Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Joo just niin. Jos on ylempiin hakukohteisiin varasijoilla, ei pysty vielä ottamaan jo hyväksyttyä paikkaa vastaan. Pitää odottaa siihen päivään asti, että varasijoilta hyväksyminen päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Onko teille muille jo tullut sähköposti, jossa tarjotaan opiskelupaikkaa? Tai onko opintopolussa jo kohta jossa saa ottaa opiskeluaikan vastaan? Mulle ei ole tullut, vaikka mut hyväksytään mun toiseen hakukohteeseen 🤔
Mun tyttärelle oletettavasti tuli sähköposti, koska hän sanoi, ettei kyttää opintopolkua ja on saanut jo vastaanotettuakin opiskelupaikkansa. Tässä tapauksessa ainakin se hyväksyntä on ensimmäiseen hakukohteeseen, jolloin kaikki alemmat peruuntuvat. Onko sinulla ensimmäisen hakukohteen kohdalla vielä valinta kesken?
Vierailija kirjoitti:
Joo just niin. Jos on ylempiin hakukohteisiin varasijoilla, ei pysty vielä ottamaan jo hyväksyttyä paikkaa vastaan. Pitää odottaa siihen päivään asti, että varasijoilta hyväksyminen päättyy.
Siis pitääkö oikeesti odottaa noin pitkään? Kun luin myös tuolta opintopolusta, että niinkun pystyy tekemään, että että ottaa alemman hakutoiveen hyväksytyn paikan vastaan, mutta jää silti jonottaan sitä ylempää toivetta? Miten ja milloin tää sit käytännössä tapahtuu?
Joo toi pitäs mun mielestä pystyä opintopolussa tekemään jo nyt. Ellen oo ihan väärin ymmärtäny
Mä en kyllä löydä tommosta kohtaa sieltä missä pystyy tekemään ton. Vai tuleeko toi mahdolliseksi vasta 4.7 jolloin yhteishaun kaikki tulokset ovat tulleet?
Onks kellää liikkunu varasijat vielä?😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö oikeesti odottaa noin pitkään? Kun luin myös tuolta opintopolusta, että niinkun pystyy tekemään, että että ottaa alemman hakutoiveen hyväksytyn paikan vastaan, mutta jää silti jonottaan sitä ylempää toivetta? Miten ja milloin tää sit käytännössä tapahtuu?
Käsittääkseni tämä onnistuu vasta sitten 4.7. kun kaikki tulokset ovat tulleet tai aikaisintaan sitten, kun ylimmätkin hakukohteet ovat varmistuneet.
Oon 7. varasijalla luokanopeks Turkuun🥲 jos oikeesti jää yhden pisteen takia paikka saamatta niin kyllä nauran (ja itken). Onkohan mulla vielä toivoa päästä?
Tää on mun ensimmäinen hakukerta minnekään, en oo yhtään tasalla siitä, paljon ne varasijat liikkuu.
Viime vuonna turkuun on liikkunut neljä.
Onkohan noiden Helsingin yliopiston luokanope ja kässäope varasijat liikkunu miten viime vuosina?
Onko tietoa, miten HY vaka-ope varasijoilta on päästy edeltävinä vuosina?
Kellään maisterin varasijoissa liikehdintää ?
Vierailija kirjoitti:
En päässyt. Täytyy yrittää monimuotokoulutukseen. Onko kukaan yrittänyt sitä väylää? Onko vaikea päästä?
Monimuotoon on vaikeampi päästä. Tänä vuonna itse pääsin ja tämä oli kolmas kerta kun soveltuvuuskokeissa sinne olin
Mä pääsin ekalla yrittämällä Vakan monimuotoon :) Syksyllä alkaa opinnot Tampereella
Varasijalta liikkuu. Se kuinka paljon, riippuu ihan hakukohteesta eli alasta ja paikasta. Halutuimmat kohteet ei liiku ollenkaan, ne hakijoiden 3-5 valinnat eli ns. periferia-yliopistot liikkuu hyvin. Vaka liikkuu enemmän kuin luokanopettaja tai erkkaopepaikat.
10% liikkumaa on ihan normi, eli jos paikkoja 100, niin 10 varasijalta, jos 40 paikkaa 4. varasijalta jne. pääsee tod näk. sisään.
Nyt liikahti Jyväskylä ja Joensuun jonot.
Onko tänään liikkunut? Uusia hyväksyttyjä tullut?
Hei,osaako joku kertoa että miten nää varasijat toimii kun vaikka kuinka niitä tavaan en saa tolkkua.11.7 piti ottaa paikat vastaan ja nyt esim Helsingin yliopiston yleinen ja aikuiskasvatustieteen paikkoja on yli 20 ottamatta.Jos on varasijalle 5 ja ensikertalainen niin miksi ei paikkoja ole tarjottu?Selittäkää viisaammat 😀
Eiks se mee niin, että alempien hakutoiveiden paikan pystyy ottaa vastaan vasta, kun kaikkien ylempien toiveiden osalta on varmistunut, että ei päässyt niihin.