Miten saada aloitettua elämäntaparemppa / aktiivinen elämäntapa?
Olen paljon töitä tekevä 43-vuotias nainen, ,kahden teini-ikäisen vuoroviikkoäiti. Olen aika paljon työni puolesta esillä ja musta otetaan kuvia, ja viimeisen vuoden - parin aikana alkanut ahdistamaan kuvissa oleminen - ja niiden katselu. Painoa väärissä paikoissa (keskivartalo, kaksoisleuka, posket), ikää tulee ja naama muuttuu jne. Olen tässä tsekkauttanut kaikki arvot myös; kolesteroli on koholla, stressiä on, olen myös jonkinasteisesti tunnesyöppö. Eli muutoksia on tehtävä jotta ei tulisi isompia kremppoja.
Nyt olen sit päässyt siihen pisteeseen että tiedän että asiaan on tultava muutos, mutta tarvisin tsemppiä tai jeesiä motivaatioon / tämän elämäntaparempan aloitukseen.
Ruokavalion ymmärtäminen ei ole haastavaa, mutta siinä kiinni pitäminen on, sillä työstressi ja muut vastaavat vaikuttavat minuun niin, että otan kahvin kanssa pullaa tai jäätelöä tai suklaata. Tai kaikkea.
Mistä aloittaa ja lähteä liikkelle? Kaikki vinkit (esim. kirjallisuus tms), youtube-videot josta olette kokeneet hyötyä, ovat tervetulleita!
Kommentit (23)
Hups. Oli tarkoitus sanoa, että "tosi harva ihminen omaa sellaisen aineenvaihdunnan, että jatkuva kuntoilu on mahdollista kasvissyönnillä".
Moni luovuttaa elämäntaparempat jaksamisen puutteesta ja syyllistävät itseään, vaikka ongelma on ympäristössä. Nykymaailmassa on todella vaikeaa ja kallista syödä tarpeeksi monipuolisesti. Myös elimistön mikrofloora voi kaupunkilaisilla olla tosi köyhä. Siis bakteerikanta joka tukee esimerkiksi dopamiinia synteesiä. Siksi lisäravinteita kannattaa käyttää. Ihminen on biomi.
M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloita yksi asia kerrallaan. RUokavaliomuutoskin on hyvä. Ei tarvitse ehkä stressata siitä, jos sen ylläpitäminen on vaikeaa: kun repsahdat, niin aloitat sitten alusta. Tai muutat yhden asian kerrallaan. kun yksi perheenjäseneni päätti alkaa 90% kasvissyöjäksi, niin hän aloitti sen yksi muutos kerrallaan: ensin vähensi punaisen lihan syömisen kerran viikkoon, sitten kerran kuukauteen ja sen jälkeen jätti punaisen lihan kokonaan pois. sitten ns. valkoinen liha ja jäljelle jäi kala. Sitä syö vain suositusten mukaan.
Liikunta sama juttu: lisää sitä vähän kerrallaan, näin muutos tulee tehtyä huomaamatta.
Punaisen lihan poisjättäminen ei tuo mitään terveyshyötyjä. Kaikki nämä punaista lihaa koskevat tutkimukset joissa siitä varoitellaan koskee tätä nykyaikaista tehotuotetun lihan suurkulutusta. Hyvä sitä on vähentää, mutta aika pitkällinen ura
joillekin ihmisille se tuo terveyshyötyjä....
"otan kahvin kanssa pullaa tai jäätelöä tai suklaata"
MIKSI IHMEESSÄ? Viiden minuutin nautinto on ikuisesti lantiollasi.
Muut ottaa perjantaipullon, ota sinä perjantaipulla!
Älä kiellä itseltäsi, mutta salli vaikka kaksi kertaa kuukaudessa x-hyvää.
EI ole pakko lopettaa, herkutella saa, mutta ÄLÄ JOKA kahvikupin kanssa.
Pienennä lautasannosta, se on helppoa, ei kukkuroilleen!