Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024

Vierailija
24.04.2024 |

Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.

Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.

Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…

Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (441)

Vierailija
1/441 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltuvuuskokeessa valttia on ytimekkäät vastaukset. Tavoite on, että hakija pystyy nopeasti ymmärtämään kysytyistä asioista olennaisen ja vastaamaan tiiviisti ja ytimekkäästi perustellen vastauksensa hyvin. Pitää löytyä peruste sille, miksi ajattelee niin kuin ajattelee.

Vierailija
2/441 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava kokeessa tärkeintä sanahaun käyttö, riskien punnitseminen ja se että ymmärtää ettei kaikkeen tarvitse vastata. T. Ekalla sisään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/441 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siltä osin hieman epäreiluakin, jos esimerkiksi ei-ensikertalaisten pitää muutamilla aloilla ottaa huomattavasti enemmän pisteitä kokeesta kuin ensikertalaisen hakijan.

Esimerkiksi opinto-ohjaajan piste-eroissa on kai niin huomattava ero, että ensikertalainen voi taktikoida huomattavasti vapaammin, kun taas ei-ensikertalaisen pitää käytännössä vastata lähes kaikkiin kysymyksiin virhemarginaalin ollessa aivan erilainen.

Pieni etu ei-ensikertalaisella hakijalla saattaa olla akateemisen tekstin lukemisen kanssa, kun osa käsitteistä voi olla tuttuja, mutta ei siitä nyt varmaan 10-20 pistettä ekstraa tule. Ei se nyt mahdoton tilanne ole, mutta koko hakijakentän tasollakin erinomaisella suorituksella saattaa seuraava vaihe jäädä väliin.

Vierailija
4/441 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattain rento koe VAKAVA on kuitenkin, joten ei jännittää tarvitse

Vierailija
5/441 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Oletteko saaneet varmistusviestin/kutsun vakavasta sähköpostiin? Minulle ei ole tullut mitään.

Vierailija
6/441 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuuskokeessa valttia on ytimekkäät vastaukset. Tavoite on, että hakija pystyy nopeasti ymmärtämään kysytyistä asioista olennaisen ja vastaamaan tiiviisti ja ytimekkäästi perustellen vastauksensa hyvin. Pitää löytyä peruste sille, miksi ajattelee niin kuin ajattelee.

Soveltuvuuvkoe ei ole VAKAVA-koe. Aloitus koski VAKAVAa.

Vierailija
7/441 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Oletteko saaneet varmistusviestin/kutsun vakavasta sähköpostiin? Minulle ei ole tullut mitään.

Ei kai VAKAVAan kutsuta?

Mua kiinnostaa (oman nuoreni puolesta) voiko soveltuvuuskoekutsut ehtiä tulemaan ennen VAKAVA-koetta? Pisteiden nuorella PITÄISI riittää soveltuvuuskokeeseen ilman VAKAVAa, mutta mistäs sitä tietää, jos yhtäkkiä Tampereen pisteraja pomppaakin jonnekin 90:een (aiempina vuosina 82 - 84,3).

Vierailija
8/441 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ei kai VAKAVAan kutsuta?

Mua kiinnostaa (oman nuoreni puolesta) voiko soveltuvuuskoekutsut ehtiä tulemaan ennen VAKAVA-koetta? Pisteiden nuorella PITÄISI riittää soveltuvuuskokeeseen ilman VAKAVAa, mutta mistäs sitä tietää, jos yhtäkkiä Tampereen pisteraja pomppaakin jonnekin 90:een (aiempina vuosina 82 - 84,3).

Kyllä, VAKAVAan kutsutaan. Yliopisto lähettää luonnollisesti tarkemmat ohjeet ja tiedot salista.

Vierailija
9/441 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ei kai VAKAVAan kutsuta?

Kyllä, VAKAVAan kutsutaan. Yliopisto lähettää luonnollisesti tarkemmat ohjeet ja tiedot salista.

Ok, entä jos on hakenut, mutta ei saa kutsua VAKAVAan? Voiko luottaa siihen, että on mukana todistusvalinnassa eikä VAKAVAa tarvitse tehdä?

Vierailija
10/441 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ei kai VAKAVAan kutsuta?

Mites, kun Opintopolussa lukee, että VAKAVAan ei kutsuta

https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.00000000000000…

"VAKAVA-koe

VAKAVA-koe järjestetään perjantaina 24.5.2024 klo 912.

Valintakoe järjestetään digitaalisena valintakokeena Vallu-valintakoepalvelussa. Tarvitset mukaan henkilöllisyystodistuksen sekä oman kannettavan tietokoneen. Tutustu etukäteen digitaalisen valintakokeen ohjeisiin (yliopistovalinnat.fi-sivustolla) ja varmista, että koneesi on vaatimusten mukainen.

