Onko ok olla kuntouttavassa työtoiminnassa ikuisesti kun pelkää vastuuta
Ja oikeissa palkkatöissä saa burnoutin. Viimeksi kävi näin postinjakelussa. Se stressi oli liikaa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa ei voi loputtomiin olla. Ja nekin on porrastettu-paikka valitaan miten aiot/pitäisi edistyä
Ai, minä olen käynyt 15 vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa. Välillä on ollut parin kuukauden tauko ja paikka vaihtunut. Välillä olen ollut pajalla, välillä jossain muualla "oikeammissa töissä".
Samoin, yli kymmenen vuotta ollut kuntouttavassa, työkokeilussa, välillä työttömänä. Ja juurikin samojen syiden vuoksi kuin ap. Työelämä on niin henkisesti vievää että jotkut ei yksinkertaisesti siihen kykene. Ei ole enää helppoja suorittavia töitä, koska nekin ovat aikatauluiltaan ja vaatimuksiltaan stressaavia.
Niinpä. Entisaikaan oli paljon helppoja suorittavia töitä, joiden palkalla pystyi elämään ilman tukia ja palkasta jäi rahaa matkailuun ym. mukavaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jotku on voineet olla kuntouttavassa yli 10v? Työkkäri ei ilmeisesti "patistele" edes yrittämään töihin. No tämäpä hyvä tietää. Hankkiudun minäkin krt vkossa kuntouttavaan missä voisin olla eläkeikään saakka.
Miten voit patistella ihmistä työhön kun vähän väliä on osastolla ja jos menee palkkatöihin niin jää heti saikulle, eikä pääse edes sängystä ylös kun ainoa ajatus on miten kuolo korjaisi. Masennus ainakin on aika tuhoava sairaus. Siitä huolimatta tämmöinen ihminen kykenee käymään kuntouttavassa, edes kerran viikossa. Työelämä on aivan toinen maailma. Ja eihän työkyvyttömyyseläkkeelle helposti pääse. Sitten on mentävä kuntouttavaan kun voi tulla karenssin ja tt tuen leikkauksen uhka.
Ehkä voisi käydä kerran viikossa 4h ihan töissäkin. Mutta kuka palkkaisi tuollaiseen työhön? Kaupan kassalle ehkä, mutta masentuneella voi olla haasteita selviytyä edes haastatteluun saatika olemaan asiakaspalvelussa.
Kyllä on ok. Ei ole sinun syysi se, että toimiva terveydenhuoltojärjestelmä on ajat sitten revitty alas. Toimiva järjestelmä ja avun saanti edesauttavat ihmisiä työllistymään.
Mistä tietää olevansa tarpeeksi vajavainen mennäkseen kuntouttavaan. Työkokeilussa olin viimeksi ja sain niin hirveää kohtelua osakseni etten sellaiseen mene enää ikinä. Kuulostaisi mukavalta joku pajahomma.
Stressaanun myöskin helposti ja mikään työ ei tunnu hyvältä. Tuskin edes töitä saan kun työttömyyttä ollut jo neljä vuotta. Jotain ongelmaa kuitenkin kun olen perunut pari työhaastatteluakin, koska en ole kyennyt menemään bussiin...
Tampereella on pystynyt olemaan kuntouttavassa pian 6 vuotta putkeen, miksei onnistuisi muuallakin? Ei niiden olekaan tarkoitus työllistää
Tuntuu olevan termit ja systeemit ristissä monella. Enkä ihmettele. Itse olen kuntoutusprosessi, mutta sekasemmaksi tuntuu terminologia menevän.
Itse tässä juuri sain B-lausunnon ja pääsin kuntoutukseen, kun olen toistaikseksi fyysisesti työkyvytön. Johon saan rahaa siis työterveyslaitokseltaja vakuutusyhtiöltä, en kelalta.
Luulin, että passittavat mut pajatoimintaan, koska kuntouttavasta työtoiminnasta puhuttiin. Työkkärin käsittelijä (tämä osuus menee, kuten kelan kuntoutujalla) silmin nähden kauhistui, että ei, et SINÄ sinne kuulu.
Ja sitten tuli pitkää jargoniaa kuntoutumisita ja valmentajasta yms. Että jatkan nyt fyssarilla käyntiä ja yritetään aloittaa 5.8.
Suomi on taas kesän kiinni. Ei mahdollista kuntoutua, mitenkään ja missään.
Mä en tiedä vieläkään näitä nyansseja, mutta jäin fiilikseen, että olen parempi kuntoutuja kuin moni muu. En ole ollut työtön, vaan kolarissa.
Pahoittelut. :(
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan termit ja systeemit ristissä monella. Enkä ihmettele. Itse olen kuntoutusprosessi, mutta sekasemmaksi tuntuu terminologia menevän.
Itse tässä juuri sain B-lausunnon ja pääsin kuntoutukseen, kun olen toistaikseksi fyysisesti työkyvytön. Johon saan rahaa siis työterveyslaitokseltaja vakuutusyhtiöltä, en kelalta.
Luulin, että passittavat mut pajatoimintaan, koska kuntouttavasta työtoiminnasta puhuttiin. Työkkärin käsittelijä (tämä osuus menee, kuten kelan kuntoutujalla) silmin nähden kauhistui, että ei, et SINÄ sinne kuulu.
