Auttakaa epäröivää. Kannattaako kirjastoalaa opiskella?
Olen ollut aiemmin kirjastossa töissä (ilman pätevyyttä), ja tarkoituksena oli mennä alaa opiskelemaan nyt syksyllä 2024.
Nyt aloin epäröidä, että veikkaanko tässä niinsanotusti väärää hevosta. Kirjastossa työskentelevä juttu nimittäin kertoi, että suunnitelmissa on vähentää reippaasti väkeä.
Onko tämä paikallinen ongelma vai onko ala oikeasti menossa kriisiin?
Hemmetti kun aina tuntuu että mitä tahansa teenkin, valitsen väärin. Koko elämä tuntuu olleen sarja hyvältä vaikuttavia valintoja, jotka olivat sittenkin loppupeleissä virheitä. Suurimmassa osassa näistä kävi huono tuuri, mutta miten voi olla, että yhdellä ihmisellä muka käy jatkuvasti huono tuuri?? En luota enää kykyyni tehdä mitään päätöksiä.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa tohtorisnaiset hakevat nykyään kirjastonhoitajan paikkoja.
Mitä siinä on ihmeellistä? Korkeakoulututkinto siihen vähintään tarvitaankin, plus tietty määrä kirjastoalan opintoja suoritettuina.
Eikä tarvita. Merkonomin tutkinnollakin saa pätevyyden.
Niinkö? Kaikissa kirjastojen työpaikkailmoituksissa, joita olen nähnyt, on vaadittu soveltuva korkeakoulututkinto ja lisäksi vähintään 60 opintopisteen verran kirjasto- ja informaatioalan opintoja.
Voin nyt paljastaa teille tyttösille erään tosiasian Suomesta v 2024. Kaikilla aloilla jotka eivät tuota rahaa vaan toimivat verovaroin, vähennetään henkilökuntaa, ja rajusti.
Kymman luulette olevan esim kunnalle tärkeämpiä sairaanhoitajat vai kirjastotäti?
Miten sinä luulet menestyväsi kirjastossa jos et usko edes tutkimuksia jotka todistavat että kirjastoala on kuoleva??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sä oot nyt jo perustellut ketjussa sen verran opintovalintaasi, että voit hyvillä mielin aloittaa opinnot. Onnea paikasta ja hyvää kirjastouraa.
No eihän se nyt noin mene. Olen perustellut sitä, miksi yleensä haluan alalle - kyse ei ole siitä, että "tykkään kirjoista".
Mutta en minä silti halua taas kerran haaskata aikaa ja rahaa opiskellakseni pätevyyttä, jos se ei johda mihinkään.
-ap
Sua yritetään täällä kaksin käsin auttaa koska just se pointti on ymmärretty, että et opiskelisi turhaan. Jostakin sä nyt olet loukkaantunut ja varmaan se on sen sun kirjastotuttavan tekemä haava, joka nyt eniten haittaa. Kyllähän sä tiedät kirjastoalasta, ja jos sille haluat, niin eikö työpaikan perässä sitten kannata muuttaa, kun sellainen osuu kohdalle. Ei tietenkään kirjasto katoa. Muuttuu ja automatisoituu ja aineistoiltaan pienenee. Mutta sellastahan se on ala kuin ala, ja sieltä väleistä on työt löydettävä. Tosiasia on se, että kukaan ei tiedä, millaisena Suomi tulee ulos suurten ikäluokkien jäljiltä. Harvaanasuttu ja vähäväkinen ollaan joo varmasti, mutta jos veropohja ei kestä, niin kirjastoala muiden joukossa supistuu entisestään. Samoin teatterit, sairaalat ja vaikka mikä.
Osaako muuten joku kertoa, mikä oikein on "informaatikko"? Meidänkin kirjastossa on tällä nimikkeellä joitain töissä, ja Googlauksen perusteella palkka on reilusti parempi kuin muulla henkilökunnalla, mutta minulle ei ole ikinä selvinnyt, mitä sen erikoisempaa he oikein tekevät.
