Paiseet just siellä :(
Jos kovinkin olet herkästi ällöttyvää sorttia niin jatka suosiolla seuraavaan keskusteluun..
Niinkuin otsikko kertoo, ongelmana paiseet. Ja tarkemmin sanottuna sisempiin häpyhuuliin ilmestyvät paiseet.
Sama kumppani ollut vuosikausia ja testeissä on käyty molemmat. Mitään pettämisjuttuja tuskin on ja tää vaiva mulla on ollut kuitenkin jo ennen meidän suhteen alkuakin.
Lääkärissä olen ravannut vuosia, eivät ota ongelmaa tosissaan. Kertovat sen johtuvan karvojen poistosta, stressistä ja mistä ikinä, mutta mitään apua tai hoito- ohjeita en ole saanut. Mä alan olemaan jo sen verran epätoivoinen, että harkitsen vakavasti sisempien häpyhuulten poistoa, koska vaiva on todella kipeä, nolo ja inhottava. Mun harrastukset, työ ja seksielämä kärsii, kun aina on toosa mätänä.
Paise tai kaksi tai kolme, ilmestyy ihan randomisti sisempiin häpyhuuliin, joko reunaan, sisäpuolelle tai ulkopuolelle. Ovat helvetin kipeitä ja yleensä nostavat myös kuumetta. Olo helpottuu heti, kun paise tyhjenee. Sisällä on aina sellaista veren sellaista, tummaa, siirappimaista mössöä. Hyvin harvoin sellaista vaaleampaa.
Toiset lääkärit sanoneet, että nää johtuu Bartholin rauhasista, mutta kun ne ei kai ole tässä lähelläkään, vaan ovat tuolla sisäpuolella, niin mun järkeen ei mene, että miten ne vois tehdä paiseita tämmöiseen paikkaan?
Onko kenelläkään mitään kokemusta tällaisesta ja mistä olette saaneet apua?
Kommentit (16)
Joo, olen lukenut jos jonkinlaista tekstiä niin suomeksi kuin englanniksikin, mutta alkaa olla jo todella epätoivoista tämä :(
Tuota HS-tautia olen itsekin miettinyt, mutta tämä ajatus kaatunut siihen, että onkohan sisemmissä häpyhuulissa hikirauhasia? Tai siis kun ei niissä ainakaan ole karvatuppeja..?
AP
Jätä karvat ajelematta, näet onko asia niinkuin lääkäri on todennut!
Enköhän mä ole tätä karvojen rauhaan jättämistä kokeillut tässä kymmenen vuoden aikana myös..
Ei mitään merkitystä sillä, että poistaako karvat ajaen, sokeroiden vai vahaten tai antaako niiden vaan olla.
Ja en ymmärrä sitäkään, että miten toi karvojen ajelu tai sokerointi vaikuttaa _sisempien_ häpyhuulten paiseisiin, koska ei mulla ainakaan limakalvolla karvoja kasva..?
AP
Minulla on sama vaiva. Usein ennen kuukautisia tulee sisempiin häpyhuuliin paiseita, joskus pieniä joskus isompia. Nämä saattavat olla myös hormonitoimintaan liittyviä(itsellä useampia hormoniongelmia ja vaihdevuodet kolkuttelevat) Toinen vaihtoehto on myös tuo HS joka on autoimmuunisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama vaiva. Usein ennen kuukautisia tulee sisempiin häpyhuuliin paiseita, joskus pieniä joskus isompia. Nämä saattavat olla myös hormonitoimintaan liittyviä(itsellä useampia hormoniongelmia ja vaihdevuodet kolkuttelevat) Toinen vaihtoehto on myös tuo HS joka on autoimmuunisairaus.
Ja jatkan vielä, jos etsii englanniksi tietoa niin huomaa että monilla naisilla on sama ongelma, ollut vuosikymmeniä mutta lääketiedettä ei kiinnosta hoitaa tätä. Lääkäreitä ei kiinnosta vaikka toosa mätänisi joka kuukausi, tulee samat mölinät sheivauksesta(jolla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa) ja antibioottia. Kuka haluaa syödä antibioottia joka kuukausi? Joillekkin naisille on tehty leikkauksia tämän takia koska paiseilivat jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan vielä, jos etsii englanniksi tietoa niin huomaa että monilla naisilla on sama ongelma, ollut vuosikymmeniä mutta lääketiedettä ei kiinnosta hoitaa tätä. Lääkäreitä ei kiinnosta vaikka toosa mätänisi joka kuukausi, tulee samat mölinät sheivauksesta(jolla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa) ja antibioottia. Kuka haluaa syödä antibioottia joka kuukausi? Joillekkin naisille on tehty leikkauksia tämän takia koska paiseilivat jatkuvasti.
Onpa jotenkin lohdullista, että löytyy joku muukin mun lisäksi.
Vaiva on todella nolo ja ei huvittaisi mennä jatkuvasti siitä vinkumaan lääkäriin, kun tosiaan eivät ota vakavasti mua ja vaivaa. "Ei täällä mitään näy!" totesivat viimeksikin. No ei kai siellä näkynyt just sillä hetkellä, kun ongelma ei ollut aktiivinen..hetki sitä ennen oli, mutta eivät ota tutkittavaksi, koska eivät tiedä mitä tutkia..
