Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys diabeetikoille!

Vierailija
26.04.2024 |

Tällainen asia mietityttää, että kun nykyisin on diabeteksen hoitoon saatavilla lääkitystä niin tarvitseeko sen lisäksi kiinnittää enää huomiota siihen mitä päivittäin syö vai voiko vapaasti syödä pizzaa, jäätelöä ja suklaata päivittäin? Eihän se tietenkään kenellekään ole terveellistä, mutta ihan kiinnostaa tietää voiko lääkityksellä kompensoida huonot ruokailutottumukset. Ennen vanhaan diabetesta hoidettiin pelkästään ruokavaliolla, ja yritettiin minimoida sokerin määrä ravinnossa, rasvojen merkityksestä kohonneisiin sokeriarvoihin alettiin puhua myöhemmin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten yleensä, mutta mulla on eräs ystävä, jolla todettiin aikuisiän diabetes (ei tarvi piikittää vaan lääkkeet käytössä) ja hän ainakin syö ihan mitä vaan ja miten paljon tahansa. Kai ne lääkkeet suojaa.

Vierailija
2/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi syödä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankaan (1typ tai 2typ) ei tarvitse enää olla täysin sokerittomalla ravinnolla. 2 typ tosin korjaantuu vhh ruokavaliolla joten heille tuo on jopa tärkeämpää. Muuten syövät ihan normaalia kotiruokaa.

Meillä on kotona molemmat tyypit ja vhh on menty vuosia, n 100g hh per päivä. Hyvin pysyy sokerit balanssissa ja paino kurissa

Vierailija
4/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni todettiin 2.tyypin diabetes ja hän sai siihen tablettilääkkeet. Nämä lääkkeet aiheuttivat sen että häntä alkoi oksettaa jos hän söi epäterveellistä ruokaa kuten juurikin kakkuja, karkkeja, sipsejä jne. En tiedä miten yleistä tällainen oksetus on, mutta tästä johtuen äitini laihtui paljon eikä lopulta enää tarvinnut lääkkeitä ollenkaan.

Vierailija
5/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystävälläni on kakkosdiabetes, joka todettiin n. 10 vuotta sitten. Hänellä on jokin lääkitys, ei kuitenkaan insuliinipistoksia, ja hän kyllä osaa ottaa ilon irti elämästä syömällä jopa litran jäätelöä illassa, 500 gr leipää (suurin osa iltapalana ja tietysti juustolla päällystettynä), ym. herkkuja, melkein joka päivä pizzaa. Kasviksia ja hedelmiä ei syö ollenkaan. On sairaalloisen ylipainoinen, ei liiku.

Vierailija
6/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kakkostyypin diabetes ja olen todellakin tarkka ruokavaliostani. Viime kesänä hiukan repsahti, kun oli lomamatkoja ja juhlia jne. ja mittauksissa sokeriarvoni olivat nousseet lääkityksestä huolimatta aivan liian korkeiksi. Kyllä se tilanne huononee, jos painoa tulee lisää ja syö mitä sattuu. Tottakai lääkitystäkin voi lisätä, mutta onhan se aika nurinkurista, että söisi mitä sattuu, lihoisi ja sitten vaan syötäisiin lisää lääkkeitä. Itse pidän siis tarkasti huolta painosta ja syömisistäni. Myös ikä nostaa noita arvoja entisestään, vaikka olisi lääkityskin, eli en lähtisi herkkuja kyllä mättämään. Itse elän terveellisesti, kuntoilen ja liikun paljon, olen aivan normaalipainoinen ja tarvitsen silti edelleen lääkityksen.

Vierailija
7/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen ja normaali paino kaiken A ja O. Lääkkeet tehoavat eri ihmisillä eri tavalla. Omalla kohdalla ei ole edes vielä löytynyt tehoavaa lääkitystä (syönyt 6 kk) eli pitkä sokeri on huonontunut lääkkeiden aloituksen jälkeen. Vaikea sanoa mikä syynä. Yksi tuttu puhui, että sillä verenpainelääkitys nosti sokereita. Mulla voi olla sama juttu, kun sain nekin lääkkeet samoihin aikoihin.

Vierailija
8/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa voi syödä mitä vaan, mutta voi johtaa siihen, että lääkitystä tarvitaan enemmän ja lääkityksillä on sivuviakutuksia. Suositellaan ensisijassa elintapamuutoksia, sitten jos ne eivät syystä tai toisesta tuo toivottua tulosta, niin sitten elintapamuutos ja lääkitys.

Vierailija
9/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vastuuntunnottomalta ihminen vaikuttaa, jos mättää sisäänsä rasvaa ja sokeria olipa diabetes tai ei.

Vierailija
10/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

periaatteessa voi syödä mitä vaan, mutta voi johtaa siihen, että lääkitystä tarvitaan enemmän ja lääkityksillä on sivuviakutuksia. Suositellaan ensisijassa elintapamuutoksia, sitten jos ne eivät syystä tai toisesta tuo toivottua tulosta, niin sitten elintapamuutos ja lääkitys.

Kaikki ei vaan tohon pysty, ja siksi lääkkeet.

Vierailija
11/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa voi, mutta sitten lihoat ja kolestrolisi nousee, jolloin joudut syömään myös kolestrolilääkkeitä. Riskisi kuolla ennenaikaisesti kasvaa.

Vierailija
12/12 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahta suun kautta otettavaa lääkettä ja ateriainsuliini & yöinsuliini.

Syön mitä haluan ja pistän ateriainsuliinia hiilarimäärän perusteella. Tottakai olisi parempi pidättäytyä turhista hiilareista, mutta minulla on omat syyni, miksi en välitä noudattaa kurinalaisesti. Kielloilla on vastakkainen vaikutus monilla ja varsinkin, jos kieltäymyksiä on joutunut noudattamaan vuosikausia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän