Hirveän masentavaa olla aina yksin
Näin vähän vajaana kolmekymppisenä, mulla on kaksi kaveria. Kummatkin ovat lapsuudenystäviäni, mutta toisen kanssa emme ole naamatusten enää tekemisissä (olemme kuitenkin viesteillä yhteyksissä). Tämä toinen on myös lapsuudenystäväni, mutta asuu kaunana, eli näämme harvoin, mutta viestein usein yhteydessä. Tämän jälkimmäisen kanssa välit ovat etääntyneet siinäkin määrin, että hänellä on erilainen elämäntilanne kuin minulla. Hänellä on myös kavereita, joita en edes tunne. Yhden harrastuksen myötä kuitenkin on muutama harrastustuttu, mutta emme ole kavereita. Tämä on kuitenkin hyvä asia, että tämän osalta voi tarvittaessa kysyä jotakin mukaan, että ei aina yksin tarvitse olla.
Kuitenkin suurimmaksi osaksi joutuu yksin kököttämään kotona. Pelikonsolista ja tietokoneesta tulleet parhaat ystävät. Kuntosalillakin olisi mukava käydä jonkun kanssa, eikä aina yksin.
Mulla on myös se, että alkoholi ei ole ikinä maistunut, niin en ravaa baareissa tai missään bileissä. Näin ujona kuitenkin, tämä yksin oleminen varmaan vaan lisää ujoutta tms. Ei se ainakaan auta asiaan yhtään.
Kommentit (44)
JOKU UUSI HARRASTUS?
Miksi et menisi sinne kuntosalille yksin? Ehkä saat sieltä uusia tuttavuuksia jos käyt usein?
Miten olisi karaoke - voi sinne baariin mennä ilmankin että rupeaa kännäämään. EHKÄ voit ottaa yhden kaljan.
Entä jotkut luontoporukat alueeltasi - olisko jotain sellaisia?
Minkälainen kirjasto siellä?
Ala kirjoittaa omaelämänkertaa 5 vuoden jaksoissa ihan kaikesta. Tosi kiva homma. Sit jatkat sitä päiväkirjana.
Entäsi joku kielikurssi? Kesäyliopisto?
Piirtäminen?
Ruoanlaittokurssit?
Tanssi(kurssit)? Latinot?
KYLLÄ SÄ JOTAIN SULLE SOPIVAA ITSE KEKSIT?
Vierailija kirjoitti:
Helpointa: opettele tutustumaan yksinäisyyden tunteeseen. Ota siitä kaikki informaatio irti. Älä lähde suinpäin korjailemaan asioita tai juoksemaan pakoon tai muuta. Ehkä olotilassa itsessään ei olekaan mitään vikaa, turha korjata jotain jos se ei olekaan rikki.
Helpoimmalla tarkoitin että se on suorin tapa. Mukavinta se ei välttämättä ole. Tarkoitin ehkä sitä että kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu ilman varsinaista merkitystä. Annamme itse kaikelle merkityksen ja joskus myrkytämme omaa kaivoamme niin sanotusti, märehtditään ja uhriudutaan ja pidetään tilannetta ikuisesti muuttumattomana.
Suomalaiset vähenevät ja yksin olevia/ asuvia on yhä enemmän. cod
Siivoa. Minäkin siivoan kaikki vapaa-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele ryyppäämään ja lähde baariin.
Minua on pari kertaa kysytty baariin mukaan. En kuitenkaan ole lähtenyt juomattomuuden takia. Onko siinä mitään hauskaa olla selvinpäin humalaisten kanssa?
Moni varmaan sanoo tätä hyväksi päätökseksi, mutta alkoholi on valtava asia meidän kulttuurissa.
t: ap
On se minusta ainakin hauskempaa kuin yksin kökötys. Eikä suuri osa niissä baareissakaan mitään sikahumalaisia ole, sellaisia joiden sössötystä ei jaksa kuunnella. Oikein hyviä syvällisiä keskusteluja olen itse ainakin käynyt pubeissa, kaljaterasseilla tms. ihmisten kanssa. Heillä ei ole ollut aavistustakaan siitä, että mun nenän edessä olevassa tuopissa onkin alkoholitonta olutta prosenttikaljan sijaan. Eivätkä tosiaan ole olleet ne juovatkaan niin humalaisia että olisi häirinnyt.
Lähinnä joku yökerho tai seudun pahin nuorten bilemesta puolen yön jälkeen varmaan on selvin päin aika tympeä paikka, mutta muuten minusta on ihan kiva olla selvinkinpäin paikoissa missä useimmat juhlii alkoholin voimin.
Jouduin viikoksi sairaalaan tarkkailuun yms. tutkimuksiin. Viihdyin oikein hyvin , huonekavereista oli mukavaa seuraa, hoiturit mukavia. Ujona ällistyin kuinka mukavaa oli tuntemattomien kanssa! (Lääkärit oli paria lukuunottamatta hyvinkin etäisiä.)
Ihan liikutuin, kuinka helppoa ja mukavaa oli olla potilaan roolissa. Ujo ei paljon itsestään uskalla antaa, ei sitten paljoa saakkaan, tuumalen.
Ei kaikki ole baareissa juomassa humaltuakseen. Moni ottaa alkoholittoman tai ykkösoluen, jolloin et näe mitä todella juovat. Eikä tuntemattomista ihmisistä välttämättä näe heidän kuntoaan elleivät vedä övereiksi.