Kokeeseen ei lähetetä erillistä kutsua."

Vierailija
11/441 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ei kai VAKAVAan kutsuta?

https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.00000000000000…

"VAKAVA-koe

Ei virallisesti kutsua, mutta henkilökohtaiset sähköiset tunnisteet osallistumista varten.

Vierailija
12/441 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä vielä ;)

Vierailija
13/441 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ei kai VAKAVAan kutsuta?

https://opintopolku.fi/konfo/fi/hakukohde/1.2.246.562.20.000000000000000

Ei virallisesti kutsua, mutta henkilökohtaiset sähköiset tunnisteet osallistumista varten.

Lähetetäänkö nämä kaikille hakijoille vai vain heille, joiden pisteet eivät riittäneet todistusvalinnassa? Kyselen oman nuoreni puolesta, jolla kaiken järjen mukaan pisteiden pitäisi riittää todistusvalinnallakin, mutta joka miettii, pitäisikö VAKAVA tehdä varmuuden vuoksi. Siis JOS soveltuvuuskokeiden kutsut eivät ehdi vielä huomenna.

Vierailija
14/441 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Ei kai VAKAVAan kutsuta?

https://opintopolku.

En ole nyt ihan varma, mutta muistaakseni VAKAVA-kokeeseen pitää ilmoittautua yhteishaun hakulomakkeella. Siitä valitaan kaupunki, missä koe suoritetaan jne. Jos lapsesi ei ole ilmoittaunut, en tiedä voiko hän sitten osallistua vakava-kokeeseen. Todistusvalinnalla pääseminen jatkoon ei ole kovin helppoa ainakaan luokanopettajaksi. 

Vierailija
15/441 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstiviestit VAKAVAA varten tulivat ainakin viime perjantaina. 

Vierailija
16/441 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole nyt ihan varma, mutta muistaakseni VAKAVA-kokeeseen pitää ilmoittautua yhteishaun hakulomakkeella. Siitä valitaan kaupunki, missä koe suoritetaan jne. Jos lapsesi ei ole ilmoittaunut, en tiedä voiko hän sitten osallistua vakava-kokeeseen. Todistusvalinnalla pääseminen jatkoon ei ole kovin helppoa ainakaan luokanopettajaksi. "

eiköhän hän ole siihen ilmoittautunut yhteishaun yhteydessä.

Mutta siis miten niin ei ole jatkoon pääseminen helppoa todistusvalinnalla, jos 60 % hakijoista otetaan todistusvalinnalla soveltuvuuskokeeseen ja näistä pitää 80% olla ensikertalaisia? Ja jos pisteet on yli 5 pistettä yli viime vuosien korkeimman todistusvalintapisterajan (se raja, millä on päässyt soveltuvuuskokeeseen).

Vierailija
17/441 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan! 

Vierailija
18/441 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on siltä osin hieman epäreiluakin, jos esimerkiksi ei-ensikertalaisten pitää muutamilla aloilla ottaa huomattavasti enemmän pisteitä kokeesta kuin ensikertalaisen hakijan.

Esimerkiksi opinto-ohjaajan piste-eroissa on kai niin huomattava ero, että ensikertalainen voi taktikoida huomattavasti vapaammin, kun taas ei-ensikertalaisen pitää käytännössä vastata lähes kaikkiin kysymyksiin virhemarginaalin ollessa aivan erilainen.

Pieni etu ei-ensikertalaisella hakijalla saattaa olla akateemisen tekstin lukemisen kanssa, kun osa käsitteistä voi olla tuttuja, mutta ei siitä nyt varmaan 10-20 pistettä ekstraa tule. Ei se nyt mahdoton tilanne ole, mutta koko hakijakentän tasollakin erinomaisella suorituksella saattaa seuraava vaihe jäädä väliin.

Opinto-ohjaajaksi oli muuten selkeästi kovemmat pistevaatimukset kuin muihin. Opettajista opoilla on selkeästi mukavimmat ja helpoimmat hommat ja lukion opot pääsee nopeasti yli 4000 e/kk liksoille, jotkut jopa viiteen tonniin. Tietty kilpailu parhaista lukion työpaikoista on kova.

Vierailija
19/441 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli koe.. Oliko vaan oma kokemus, mutta kokiko muutkin haastavaksi verrattuna esim. viimevuotiseen kokeeseen?

Vierailija
20/441 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea oli..! Olo on epätoivoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan