Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdä hyvää simaa

Vierailija
25.04.2024 |

Miten jotkut osaa tehdä niin hyvää simaa. Miten te teette siman?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttojen ohjeella tein nyt ensimmäistä kertaa . Mielenkiinnolla odotan että saa maistella . 

Vierailija
2/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy kasoittain ohjeita.

Mutta sima on enimmäkseen sokeria ja vettä. Ei sitä pahemmin viitsi juoda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttojen ohjeella tein nyt ensimmäistä kertaa . Mielenkiinnolla odotan että saa maistella . 

Tämän vastauksen anti tähän keskusteluun on tasan nolla.

Vierailija
4/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein samanlaisiahan nuo kaikki ohjeet on. Itse tein viime vuonna Dansukkerin ohjeella ja olisin sillä tehnyt eilenkin, mutta sivu ei auennut. Nyt taas aukeaa, mutta ehdin tehdä Yhteishyvän ohjeella. Viimevuotinen oli tosi hyvää. Saa nähdä, mitä nyt tulee. Kuivahiivaa käytin kummallakin kerralla.

Vierailija
5/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden tilalle Koskenkorvaa, niin tulee hyvä.

Vierailija
6/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan siman teko on. Netistä löytyy ohjeita. 

Vierailija
7/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ostaa kelluvia rusinoita!

Vierailija
8/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta tulee hyvää, tarvitaan kylmäkellari ja paljon aikaa. 

Ja sitten sitruunat. Ei mehuna, vaan ensin sitruuna pestään huolella, sitten kuoritaan kuoren keltainen osa, poistetaan valkoinen osa niin tarkkaan kuin osataan, ja sitten viipaleina sitruunat + keltaiset kuoret sinne liemeen.

Perinteisellä palahiivalla olen onnistunut paremmin kuin kuivahiivalla. Lasipulloon kun tekee, voi korkki olla tiukkaankin kiinni kierretty, kyllä ne paineen kestää. 

Sima saa valmistua lämpimässä vuorokauden ja sitten kellarissa ainakin 10 päivää. Luulisin, että jääkaapin ovessa hölskyminen ei tee valmistusprosessille hyvää. 

Vierailija
9/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikasima: Kossupulloon muutama rusina.

Vierailija
10/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ohje mikä on fariinisokeripussin kyljessä on oikein hyvä. Noudattaa sitä vain pilkuntarkasti. Myös lämpötilojen ja korkkien kiinnityksen suhteen. Korkki ei saa olla liian tiukka, mutta liian löysällekään jättäminen ei ole hyvä. Itse kierrän korkin kiinni asti, mutta en kiristä ja tämä on ollut toimiva. Sen verran poikkean ohjeesta, että kun olen puristellut sitruunan, jätän vielä sitruunalohkot sankoon ja pullotusvaiheessa siivilöin pois. Äidiltä opittu tapa ja äiti teki aina tosi hyvää. Täällä sama juttu kuin numerolla 8, että palahiiva toimii paremmin kuin kuivahiiva. 

Vierailija
11/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivää niin on valmis viimeistään.

Hyvää tulee voi säädellä itse sokeriakin, laitoin 4l  1,5dl fariinisokeria.

Vierailija
12/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivahiiva toimii oikein hyvin, jos neste on riittävän lämmintä.

Vierailija
13/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein samanlaisiahan nuo kaikki ohjeet on. Itse tein viime vuonna Dansukkerin ohjeella ja olisin sillä tehnyt eilenkin, mutta sivu ei auennut. Nyt taas aukeaa, mutta ehdin tehdä Yhteishyvän ohjeella. Viimevuotinen oli tosi hyvää. Saa nähdä, mitä nyt tulee. Kuivahiivaa käytin kummallakin kerralla.

Minäkin tein tällä nyt, tuli aika vaaleaa, olisin halunnut vähän tummempaa. Toivottavasti maku on hyvä. 

Vierailija
14/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta tulee hyvää, tarvitaan kylmäkellari ja paljon aikaa. 

Ja sitten sitruunat. Ei mehuna, vaan ensin sitruuna pestään huolella, sitten kuoritaan kuoren keltainen osa, poistetaan valkoinen osa niin tarkkaan kuin osataan, ja sitten viipaleina sitruunat + keltaiset kuoret sinne liemeen.

Perinteisellä palahiivalla olen onnistunut paremmin kuin kuivahiivalla. Lasipulloon kun tekee, voi korkki olla tiukkaankin kiinni kierretty, kyllä ne paineen kestää. 

Sima saa valmistua lämpimässä vuorokauden ja sitten kellarissa ainakin 10 päivää. Luulisin, että jääkaapin ovessa hölskyminen ei tee valmistusprosessille hyvää. 

Olen aina laittanut jääkaapin oveen tekeytymään, enkä ole huomannut mitään haittaa. 

Vierailija
15/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tein tällä nyt, tuli aika vaaleaa, olisin halunnut vähän tummempaa. Toivottavasti maku on hyvä. 

Itse laitan pari appelsiinia sitruunoiden lisäksi.

Vierailija
16/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan pari appelsiinia sitruunoiden lisäksi.

Sekö tekee tummemaksi? Olen ymmärtänyt, että fariinisokerin määrällä voisi säädellä väriä. 

Vierailija
17/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen täsmälleen fariinisokeripussin ohjeen mukaan ja hyvää tulee aina.

Vierailija
18/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen: korkit kunnolla kiinni, niin saa poretta.

Vierailija
19/19 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarien ohjeilla tehokkaampi.  5 litraa haaleaa vettä, pala hiivaa, 2kg sokeria, kolme sitruunaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan