Auttakaa epäröivää. Kannattaako kirjastoalaa opiskella?
Olen ollut aiemmin kirjastossa töissä (ilman pätevyyttä), ja tarkoituksena oli mennä alaa opiskelemaan nyt syksyllä 2024.
Nyt aloin epäröidä, että veikkaanko tässä niinsanotusti väärää hevosta. Kirjastossa työskentelevä juttu nimittäin kertoi, että suunnitelmissa on vähentää reippaasti väkeä.
Onko tämä paikallinen ongelma vai onko ala oikeasti menossa kriisiin?
Hemmetti kun aina tuntuu että mitä tahansa teenkin, valitsen väärin. Koko elämä tuntuu olleen sarja hyvältä vaikuttavia valintoja, jotka olivat sittenkin loppupeleissä virheitä. Suurimmassa osassa näistä kävi huono tuuri, mutta miten voi olla, että yhdellä ihmisellä muka käy jatkuvasti huono tuuri?? En luota enää kykyyni tehdä mitään päätöksiä.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Toimittajan työ?
Yksi top5 työttömien työnhakijoiden aloista ihan virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jopa tohtorisnaiset hakevat nykyään kirjastonhoitajan paikkoja.
Mitä siinä on ihmeellistä? Korkeakoulututkinto siihen vähintään tarvitaankin, plus tietty määrä kirjastoalan opintoja suoritettuina.
Ei todellakaan kannata. Tuo on kuoleva ala ja palkka on surkea koulutukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Paikkoja on todella vähän.
Opiskelen itse alaa ja olen yllättynyt, että aina kun katson avoimia työpaikkoja, kirjastoihin haetaan moneen paikkaan väkeä. En siis voi yhtyä mielipiteeseesi. Kirjastot nykyisin myös tekevät muutakin kuin lainaavat vain kirjoja, eli käyttöä on.
Joo, mutta silloin pitää olla graafisen suunnittelijan/käsityöopettajan/musiikin ammattilaisen kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin pätevöityminen pätevöittää verrattuna aiempaan työnkuvaasi?
No ainakin merkittävästi parempaan palkkaan. Ja oletettavasti myös pysyvämpään työhön.
Vierailija kirjoitti:
Ala vaikuttaa ns. kuolevalta. Ihmiset lainaavat & palauttavat kirjat omatoimisesti. Henkilökuntaa ei tarvita kovinkaan montaa per kirjasto, että homma pyörii.
Ei ne kirjat itsekseen sinne hyllyyn mene. Itsepalvelun merkitys on lähinnä ilta- ja viikonlopun itsepalveluajoissa, mutta ihminen ne kirjat silti kuittaa palautetuiksi ja hyllyttää uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa tohtorisnaiset hakevat nykyään kirjastonhoitajan paikkoja.
Mitä siinä on ihmeellistä? Korkeakoulututkinto siihen vähintään tarvitaankin, plus tietty määrä kirjastoalan opintoja suoritettuina.
Ei siinä ihmeellistä ole muu kuin työttömien tohtorien määrä ja epötoivoi työn saannista.
Abcdefghijklmnopqrstuvwxyåäö.
Minulla on kirjastoalan osaaminen hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala vaikuttaa ns. kuolevalta. Ihmiset lainaavat & palauttavat kirjat omatoimisesti. Henkilökuntaa ei tarvita kovinkaan montaa per kirjasto, että homma pyörii.
Ei ne kirjat itsekseen sinne hyllyyn mene. Itsepalvelun merkitys on lähinnä ilta- ja viikonlopun itsepalveluajoissa, mutta ihminen ne kirjat silti kuittaa palautetuiksi ja hyllyttää uudestaan.
Sen tekevät työllistetyt, usein vammaiset pyörätuolissa.
Hei uskokaa nyt opiskelijaa, joka on ollut aivan viime viikollakin tekemisissä useamman kirjaston kanssa. Ala tulee muuttumaan mutta se ei ole minnekkään katoamassa. Sivistystyö on yhteiskunnan perusta. Sinne vaan hakemusta sisälle kouluun ja unelmien työpaikka voi olla sinun. Älä usko näitä kateellisia pupun puhujia jotka eivät selvästi tiedä asiasta mitään.
Opiskele vaan, jos ala sinua kiinnostaa. Koulutus kannattaa aina ja antaa hyvän pohjan myös muihin töihin sivistys- ja kulttuuri-, museo- ja arkistoaloille.
Entä yliopistojen ja korkeakoulujen kirjastot? Pakko sielläkin on olla henkilöstöä. Opiskelijat lukevat nykyään kirjoja myös verkossa, mutta lukeminen ei heiltä lopu.
Ysäriltä asti on kai alalta leikattu. Mutta monilla oppilaitoksilla on omat kirjastot jne, on muitakin mahdollisuuksia kuin peruskirjastot. Itse jos vaihtaisin alalle opiskelisin yliopistossa kirjastotieteen kokonaisuuden, se laajentaisi mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jätät kirjat rakkaaksi harrastukseksi. Ja työ toisaalta.
Rakastan kyllä lukemista, mutta enhän minä sen takia ole alalle hakemassa. Ei kirjastossa virkailijat käperry lähimpään nurkkaan lukemaan. Minua kiinnostaa itse kirjastoala alana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ammatinvalintapsykalla.
En tiedä miksi kävisin, kun tiedän kyllä, mille aloille sovellun ja mistä olen kiinnostunut. Ongelma tuntuu olevan, että työpaikat tuntuvat sprinttaavan karkuun juuri silloin kun minä olen tulossa alalle. (Silloinkin, kun valitsemallani alalla on hetkeä aiemmin ollut todella hyvä työllisyystilanne.)
Olen ilmeisesti pahanilmanlintu, joka pilaa alan kuin alan :D
No ajattelisin että just ton takia kävisit, kun koet noin. Että saisit näkökulmia ja hyvän ajatuksen urasta.
Vierailija kirjoitti:
Abcdefghijklmnopqrstuvwxyåäö.
Minulla on kirjastoalan osaaminen hallussa.
Tervetuloa meille töihin. Työnkuvassa myös vessojen tarkastus ahdistelijoista ja huumeidenkäyttäjistä.
- Keskustakirjasto Oodi
Vierailija kirjoitti:
Opiskele vaan, jos ala sinua kiinnostaa. Koulutus kannattaa aina ja antaa hyvän pohjan myös muihin töihin sivistys- ja kulttuuri-, museo- ja arkistoaloille.
Luettelit kaikki suurimman työttömyyden alat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tekevät työllistetyt, usein vammaiset pyörätuolissa.
Jonkun niitä työllistettyjäkin on ohjattava. Aineisto pitää myös saattaa lainauskuntoon, eli tarroittaa ja viedä järjestelmiin sekä korjata ja kierrossa rikkoutuneita ja kadonneita ym.
No ehkä sä oot nyt jo perustellut ketjussa sen verran opintovalintaasi, että voit hyvillä mielin aloittaa opinnot. Onnea paikasta ja hyvää kirjastouraa.
Opiskelen itse alaa ja olen yllättynyt, että aina kun katson avoimia työpaikkoja, kirjastoihin haetaan moneen paikkaan väkeä. En siis voi yhtyä mielipiteeseesi. Kirjastot nykyisin myös tekevät muutakin kuin lainaavat vain kirjoja, eli käyttöä on.