Moni tulee sitten juttelemaan vaikka olisit täysin selvä. Kivoja ihmisiä tapaa myös silloin, vaikka toinen olisi ottanutkin jonkin verran. Eivät kaikki sammalla.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta kokeilin nuorena tuota. Ei silläkään saa kuin korkeintaan baarikavereita ja pelkkää ryyppäysseuraa sekä lopulta itselleen alkoholiongelman eikä ole edes kivaa.
Nyt sitten olen absolutisti ja edelleen yksinäinen. Ei kannattanut.
Lähde vaan baariin, jos kerran pyytävät, ja ota maltilla jotakin juotavaa. Saattaa pipo löysätä ihan huomaamattasi ja tulet juttuun mukaanpyytäjien ja heidän kavereidenkin kanssa. Saatte yhteisiä kokemuksia ja jutun aihetta. Ei se seuraelämä muillakaan sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on pari kertaa kysytty baariin mukaan. En kuitenkaan ole lähtenyt juomattomuuden takia. Onko siinä mitään hauskaa olla selvinpäin humalaisten kanssa?
Moni varmaan sanoo tätä hyväksi päätökseksi, mutta alkoholi on valtava asia meidän kulttuurissa.
Alkuillasta ne sun kaverit voi olla melko selviä ja hauskaa seuraa. Myöhemmin liukenee paikalta jos ei muuta selvähköä seuraa löydy.
Rohkeasti vaan mukaan. Kotoa sinua ei tule kukaan hakemaan.
Onneksi on maksullisia naisia niin e tarvii tälläisen yksinäisen kiltin miehen olla aina yksin. Muuten masentaisi aika tavalla jos ei saisi seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta kokeilin nuorena tuota. Ei silläkään saa kuin korkeintaan baarikavereita ja pelkkää ryyppäysseuraa sekä lopulta itselleen alkoholiongelman eikä ole edes kivaa.
Jotakin meni tuossa kuviossa kyllä pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se minusta ainakin hauskempaa kuin yksin kökötys. Eikä suuri osa niissä baareissakaan mitään sikahumalaisia ole, sellaisia joiden sössötystä ei jaksa kuunnella. Oikein hyviä syvällisiä keskusteluja olen itse ainakin käynyt pubeissa, kaljaterasseilla tms. ihmisten kanssa. Heillä ei ole ollut aavistustakaan siitä, että mun nenän edessä olevassa tuopissa onkin alkoholitonta olutta prosenttikaljan sijaan. Eivätkä tosi
No just. Itse olen käynyt yksin terassilla ja pubissa eikä siellä ole kyllä juttuseuraa saanut kuin korkeintaan jostain umpihumalaisesta toikkaroitsijasta joka änkeää pöytään pyytämättä eikä lähde kulumallakaan pois. Tai sitten käy kuten yhden kerran, että hetken aikaa pubissa istuttuani huomasin erään naisen mulkoilevan todella murhaavasti ja hetken päästä se olikin siinä vastapäätä istumassa ja tenttaamassa ketä mä sinne tulin vahtaamaan ja vamppaamaan koska kaikki miehet on kuulemma jo varattuja eikä juokse edes vieraissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. MInä olen taas löytänyt baareista paljon muutakin kuin pelkkää ryyppäysseuraa, eikä alkoholiongelmaakaan ole tullut. Muutamakin parisuhdekin niistä alkanut niistä baaritapaamisista, ja myös hyviä kavereita koiran ulkoilutukseen löytynyt yms. Mä kun olen ujo muuten, mutta kun vähän juon minusta tulee puhelias. Tulee sitten tutustuttua ihmisiin.
Mutta kyllä baareissa voi siis olla ilman alkoholin juomistakin ihan hyvin. Esim. joku siistimpi pubi tai kesällä hyvällä paikalla oleva terassi, ja ei ole ainakaan alkuillasta ahdistavan humalaista porukka. Sittenhän voi lähteä kotiin, jos alkaa meno näyttää sellaiselta missä ei enää viihdy.
Ei varmasti saa asetta hankittua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotakin meni tuossa kuviossa kyllä pieleen.
No jaa. Minusta tuo oli jälkikäteen ajateltuna ihan todennäköinen lopputulos ja jopa todennäköisempi kuin se, että saisi ystäviä vaikka sekin mahdollisuus tietenkin oli olemassa. Sitä vaan ei tajunnut nuorena vaan kuvitteli lapsellisesti muuta ja kuvitteli, että kaikki on ihan vain itsestä ja omasta aktiivisuudesta kiinni koska kukaan ei kotoakaan tule hakemaan.
Anonyymit ujot kokous. Ensin vilkuiltaisiin toisia silmiin max 1,5 sekuntia. Sitten paperiin, tai ties mihin katsoen lyhyt vaivaantunut puheenvuoro. Ja siinä se.
Jonkun toisen osaan eläytyminen voisi olla ratkaisu. Helpommin kuin joku näytelmäyhdistys tms. ? Joku harrastus, missä voi olla paljastamatta täysin ujouttaan?
Seurakunnilla on nuorten aikuisten toimintaa ainakin isommilla paikkakunnilla mm. pääkaupunkiseudulla. Onko teillä muilla kirjoittajilla kokemusta tällaisesta toiminnasta?