Ja sitten tuli pitkää jargoniaa kuntoutumisita ja valmentajasta yms. Että jatkan nyt fyssarilla käyntiä ja yritetään aloittaa 5.8.
Suomi on taas kesän kiinni. Ei mahdollista kuntoutua, mitenkään ja missään.
Mä en tiedä vieläkään näitä nyansseja, mutta jäin fiilikseen, että olen parempi kuntoutuja kuin moni muu. En ole ollut työtön, vaan kolarissa.
En tunne ketään fyysisesti sairasta joka olisi kuntouttavassa työtoiminnassa ja nimenomaan sillä 9e/pvä. Kaikilla jotka tunnen on jonkinlaista mt ongelmaa, osalla diagnoosi mutta suurimmalla osalla ei.
Oliko tämä nyt jotenkin muuttunut että kuntouttavaan ei enää pääse helposti? Ennenhän sinne laitettiin jokainen joka ollut vähän pidempään työttömänä karenssin uhalla.
Olen itse ollut puolitoista vuotta työtön. Työpaikkakiusaaminen ja en ole mitenkään kovin suosittu työmarkkinoilla. Ei ole työkkäri puhunut kuntouttavasta eikä työkokeilusta. Palkkatukimahdollisuuden otin itse esille, ei siitäkään puhunut yhtään mitään.
Tässä juuri töissä päässeenä ei voi kuin ihmetellä. Ehkä henkilö itse tekee työstään stressaavan? Kannattaa suhtautua elämään noin muutenkin rennommalla asenteella, se on vain työtä. Virheisiin ja mokailuun harvemmin kukaan kuolee ellet ole kirurgi.
Vierailija kirjoitti:
Postinjakelussa liikaa stressiä vastuusta? Ai siitä että osaako laittaa oikeet postit oikeeseen laatikkoon? Miten helppoa se työ pitäisi olla?
Ääliö.
Kuntouttavassa on minusta kamalaa, mutta tuntuu että siellä on pakkokin olla koko loppuelämä, kun tähän asti ei ole ymmärretty miten merkittävästi olen psyykeeltäni rajoittunut ja poikkeava, joten eläke on turha haave.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa on minusta kamalaa, mutta tuntuu että siellä on pakkokin olla koko loppuelämä, kun tähän asti ei ole ymmärretty miten merkittävästi olen psyykeeltäni rajoittunut ja poikkeava, joten eläke on turha haave.
Voit aina olla ihan vaan kotonasi, ei ole pakko mennä kuntouttavaan.
Onko joku oikeasti vapaaehtoisesti kuntouttavassa?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa saa samoja tukia kuin työtön, eli ne rahat revitään töissäkäyviltä. Eli ei ole ok. Kai niitä on semmoisia hommia mitkä ei paljon vaadi. Joku nurmikonleikkaus tai haravointi yms.
Itse kiibteistönhoitajana olen työskennellyt kuntouttqvassa olevien kanssa. Työt sujuu mutta kyllä fysiikka monella pettää ennenkuin mieli. Ei oo aina niin kevyttä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Saan extraa tukien päälle ja lepposaa puuhaa. Periaatteessa kahvia juodaan ja rupatellaan. Ei mene matkakuluja, joten kaikki on plussaa mitä tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Saan extraa tukien päälle ja lepposaa puuhaa. Periaatteessa kahvia juodaan ja rupatellaan. Ei mene matkakuluja, joten kaikki on plussaa mitä tulee
Tuo on juuri inhottavaa, että ihmiset tulevat "rupattelemaan", kun haluaisi vain olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää olevansa tarpeeksi vajavainen mennäkseen kuntouttavaan. Työkokeilussa olin viimeksi ja sain niin hirveää kohtelua osakseni etten sellaiseen mene enää ikinä. Kuulostaisi mukavalta joku pajahomma.
Stressaanun myöskin helposti ja mikään työ ei tunnu hyvältä. Tuskin edes töitä saan kun työttömyyttä ollut jo neljä vuotta. Jotain ongelmaa kuitenkin kun olen perunut pari työhaastatteluakin, koska en ole kyennyt menemään bussiin...
Sinun tapauksessa ottaisin yhteyttä terveydenhuoltoon. Työttömille on ilmainen terveystarkastus. Siellä voisit kertoa nuo asiat. Jos ei uskalla liikkua bussilla niin se kertoo vähän jännityksestä johon on myös lääkkeet olemassa jos esimerkiksi siedätys ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri inhottavaa, että ihmiset tulevat "rupattelemaan", kun haluaisi vain olla rauhassa.
Saa siellä olla rauhassakin. Kuntouttavassa on se hyvä puoli että siellä ei tarvitse jauhaa p*skaa jos ei halua eikä pitää yllä mitään typerää small talkia. Koska kaikki ymmärtää ja hyväksyy jos haluat olla rauhassa. Työpaikalla näin ei ole.
Joo, hallituksessa on nykyään pelkkiä ääliöitä. Laskivat kaljaveroa ja leikkaavat saman verran sotepalveluista.
Ilmeisesti niiden äänestäjät mieluummin juo kuin hoitaa itsensä työkykyisiksi.