Auttakaa epäröivää. Kannattaako kirjastoalaa opiskella?
Olen ollut aiemmin kirjastossa töissä (ilman pätevyyttä), ja tarkoituksena oli mennä alaa opiskelemaan nyt syksyllä 2024.
Nyt aloin epäröidä, että veikkaanko tässä niinsanotusti väärää hevosta. Kirjastossa työskentelevä juttu nimittäin kertoi, että suunnitelmissa on vähentää reippaasti väkeä.
Onko tämä paikallinen ongelma vai onko ala oikeasti menossa kriisiin?
Hemmetti kun aina tuntuu että mitä tahansa teenkin, valitsen väärin. Koko elämä tuntuu olleen sarja hyvältä vaikuttavia valintoja, jotka olivat sittenkin loppupeleissä virheitä. Suurimmassa osassa näistä kävi huono tuuri, mutta miten voi olla, että yhdellä ihmisellä muka käy jatkuvasti huono tuuri?? En luota enää kykyyni tehdä mitään päätöksiä.
Kommentit (243)
"Ajattelitko, että kunnat eivät voi leikata kirjastojen määrärahoja?"
??? En?
Mutta sote-alankin määrärahoja leikataan kuin viimeistä päivää, ja silti meidän kaikkien pitäisi kuulemma opiskella hoitajiksi.
Jos tykkäät tehdä töitä alipalkalla niin että asiakkaat on pääosin nistejä, hulluja ja kollegat on yhdyskuntapalvelusta suorittavia kulmahousuja niin sitten toki!
KVTESin mukainen palkka näyttää olevan noin 2600-2700 e/ kk. Kannattaako sen vuoksi suorittaa yliopisto-opintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:
Jo sadat suomalaiset kirjastot ovat auki ilman henkilökuntaa: "Tällainen toiminta ei ole edes kovin kallista"
Maailman parhaaksi valitulla Espoon kaupunginkirjastolla on käytössään jo kymmenen omatoimikirjastoa.
Luuletko että kirjastoissa ei ole työntekijöitä ollenkaan? Monet kirjastot ovat auki ihan normaalisti. Sen lisäksi aamuin/illoin/viikonloppuisin voi olla omatoimiaikoja, ja kirjastoon voi kirjautua sisään kirjastokortilla.
Eihän nämä työntekijät tee muuta kuin hyllyttää palautetut kirjat ja katsoo ,että varatut teokset lähtee kuljetukseen. Tätä varten kannattaakin opiskella.
Asiakkaat ovat vankeja, alkoholisteja, nistejä, hulluja, ahdistelijoita, itsensäpaljastelijoita, stalkkereita, meluavia pikkulapsia, ehkä muutama eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkäät tehdä töitä alipalkalla niin että asiakkaat on pääosin nistejä, hulluja ja kollegat on yhdyskuntapalvelusta suorittavia kulmahousuja niin sitten toki!
Tuo ei ollut minun kokemukseni kirjastosta työpaikkana, mutta ehkä pääkaupunkiseudulla on noin?
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lähäriksi. Muuta neuvoa et saa.
Tuleepa mieleen yksi tohtori, joka oli työttömänä hetken aikaa ja meni te-toimiston asiakkaaksi. Hänelle oli ehdotettu lähihoitajaopintoja. Tämä tohtori kertoi tästä itse minulle, joten pitäisi olla tositarina.
Vierailija kirjoitti:
KVTESin mukainen palkka näyttää olevan noin 2600-2700 e/ kk. Kannattaako sen vuoksi suorittaa yliopisto-opintoja?
Minun näkökulmastani kannattaisi.
Mutta jos niiden opintojen jälkeen päätyykin työttömyyskortistoon, niin eihän se tietysti kannata. Sitä tässä pohdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nuo työllistetyt, he eivät pyöritä varsinaisesti kirjastoa vaan avustavat
Itsepä asiassa työlllistetyt juurikin pyörittävät kirjastoa, hoitavat suurimman osan perusduunista, ottavat asiakaspalvelussa kaiken paskan niskaan ja muutenkin hoitavat epämieluisat hommat - samaan aikaan kun vakkarit suunnittelevat tuntikausia hassunhauskoja tapahtumia ja ottavat toisistaan kivoja kuvia someen...ainakin eräässä pikkukunnassa. Vakkarit muistavat valittaa päivittäin työnmäärästä, mutta silti kahvitauot tuppaavat usein venähtämään, "työasioista" puhuen toki!
Ei ameidän kunnassa työllistetyt tee asiakaspalvelua. Tiskillä on palkatut työntekijät auttamassa kirjastomaksujen, uuden kortin hankkimisen, tutkimusaineiston etsimisen yms kanssa. Työllistetyn tekee k
Usko tai älä, EI tee. Täällä on niin ihmeellisiä käsityksiä kirjastosta ja kirjastossa tehtävästä työstä. Muutama järkevä vastaus, josta huomaa että vastaaja on ammattilainen. Muu on ihan huttua ja omaa mutu-ajattelua.
Kirjastoissa on töissä paljon "ilmais"työvoimaa, kuten sivareita, työllistettyjä, työkokeilijoita. Sekin vähentää varsinaisen kirjastohenkilökunnan tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos niiden opintojen jälkeen päätyykin työttömyyskortistoon, niin eihän se tietysti kannata. Sitä tässä pohdin.
Ymmärrän että palkka riittää sulle kun asumiskuvio kunnossa, ja pärjäähän tuolla jo jossain Jyväskylän korkeudellakin. Onhan tässä vielä aikaa päättää, tällä sekunnilla ei tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleepa mieleen yksi tohtori, joka oli työttömänä hetken aikaa ja meni te-toimiston asiakkaaksi. Hänelle oli ehdotettu lähihoitajaopintoja. Tämä tohtori kertoi tästä itse minulle, joten pitäisi olla tositarina.
No mikäs tuossa? Luulisi tohtorin kykenevän suoriutumaan lähihoitajaopinnoista. Ei ne mitään tähtitiedettä ole eikä kauaa kestä. Ja usein tuon alan opiskelun voi suorittaa vaikka oppisopimuskoulutuksella.
Asiakkaat hinkkaavat rahisevia tuulipukuhousujaan kirjaston sohvaa vasten, vaanivat työajan ulkopuolella, piilottelevat tantra-kirjoja kirjaston nurkkiin ja kulkevat muna paljaana housut kintuissa ja kirjaston kirja kädessä pitkin käytäviä. Alkoholistit käyvät lainaamassa runokirjoja. Ruotsalaiset tulevat testaamaan ruotsin kielen taitojasi puhumalla sinulle peruna suussa etkä saa mitään tolkkua puheesta. Asiakkaat tulevat lainaamaan ja palauttamaan kirjoja 5 minuuttia ennen kuin kirjasto menee kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nuo työllistetyt, he eivät pyöritä varsinaisesti kirjastoa vaan avustavat
Itsepä asiassa työlllistetyt juurikin pyörittävät kirjastoa, hoitavat suurimman osan perusduunista, ottavat asiakaspalvelussa kaiken paskan niskaan ja muutenkin hoitavat epämieluisat hommat - samaan aikaan kun vakkarit suunnittelevat tuntikausia hassunhauskoja tapahtumia ja ottavat toisistaan kivoja kuvia someen...ainakin eräässä pikkukunnassa. Vakkarit muistavat valittaa päivittäin työnmäärästä, mutta silti kahvitauot tuppaavat usein venähtämään, "työasioista" puhuen toki!
Ei ameidän kunnassa työllistetyt tee asiakaspalvelua. Tiskillä on palkatut työntekijät auttamassa kirjastomaksujen, uuden kortin hankkimisen, tutkimusa
Usko tai älä, EI tee. Täällä on niin ihmeellisiä käsityksiä kirjastosta ja kirjastossa tehtävästä työstä. Muutama järkevä vastaus, josta huomaa että vastaaja on ammattilainen. Muu on ihan huttua ja omaa mutu-ajattelua.
