ymmärtää suomea koulun aloittaessaan. 

Vierailija
29/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä vaivaa? Mitään ei asiasta tiedetä, mutta tärkeänä vaan väitetään. Aloituskin on aivan puuta heinää.

STK on aivan yleisesti käytössä oleva nimitys. Minulla on työssäni aineenopettajana lukujärjestys, jossa on SUK-tunteja ja STK-tunteja eli suomen kieltä ja kirjallisuutta äidinkielenä sekä suomea toisena kielenä. 

Aihe sinänsä on kiinnostava ja tärkeä, mutta väittämistä pitäisi edeltää jonkinlainen tieto ja ymmärrys siitä. Mikä elämässäsi todistaa sinulle, että voit ylipäänsä tietää, onko STK-termi käytössä? Oletko alan ihmisiä? Jos et ole, asettele sanasi sen mukaan. 

Jos olisit edes akateeminen, varmasti ymmärtäisit senkin, ettei mitään tutkimusta tai opinnäytetyötä voi tehdä tällaisen kyselyn pohjalta. Niihin on strukturoidut haastattelut ja vastaajat ovat aina tekijän tiedossa. 

T. Suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja 

Vierailija
30/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi ei-suomenkielisessä perheessä kasvavat lapset pitäisi muka kategorisesti laittaa S2-opetukseen? En myöskään ymmärrä sitä, miksi lukioissa opot neuvovat Suomessa syntyneitä, koko ikänsä äidinkielen opetukseen osallistuneita nuoria vaihtamaan S2:een, koska siitä saa mukamas helpommin laudaturin.

Meillä on kaksikielinen koti. Lapsen virallinen kieli on muu kuin suomi ja hän oli sen kielisessä päiväkodissa pari ensimmäistä päiväkotivuottaan. Siirtyessään suomenkieliseen kunnalliseen päiväkotiin, hänelle laitettiin s2. Sama siirtyi ensimmäiselle luokalle kouluun. Koulun kevätlukukaudella, hänelle muutettiin normaali suomenkielen opetus. Näitä voi muuttaa lapsen kielitaidon kehittyessä.

Vierailija
31/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S2-oppilaita ei kategorisesti laitetakaan omiin ryhmiinsä. Monet erityisesti hyvin suomea osaavista ovat äikäntunneilla. Heidät pitää kuitenkin arvioida S2-kriteerein.

T. Suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja 

Vierailija
32/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä valmistuu peruskoulusta kielitaidottomia nuoria, suomeahan niille pitäisi opettaa. Päiväkodin henkilökunnassa on paljon mmuuttajia, miten nuo lapset oppivat suomea? 

Niinpä. Suomenkielen osaaminen on silloin alkeellista tai virheellistä jos varhaislapsuudessa kieltä kuulee ja käytetään niukasti tai virheellisesti.

Lapsi joka hallitsee kielen on tottakai eri kalkkiviivoilla opintojen alkaessa kuin lapsi joka ei ymmärrä mistä opettaja puhuu.

Vierailija
33/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suomenkieliset lapset omaksuvat "huomompaa suomenkieltä". Puhuvat samalla tavalla kuin S2, saa olla tarkkana, ohjaamassa ja toistamassa samat asiat oikeaoppisesti.

Vierailija
34/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opettaja, tekstisi oli liian pitkä lainattavaksi.

Lukujärjestyksessä lukee myös AI ja MU. Ei kukaan silti sano menevänsä pitämään AI-tunteja. 

Siitä olen jokseenkin samaa mieltä, että aloitus on pirkälti puuta heinää. 

Vierailija
35/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä opettaja, tekstisi oli liian pitkä lainattavaksi.

Lukujärjestyksessä lukee myös AI ja MU. Ei kukaan silti sano menevänsä pitämään AI-tunteja. 

Siitä olen jokseenkin samaa mieltä, että aloitus on pirkälti puuta heinää.

Mikäli aloitus on mielestänne "puuta heinää" olisiko mahdollisesti fiksua korjata ne mahdolliset havaisyemanne asiavirheet siitä täsmentäen ystävällisesti ja jatkaa aloituksen mielnkiintoisesta ja ajankohtaisesta aiheesta keskustelua hyvässä ja rakentavassa hengessä. Kiitos etukäteen.

Aihe kiinnostaa, ei yksittäisten asiantuntija-keskustelijoiden alentuva päteminen.  

Vierailija
36/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokseenkin huvittavaa tuo kun joidenkin täytyy mainita titteli että pätevyyttä kommentilleni katsokaas löytyy. Sitten otetaan alentuva suhtautuminen.  Minulla on tieto ja ymmärrys. Teillä ei, siis kuunnelkaa.

Olisi ollut mahtavaa lukea ihan päiväkodeissa jokapäivä työskentelevien mietteitä suomenkielen opettamisesta lapsille. Itsestään selvää, että kun ensimmäinen asiantuntija tulee paikalle mukanaan tieto ja ymmärrys , kaikki he poistuvat keskustelusta.

Vierailija
37/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupunkimme päiväkodeissa puhutaan 39 vierasta kieltä. Tai me työntekijät puhumme pääasiassa suomea ja englantia, mutta asiakasperheiden kielikirjo on laaja. Päiväkoteja ja s2-lapsia on useita, S2-opettajia vain yksi. Meidän ryhmässämme on yksi eri kielinen lapsi, joka on tämän vuoden aikana oppinut kolme sanaa suomea. S2-opettajaa ei ole tavattu ollenkaan, eikä minulla lähihoitajana ole tietotaitoa toimia kielenopettajana, eikä vaihtuvilla sijaisilla. Resurssit eivät riitä, ei millään.

Vierailija
38/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä vaivaa? Mitään ei asiasta tiedetä, mutta tärkeänä vaan väitetään. Aloituskin on aivan puuta heinää.

STK on aivan yleisesti käytössä oleva nimitys. Minulla on työssäni aineenopettajana lukujärjestys, jossa on SUK-tunteja ja STK-tunteja eli suomen kieltä ja kirjallisuutta äidinkielenä sekä suomea toisena kielenä. 

Aihe sinänsä on kiinnostava ja tärkeä, mutta väittämistä pitäisi edeltää jonkinlainen tieto ja ymmärrys siitä. Mikä elämässäsi todistaa sinulle, että voit ylipäänsä tietää....

Kiitos aineenopettajalle rakentavasta suhtautumisesta itse otsikon aiheeseen. Tästä on miellyttävä kaikkien jatkaa keskustelua eteenpäin.

Vierailija
39/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei Suomen kieltä osaa kunnolla koulussa, koko luokka menee hitaammin eteenpäin. 

Vierailija
40/43 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupunkimme päiväkodeissa puhutaan 39 vierasta kieltä.... asiakasperheiden kielikirjo on laaja. Päiväkoteja ja s2-lapsia on useita, S2-opettajia vain yksi. Meidän ryhmässämme on yksi eri kielinen lapsi, joka on tämän vuoden aikana oppinut kolme sanaa suomea. S2-opettajaa ei ole tavattu ollenkaan, eikä minulla lähihoitajana ole tietotaitoa toimia kielenopettajana, eikä vaihtuvilla sijaisilla.

Resurssit eivät riitä, ei millään.

Kiitos että osallistuit keskusteluun. Juuri tästä olisi kiinnostavaa kuulla, miten eri päiväkodeissa suomenkielen osaamista tuetaan lapsilla jotka eivät kieltä osaa. Kaikki vinkit myös olisi tervetulleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä