Help. Ostin aamulla klo 7.00 jälkeen kalliin kirjolohen ja unohdin sen n. 14 h huoneen lämpöön voiko viellä käyttää!!?
Huomasin vasta äsken ja siirsin sen kiireesti jääkaappiin. Huomenna tulossa vieraita ja kyseessä ruodoton, suuri ja kallispala. Voiko käyttää vielä huomenna ruokaan, vaikka oli aamu klo 7- melkein ilta ysiin huoneen lämmössä. Olin unohtanut sen kauppakasin pohjalle ja kassilojui tuolilla.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En enää halua syödä muiden itse tekemiä tarjoiluja missään kiitos kaltaistesi ihmisten joita tullut vastaan pari kertaa. Sitten kun puolet on jo syöty sanotaan että olipa kätevää kun sain käytettyä tähän ruokaan x pari vuotta pakastimessa olleet ainesosat y.
Ja kerran tein kaverin kanssa salaattia ja hänellä tuli verta vuotava haava eikä halunnut laastaria vaan olisi ilo mielin jatkanut salaatin pilkkomista verisellä haavalla piti suostutella laittamaan laastari jne....
Ja eräässä perheessä tehdään koko viikon ruuat vklp ja sitten perjantaina syödään 5 pv jääkaapissa seissyttä ruokaa..
Siksi kieltäydyn kaikista nyyttärihommista ja vien omat eväät ja syön vain niitä jos Osallistun
Juuri tämä. Sitten pestään kakkapotat tiskikoneessa, kun se on niin kätevää ja lapset saa kakkakätösin ja kuola valuen auttaa ruoanlaitossa.Osa ei edes tiskaa astioitaan kunnolla, vaan vähän vaan hulauttaa haaleassa vedessä. Sitten ihmetellään, kun tarjoilut ei kelpaa vieraille. Kuka oikeasti syö jotain muiden ällöjä tarjoiluja, jos ei ymmärretä, että kala ei säily 14 tuntia huoneenlämmössä jne.
Kalaa myydään meillä "tuoreena" 7 päivää. Siirretään tiskistä varastoon, ties minne ja säilytyslämpötila vaihtelee. Minä haluan ehdottomasti tuoretta kalaa, en puolimätää.
ap. heitä kala roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Huomautan kyllä kirjolohi ei ole kallis. Citymarketissa kirjolohi file c- leikattu. Hinta 10,95€/kg. Kävin ostamassa pari filettä.
Mikähän Citymarket on kyseessä? Helsingissä ruodollinen a-leikattu on 21,90.
Paista se uudelleen uunissa 200 astetta, kuolee kaikki bakteerit ja on taas syömäkelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomautan kyllä kirjolohi ei ole kallis. Citymarketissa kirjolohi file c- leikattu. Hinta 10,95€/kg. Kävin ostamassa pari filettä.
Joku helsinkilisä ? Täällä lahdessa max on ollut nyt 14,90 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku helsinkilisä ? Täällä lahdessa max on ollut nyt 14,90 kg.
Ilmeisesti. Katsoin parikin helsinkiläistä Citymarketta. Ei ole 10,95 hintaan. Kaikki yli tuon 21,90. Siksi kysyinkin missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalalle kriittinen säilytyslämpötila on +3 astetta. Kun lämpötila on lähellä nollaa, pilaantuminen melkein pysähtyy. Norjalaiselle lohelle voidaan sen takia antaa jopa kolmen viikon myyntiaika, kun sitä säilytetään oikein. Mitä enemmän lämpötila nousee yli +3 asteen, sitä ravakammin pilaantuminen tapahtuu.Norjan lohi haisee tuoreenakin mädäntyneelle, siksi on säilyvinään kun haju ei muutu. Suomen lohi tuoksuu kalalle tuoreena syöntikelpoisena.
Mä olen lukenut, että jos kala haisee kalalta, se on jo pilaantunut. No tuo halpa Norjan lohi tosiaan haisee aina voimakkaasti, mutta paistettuna se on hyvää enkä ole ikinä sairastunut. Kirjolohi (en ole varma alkuperästä) taas ei haise yhtään miltään raakana.
Mä luin tuon saman, mutta naisten pimpeistä. Saattaa olla vaginoosaa. Heitä pihalle.
Vierailija kirjoitti:
En enää halua syödä muiden itse tekemiä tarjoiluja missään kiitos kaltaistesi ihmisten joita tullut vastaan pari kertaa. Sitten kun puolet on jo syöty sanotaan että olipa kätevää kun sain käytettyä tähän ruokaan x pari vuotta pakastimessa olleet ainesosat y.
Ja kerran tein kaverin kanssa salaattia ja hänellä tuli verta vuotava haava eikä halunnut laastaria vaan olisi ilo mielin jatkanut salaatin pilkkomista verisellä haavalla piti suostutella laittamaan laastari jne....
Ja eräässä perheessä tehdään koko viikon ruuat vklp ja sitten perjantaina syödään 5 pv jääkaapissa seissyttä ruokaa..
Siksi kieltäydyn kaikista nyyttärihommista ja vien omat eväät ja syön vain niitä jos Osallistun
Olisi voinut ollu minun kirjoittamani. Täysin samalla tavalla ajattelemme ja järkyttyneenä katson, että alanuolia tullut enemmän viestillesi. Vahvistaa vaan entisestään pointtiasi, että ei voi yhtään luotta ihmisten tarjoiluihin ja ruoan hygieeniseen käsittelyyn, valmistukseen ja säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Sitten pestään kakkapotat tiskikoneessa, kun se on niin kätevää ja lapset saa kakkakätösin ja kuola valuen auttaa ruoanlaitossa.Os
Älä nyt vaan sano, että tuo pottajuttu on tosi!? 😲
Vierailija kirjoitti:
Paista se uudelleen uunissa 200 astetta, kuolee kaikki bakteerit ja on taas syömäkelpoista.
Nyt lopettakaa tämä väärän tiedon levittäminen! Bakteerit ja virukset saattavat kuolla riittävän pitkässä ja voimakkaassa kuumuudessa, mutta ne erittävät (ulostavat) myrkkyjä, jotka eivät kuole tai milläänlailla neutraloidu kuumennettaessa, vaan niistä myrkyistä tulee todella sairaaksi. Oppikaa viimeinkin tämä!
bakteerikammoiset suomi-neidot taas panikoimassa, itse söisin ja raakanakin jos ei haise. ostin eilen 50 pros alesta lohta pussissa, viimeinen päivä oli tänään ja söin sitä raakan vaikka oliihan se vähän pehmeä, ei enää hyvä sushiksi
siis mieti sitä että siellä sushi-paikassa citymarketissa on vamispaketissa sushit päivän ja vielä seuraavan aamunkin, raakaa kalaa. ei ne missään pakkasessa siinä ole. silti niitä myydään ja syödään
mieti miten kauan Aasiassa ne ruoat on helteessä ja salaatit, silti niitä syödään eikä ole ripulia, paitsi Intiassa. nyt ei ole kesä, jos kesällä lohi olisi päivän pakkauksessa pöydällä,....no söisin silti, mutta en seuraavan päivänä
Miten joku voi ottaa tuollaisen trollin tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Huomenna se on entinen jos sen jääkaappiin tunget. Ainoa mitä teoriassa voisi harkita, jos laitat sen uuniin tänään vielä, mutta vahvasti hajun varassa menisin. Todennäköisesti menetetty tapaus.
Näin toimisin, eli valmistaisin sen heti. Kypsentäminen tappaa mikrobit. Kannattaa kuitenkin ensin tarkistaa, mikä on tilanne. Jos se oli jo ostaessa muutaman päivän vanhaa, voi olla pilalla, mutta tuore voi vielä kelvata elintarvikkeeksi.
Kun minulle on käynyt joskus noin, on kissoilla ja koirilla ollut herkkuateria.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi luulet, että kukaan ei voi unohtaa kallista kalaa päiväksi huonelämpöön?
Vai ajatteletko, että kukaan tosissaan ajattele laittaa ruokaa kalasta, joka on ollut päivän huonelämmössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi luulet, että kukaan ei voi unohtaa kallista kalaa päiväksi huonelämpöön?
Vai ajatteletko, että kukaan tosissaan ajattele laittaa ruokaa kalasta, joka on ollut päivän huonelämmössä?
Kukaan ei ole niin tyhmä, ettei heitä unohtunutta kalaa heti roskiin.
Ylipäätään huono idea jos aikoo tarjota vieraille kalaruokaa ja ostaa kalan jo EDELLISENÄ päivänä. Kala pilaantuu nopeasti, se valmistetaan aina ostopäivänä.
Kypsennät sen pilaantuneen raatosi ja syötät sitten koiralle tai kissalle jos niille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Lohi voi olla huoneenlämmössä noin puoli tuntia ennen valmistusta. Jos kylmäketju katkeaa puoleksi tunniksi, niin kalaa ei voi enää säilyttää turvallisesti edes jääkaapissa.
Tuohan tarkoittaa, että monet meistä eivät kesäkuukausina voi edes tuoda lohta kaupasta kotiin. Kaupan tupakkipaikallako ihmiset lohensa grillaavat?
Ja minun vastaukseni: avaisin paketin heti, ja jos aistinvaraisesti olisi ok, paistaisin saman tien. Vieraille jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
bakteerikammoiset suomi-neidot taas panikoimassa, itse söisin ja raakanakin jos ei haise. ostin eilen 50 pros alesta lohta pussissa, viimeinen päivä oli tänään ja söin sitä raakan vaikka oliihan se vähän pehmeä, ei enää hyvä sushiksi
siis mieti sitä että siellä sushi-paikassa citymarketissa on vamispaketissa sushit päivän ja vielä seuraavan aamunkin, raakaa kalaa. ei ne missään pakkasessa siinä ole. silti niitä myydään ja syödään
mieti miten kauan Aasiassa ne ruoat on helteessä ja salaatit, silti niitä syödään eikä ole ripulia, paitsi Intiassa. nyt ei ole kesä, jos kesällä lohi olisi päivän pakkauksessa pöydällä,....no söisin silti, mutta en seuraavan päivänä
Kyllä entisaikaan Suomessakin syötiin nykymittapuulla osin pilaantunutta ruokaa. Eräs iäkäs tuttavani jemmaa vanhoja punalapputuotteita hyvinkin viikon, eikä koskaan sairastu. Kun lapsesta saakka on syönyt mikrobipitoista ruokaa, ei se sekoita vatsaa.
Opimme koko ajan lisää suolistomikrobien toiminnasta. Voi olla että vanha tapa on lisännyt joidenkin sairauksien todennäköisyyttä, uusi tapa on aivan taatusti lisännyt toisten esiintyvyyttä.
Onko kaikki kala kalatiskillä, mitä ei mainosteta, että tuore kala, jo vanhaksi mennyt. Milloin saa mainostaa sanalla tuore.
Kalalajeissa on hieman eroa ominaistuoksun suhteen, mutta oikeasti tuoreena suurin osa ei edes tuoksu ennen kuin työntää nenän kiinni. Kauppahallin ja marketin kalatiskin tienoilla tuoksu tai lähinnä haju, on vanhan kalan lemu.