Siis mitä ei tee? Työllistetyt asiakaspalvelua vai? Meidän kirjastossa kyllä todellakin tekee. Olen itse töissä nähnyt vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki, tätähän ne joustavat työmarkkinat on. Missä todellisuudessa elät? Meistä on vaikka mihin, ei voi maleksia työttömyyskorvausta nostaen ja uikuttaen, että alkuperäisellä nuoruuden koulutuksella ei mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:
Jo sadat suomalaiset kirjastot ovat auki ilman henkilökuntaa: "Tällainen toiminta ei ole edes kovin kallista"
Maailman parhaaksi valitulla Espoon kaupunginkirjastolla on käytössään jo kymmenen omatoimikirjastoa.
Luuletko että kirjastoissa ei ole työntekijöitä ollenkaan? Monet kirjastot ovat auki ihan normaalisti. Sen lisäksi aamuin/illoin/viikonloppuisin voi olla omatoimiaikoja, ja kirjastoon voi kirjautua sisään kirjastokortilla.
Eihän nämä työntekijät tee muuta kuin hyllyttää palautetut kirjat ja katsoo ,että varatut teokset lähtee kuljetukseen. Tätä varten kannattaakin opiskella.
Mistä sä luulet että ne kirjat ja muu materiaali ilmestyy sinne kirjastoon? Joku salaperäinen kirjastotonttu tuo ne sinne, luetteloi, laittaa lainauskuntoon, suunnittelee kokoelman, ylläpitää sitä, miettii ajantasaisuutta ja käyttäjiä? Tilaa kaukolainat, pitää yhteyksiä muihin kirjastoihin, suunnittelee ja organisoi koko kirjaston toiminnan?
Vierailija kirjoitti:
"Ajattelitko, että kunnat eivät voi leikata kirjastojen määrärahoja?"
??? En?
Mutta sote-alankin määrärahoja leikataan kuin viimeistä päivää, ja silti meidän kaikkien pitäisi kuulemma opiskella hoitajiksi.
Huoh... pikkasen eri juttu. Onko kirjastonhoitajista huutava työvoimapula joka paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Ap:nä selvennän tässä vielä, että luulin oman asuinkaupunkini kirjaston olevan nimenomaan melko "turvallinen" työpaikka. Tämä on iso kaupunki, jonka kirjastoverkko on laaja ja vilkkaassa käytössä. Olen omin silmin saanut nähdä, että työtä kyllä riittää tehtäväksi. Ajattelin myös, että koska olen aiemmin tehnyt jotain työtä kotikaupunkini kirjastossa, se voisi olla etu hakiessani täältä myöhemmin kirjastovirkailijan/kirjastonhoitajan työpaikkaa. (Mutta ehkä se ei olisikaan etu?)
Minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta opiskella (mitään) alaa yltiöoptimistisesti ajatuksella, että kyllä tässä vielä hyvin käy ja katsotaan mitä huominen tuo tullessaan. Halusin edes pientä semi-varmuutta, jota minulta on tähänastisessa elämässäni puuttunut. Se olisi ainoa motiivini opiskella tässä vaiheessa mitään.
Siksi tuo tuttavani kommentti, että väkeä ollaan vähentämässä eikä palkata enää lisää, iski kuin mä
Tottakai on etu, jos johonkin haettavaan paikkaan on sen alan koulutus. Miksi ei olisi?
Mutta miten usein tuolla on alan työpaikkoja auki? Ovatko lähinnä sijaisuuksia vai onko vakituisiakin? Eli sen vapautuvan paikan odotteluun voi mennä vuosia valmistumisen jälkeen. Ja sittenkin sinne voidaan palkata joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että palkka riittää sulle kun asumiskuvio kunnossa, ja pärjäähän tuolla jo jossain Jyväskylän korkeudellakin. Onhan tässä vielä aikaa päättää, tällä sekunnilla ei tarvii.
Millä korkeudella tuolla palkalla ei pärjäisi?!