Hormoneihin mä ehkä yhdistän myös. Toivottavasti seuraava lekuri ottaa edes vähän enemmän vakavasti meikäläisen..
AP
Voi paska, onpa kurja vaiva! Mulle tuli mieleen että ota oikein hyvät kuvat (valaistus ja eri kuvakulmat) kun seuraavan kerran tulee, täytyyhän niiden ottaa tosissaan! Voi että suututtaa sun puolesta! Mulla on ollut muutamia kertoja elämässä, ja oli kyllä ihan hirveätä! Tsemppiä ja pysy lujana.
Kiitos tsempeistä :)
Täytyy varmaan ihan oikeasti alkaa kuvaamaan näitä niin ehkä joku vielä ottaa mut ja vaivani tosissaan..
AP
Pesetkö alapäätäsi liian usein?
Mulla oli aikoinaan tapana pestä bideellä joka poimu joka WC-reissun jälkeen, ja tästä seurasi paitsi kiusallista kutinaa, noita paukuroita.
Vierottauduin tavasta ja nyt pesut vain kakkoshädän jälkeen, niin parissa kuukaudessa kutina jäi pois ja paukuroita tulee paljon harvemmin.
toisinaan tulee (arviolta) paria päivää ennen kuukautisia paise toiseen sisemmistä häpyhuulista. Sellainen voi muodostua myös, jos vaikka alushousut ovat päässeet hinkkamaan aluetta (olen ihotyypiltäni atopikko, joten ihoni ärtyy heloposti). Joskus on seksin jälkeenkin voinut tulla, jos vaikka ollut pidmepi sessio ja liukkaria vaikka tullut vähemmän/valunut/kulunut pois. En ole huomannut eroja karvojen poissaololla tai läsnäololla asiaan.
Vaivaan olen löytänyt helpotusta öljyämällä alapäätä intiimialueelle sopivalla öljyllä. Vähän se tietysti sottaa sitten alushousuja, mutta lähteehän nuo pesussa öljytahrat sitten pois.
Toiseen sisempään häpyhuuleen tuntui aina tulevan samaan paikkaan paise, joskus olen gynelle sitä näyttänyt ja hän sanoi, että jos vielä tulee toiste, niin sen voisi avata ja poistaa sen kokonaan (siellä on joku pussi, johon se paise muodostuu aina uudellen ja uudelleen ja jos sen pussin saa pois, niin sitten ei paisettakaan tule).
Ei ole nyt vähän aikaan tullut, en tiedä vaikuttiko asiaan asennettu hormonikierukka, joka vei kuukautisetkin pois ja näin siis muutti hormonitoimintaa.
kuitenkin, sellaisia kokemuksia minulla häpyhuulten paiseista.
Minulla on vaikea-asteinen HS-tauti mutta eivät edes siinä jatkuvat paiseet tule millekään kehon limakalvoille. Tuo on jotakin muuta.
Tulipa mieleen, että käy näyttämässä niiitä ihotautilääkärille
Kiitos vastauksista :)
Pesen joo päivittäin paikkani ja silloin kun tarve vaatii, en ihan joka vessareissulla kuitenkaan.
Olen yrittänyt päästä ihotautilääkärille, naistentautien klinikalle ja vaikka mihin, mutta ilman lääkärin lähetettä ei meidän kunnassa pääse ja yksityiselle ei just nyt ole varaa mennä :(
Sain kuitenkin lääkäriin ajan, kolmen viikon päähän, joten taitaa taas tulla hukkareissu, kun "eivät näe mitään ongelmia" mun toosassa..
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista :)
Pesen joo päivittäin paikkani ja silloin kun tarve vaatii, en ihan joka vessareissulla kuitenkaan.
Olen yrittänyt päästä ihotautilääkärille, naistentautien klinikalle ja vaikka mihin, mutta ilman lääkärin lähetettä ei meidän kunnassa pääse ja yksityiselle ei just nyt ole varaa mennä :(
Sain kuitenkin lääkäriin ajan, kolmen viikon päähän, joten taitaa taas tulla hukkareissu, kun "eivät näe mitään ongelmia" mun toosassa..
AP
Sitten huolehsi siitä, että kerrot hyvin ykistyiskohtaisesti ja vaikka inhorealistisesti millä kaikilla tavoilla se häiritsee sinua ja kerro, että haluat vain jonkun hoidon siihen ettei se enää palaa, oli se hoito mitä tahansa. Mitä enemmän kuvailet sen vaikutuksia elämääsi, sitä paremmin lääkäri ymmärtää, että ongelma on sinulle todellinen.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00702
Olisko tämä. Kannattaa lukea enemmän englanninkielisiltä sivuilta, niissä on nykyaikaisempaa tietoa. Suomalaisilla sivuilla näköjään puhutaan vielä hikirauhasista ja karvatupista, mutta asia ei taida liittyä niihin ollenkaan.