Mä kysyin pari viikkoa sitten työvoimavirkailijalta, mikä ala vetää tällä hetkellä täällä Tampereella tai edes Pirkanmaalla. Vastaus oli syvä huokaus ja "hoitoala, ei muut". Työttömien työnhakijoiden määrä on täällä kasvanut puolella edellisvuodesta samalla kun haettavien työpaikkojen määrä on pudonnut puolella. Siinäpä osviittaa tuleville vuosille, t maisteri olkapäät sökönä petaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Osaako muuten joku kertoa, mikä oikein on "informaatikko"? Meidänkin kirjastossa on tällä nimikkeellä joitain töissä, ja Googlauksen perusteella palkka on reilusti parempi kuin muulla henkilökunnalla, mutta minulle ei ole ikinä selvinnyt, mitä sen erikoisempaa he oikein tekevät.
Hippi joka auttaa mummoja googlaamaan.
Nuttura, silmälasit ja villatakki.... olet valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Siis nuo työllistetyt, he eivät pyöritä varsinaisesti kirjastoa vaan avustavat
Itsepä asiassa työlllistetyt juurikin pyörittävät kirjastoa, hoitavat suurimman osan perusduunista, ottavat asiakaspalvelussa kaiken paskan niskaan ja muutenkin hoitavat epämieluisat hommat - samaan aikaan kun vakkarit suunnittelevat tuntikausia hassunhauskoja tapahtumia ja ottavat toisistaan kivoja kuvia someen...ainakin eräässä pikkukunnassa. Vakkarit muistavat valittaa päivittäin työnmäärästä, mutta silti kahvitauot tuppaavat usein venähtämään, "työasioista" puhuen toki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hippi joka auttaa mummoja googlaamaan.
Jep. Ja tekee jotain tällaista nettiin:
No, jos vastata pitää, niin kirjastoala ei ole iso tulevaisuudessa eli ei kovin valoisaa tulevaisuutta siinä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä asiassa työlllistetyt juurikin pyörittävät kirjastoa, hoitavat suurimman osan perusduunista, ottavat asiakaspalvelussa kaiken paskan niskaan ja muutenkin hoitavat epämieluisat hommat - samaan aikaan kun vakkarit suunnittelevat tuntikausia hassunhauskoja tapahtumia ja ottavat toisistaan kivoja kuvia someen...ainakin eräässä pikkukunnassa. Vakkarit muistavat valittaa päivittäin työnmäärästä, mutta silti kahvitauot tuppaavat usein venähtämään, "työasioista" puhuen toki!
Tämä. Kun hain paikkakuntani kirjastosta uutta kirjkorttia, henkilö joka anomuksen otti vastaan oli kyllä älykkyysosamäärältältään yksinumeroinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä sä oot nyt jo perustellut ketjussa sen verran opintovalintaasi, että voit hyvillä mielin aloittaa opinnot. Onnea paikasta ja hyvää kirjastouraa.
No eihän se nyt noin mene. Olen perustellut sitä, miksi yleensä haluan alalle - kyse ei ole siitä, että "tykkään kirjoista".
Mutta en minä silti halua taas kerran haaskata aikaa ja rahaa opiskellakseni pätevyyttä, jos se ei johda mihinkään.
-ap
Sua yritetään täällä kaksin käsin auttaa koska just se pointti on ymmärretty, että et opiskelisi turhaan. Jostakin sä nyt olet loukkaantunut ja varmaan se on sen sun kirjastotuttavan tekemä haava, joka nyt eniten haittaa. Kyllähän sä tiedät kirjastoalasta, ja jos sille haluat, niin eikö työpaikan perässä sitten kannata muuttaa, kun sellainen osuu kohdalle. Ei tietenkään kirjasto katoa
Pahoittelen, jos vaikutan siltä, että olen loukkaantunut (?). Vähän lannistunut ehkä siitä että suunnitelmat menivät taas plörinäksi, mutta mistä minä teille tuntemattomille olisin loukkaantunut?
Paikkakunnan muuttaminen noin vain työpaikan perässä ei onnistu, koska omistan kotini eikä kotikylässäni saa taloa edes myytyä.
Kirjastoala ei ole minulle sellainen intohimo, että tekisin eteen mitä vain vaikka verenmaku suussa. Koin vain soveltuvani sille erityisen hyvin. Olen lukenut alan kirjoja jo etukäteen ihan harrastuksen vuoksi.
Minulla ei ole mitään ongelmaa muuttaa (taas kerran) suunnitelmia. Mutta kyllähän se nyt vähän lannistaa, että tuntuu siltä, että aina valitsen väärin. Siksi minulla ei ole kauheasti uskallusta heittäytyä täysin rinnoin uudelle alalle, uskoen että kyllä jostain työpaikka tulee ja kyllä elämä kantaa. Kun ei se ole ikinä ennenkään kantanut.
Jos opiskelisin kirjastoalaa, niin kyllä olisi liuta tulevaisuuteen suuntautuvia sivuaineen sivuaineita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Paikkoja on todella vähän.
Näin se taitaa tosiaan olla.
Kiva, kun kaikki optimistiset tulevaisuudensuunnitelmat aina romahtaa. :D
-ap
Ei kannata antaa periksi jos ala kiinnostaa. Elämä jatkuu tämän hallituskauden jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ameidän kunnassa työllistetyt tee asiakaspalvelua. Tiskillä on palkatut työntekijät auttamassa kirjastomaksujen, uuden kortin hankkimisen, tutkimusaineiston etsimisen yms kanssa. Työllistetyn tekee kyllä tärkeää työtä, lajittelua yms mutta ei varsinaisia ammattilaisten töitä. Korkeintaan voivat neuvoa oikealle hyllyriville tai palautusautomaatille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samalta se tuntui tässä isommassa kaupungissakin. Tuntui myös siltä, ettei "alemman tason" työntekijät saaneet ikinä unohtaa, että ovat "alempia". Mutta kaipa kaikilla työpaikoilla on hierarkiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sua yritetään täällä kaksin käsin auttaa koska just se pointti on ymmärretty, että et opiskelisi turhaan. Jostakin sä nyt olet loukkaantunut ja varmaan se on sen sun kirjastotuttavan tekemä haava, joka nyt eniten haittaa. Kyllähän sä tiedät kirjastoalasta, ja jos sille haluat, niin eikö työpaikan perässä sitten kannata muuttaa, kun sel
et sovi kirjastoalalle koska et pysty tiivistämään edes tänne kirjoittamaasi.
Olen kirjastossa töissä. En usko alan olevan kuoleva, mutta kiihtyvään tahtiin muuttuva. Paljon se on muuttunut minunkin urani aikana 20 vuodessa. Työ ei ole pelkkää lainausta/palautusta ja hyllytystä kuten monet tuntuvat kuvittelevan. Teemme tiivistä yhteistyötä päiväkotien ja koulujen kanssa, järjestämme tapahtumia, lukupiirejä, kirjallisuusterapiaakin on ollut. E-kirjat ja lehdet kuuluvat myös kirjaston palveluihin, eivätkä ne sinne tyhjästä ilmesty. Myös erilaisia esineitä on lainattavissa. Eli vaikka painetun tekstin käyttö on ehkä vähentynyt (ei tosin meidän kaupungissa), niin erilaisia lainattava materiaaleja on lisääntyvässä määrin.
Ala ei työllistä nykyään niin helposti kuin esim. minun aloittaessani työt, mutta jatkuvasti meillekin rekrytään uutta porukkaa työnkuvien muuttuessa. Esim. vaikka robotillakaan ja pelaamiseen perehtyneitä ihmisiä. Jos ap on jostain pikkupaikkakunnalta, niin voi olla muutto edessä työn perässä, mutta suuremmilta paikkakunnilta varmasti löytyy töitä jatkossakin.
En itse pyrkisi alalle, koska nythän kirjastotkin on kohta kaikki netissä. Itse ahkerana lukijana olen jo vuosia käyttänyt nettikirja-palveluita ja on entiselle kirjaston asiakkaalle kyllä erittäin hyvä kun voi lukea ja etsiä kirjoja milloin vain. Mutta onhan kirjallisuuden parissa muutakin työtä joten kannattaa tutustua erilaisiin alan ammatteihin jos kiinnostaa. Ihmiset lukevat kyllä edelleen mutta paperikirjat taitavat jäädä vähitellen pois, esimerkiksi divaritkaan eivät ole ottaneet enää vuosikausiin kirjoja, vain ne parhaat enää kelpaavat, koska ei ole enää ostajia. Minullakin on paljon kirjoja, joita olen ostanut nuoresta asti, nyt niitä voi lukea älylaitteesta.