Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkääkö joku oikeasti taloyhtiöiden pihatalkoista?

Vierailija
24.04.2024 |

No sitähän minäkin. Miksi niitä sitten järjestetään?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä suurin osa töistä on jouduttu ulkoistamaan huoltoyhtiölle, koska vain yli 60-vuotiaat joutuivat hoitamaan kaiken: lumityöt, haravoinnit, kukkapenkit, liputukset, tarvike/välinevarastot yms. Nuorista ei oikeasti ole enää mihinkään. Just jaksavat kännykän nostaa päydältä. No, nyt kaikki maksavat ja se on tietysti oikein. Aiemmin riitti talkkariviikot ja parit talkoot vuodessa. 

Vierailija
22/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ollut hauskoja, kun on mukava porukka. Olennainen osuushan on sitten lopuksi grillaus ja paljon olutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

öh, ehkä siksi, että ne puskat on jonkun siivottava ja jos se ostetaan firmalta niin on yllättävän kallista

Viime kesänä kaivuri vei kurtturuusu puskat ja uusia puskia ei tule.  Ne vähäiset muut hoitaa huoltofirma.  Kymmenen asunnon rivari, huoltofirma 4000€/v lumityöt, nurmikot ym.  Ei paha.

Sano se kurtturuusuille. Kahtena kesänä on kaivinkoneella kaivettu puskaa ja maata pois ja silti ruusut puskee esille. Tänä vuonna kolmas kerta ellei nyt nää pakkaset palelluttanut taimia. Kalliiksi se tulee ja nyt puolet adukkaista muuttamasta pois kun korottiin vuokria.

Vierailija
24/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväänlopussa haravoidaan nurmi, harjataan hiekat pois asfaltilta, siivotaan lasten leikkipaikka ja kannetaan lopuksi grilli ulos varastosta. Kaikki nuo hommat ovat sellaisia mitä huoltoyhtiö ei täällä tee kun on pistänyt "tehostaa palvelua" (jossain muualla ehkä tekevät). Lopulta kaikilla on parempi mieli ja syö grillattua maissia.

Vierailija
25/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulut varmaankin niihin, jotka eivät osallistu. Kyttäät verhon raosta milloin ovat valmiit ja tulet sitten makkaranpaistoon ja limsalle.

Mitä väliä kun nuokin on ostettu osakkaiden rahoilla.

Vierailija
26/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin kerrostalossa ja olin yh. En osallistunut talkoisiin, koska ei juuri oltu iltaisin kotona/lapsi oli vielä pieni. Lapsella olisi jäänyt talkoiden takia harrastus väliin/lapsi vielä pieni, joten lapsen jutut meni edelle. Kukaan ei mussuttanut.

Vierailija
27/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ennen kävin talkoissa mutta sitten lopetin talkoissa käymisen koska taloyhtiön hallitus on surkea. 

Vierailija
28/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä suurin osa töistä on jouduttu ulkoistamaan huoltoyhtiölle, koska vain yli 60-vuotiaat joutuivat hoitamaan kaiken: lumityöt, haravoinnit, kukkapenkit, liputukset, tarvike/välinevarastot yms. Nuorista ei oikeasti ole enää mihinkään. Just jaksavat kännykän nostaa päydältä. No, nyt kaikki maksavat ja se on tietysti oikein. Aiemmin riitti talkkariviikot ja parit talkoot vuodessa. 

Minä ajattelen niin että ne tekee taloyhtiössä talkootyöt tekee ne jotka vastustaa sitä että ne työt ulkoistetaan huoltoyhtiölle. En käy talkoissa koska minun puolesta ne työt voisi tehdä huoltoyhtiö.

M33

Vierailija
29/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne ollut hauskoja, kun on mukava porukka. Olennainen osuushan on sitten lopuksi grillaus ja paljon olutta.

Nykyisin ihmiset ovat niin tyhmiä ja ärsyttäviä ettei huvita koko talkoot. 

Vierailija
30/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole pihatalkoita ollenkaan, sain juuri viestin että kevättoimet on aloitettu ja sen hoitaa huoltoyhtiö. 

Vierailija
31/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä talonyhtiössä ongelma oli liian uteliaat ihmiset, jatkuvasti kyselemässä yksityisasioita. Onneksi pääsin pois, on raskasta kun eläkkeellä olevat naapurin mummot ovat koko aika iholla ja kyselemässä jotain. Yksi näistä änkesi asuntoonkin viinipäissään, tuli ihastelemaan asuntoani, kertoi että olisipa kaikki miehet yhtä siistejä.

Suurin syy miksi en halua tutustua tämän talon naapureihin ja asukkaisiin, enkä tule ikinä käymään missään talkoissa on huonot kokemukset edellisestä talonyhtiöstä. En koe, että on minun velvollisuuteni pitää seuraa ja viihdyttää eläkeläisiä, ollen jatkuvan kysymystulvan kohteena, näin täälläkin luultavasti kävisi, ystävällisyyttäni käytettäisiin hyväksi.

Vierailija
32/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki (vai kaupungin järjestyssääntö?) määrää että jokaisella taloyhtiöllä pitää olla huoltoyhtiö joka tekee pihatyöt. Ennen kuin tuo uudistus tuli niin täälläkin tehtiin talkootöitä ja osallistuin mielelläni koska halusin tutustua naapureihin ja nähdä että ketä täällä asuu.

Vierailija
33/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään ylimääräiseen ei voida velvoittaa asukkaita.

Vierailija
34/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu talkoisiin. Tehköön he jotka haluavat. Maksan vastikkeen talolle joten se riittää puoleltani. 

Vierailija
35/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli mukavia aikoja ja suurin osa asukkaista osallistui. Homman jälkeen grilli ja sauna kuumana, olutta + nuorille limpparit. Juttu luisti, mukava oli nähdä työn jälki. Kaikki hyvä lopuu aikanaan.

Vierailija
36/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen niin että ne tekee taloyhtiössä talkootyöt tekee ne jotka vastustaa sitä että ne työt ulkoistetaan huoltoyhtiölle. En käy talkoissa koska minun puolesta ne työt voisi tehdä huoltoyhtiö.

M33

Naapuri rivitalossa nuukailevat, etu ja takapihalta joutuvat itse nurmikon leikkaamaan.  Ei kaunista katseltavaa kun joku leikkaa kuukauden välein ja toinen joka viikko.  Meillä hoitaa huoltofirma kaikki.

Vierailija
37/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä, talkoissa oli aina samat kuvio ja tietty porukka ei ikinä ehtinyt. Huoltofirma on ainoa tasapuolinen

Vierailija
38/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osallistu talkoisiin. Tehköön he jotka haluavat. Maksan vastikkeen talolle joten se riittää puoleltani. 

Just tollasten siipeilijöiden takia ne talkoot ei toimi

Vierailija
39/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran elämässä tarjoutui mahdollisuus. Taloyhtiön kokouksessa sovittiin talkoot lauantaille aamupäiväksi että pääsee mahdollisimman moni työssäkäyvistäkin osallistumaan. Kun perjantaina kotiuduttiin työpäivän päätteeksi, taloyhtiön eläkeläiset nostelivat haravoita, lapioita ja maalipäniköitä peräkärryn kyytiin parkkiksella ja kertoivat että kokouksessa sovitut talkoot on nyt hoidettu. Muutama ihmetteli ääneen miksei me nuoremmat oltu mukana vaikka luvattiin osallistua.

Nyt omakotitalossa asuessa puutarhassa möyriminen on mieluisa harrastus, mutta luulen ettemme kerros- tai rivitalossa olisi enää talkookavereiksi pyrkineet.

Vierailija
40/44 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin kerrostalossa ja olin yh. En osallistunut talkoisiin, koska ei juuri oltu iltaisin kotona/lapsi oli vielä pieni. Lapsella olisi jäänyt talkoiden takia harrastus väliin/lapsi vielä pieni, joten lapsen jutut meni edelle. Kukaan ei mussuttanut.

Näitä selittelijöitä kyllä riittää. Yh olin minäkin, lapset 3 ja 4 v kun tähän rivariin muutettiin. Vaikka miten inhoan näitä talkoita ja yhteisöllisyyttä (eli suomeksi uteliaita naapureita) niin ei tullut mieleenkään jäädä pois. Olen sen verran velvollisuudentuntoinen. Ei siihen mikään selitys ole, että on pieni lapsi, siinähän ne mukana touhusivat. Eikä lapsen harrastus, yksi kerta sinne tai tänne. Kyllä nuo oppivat myös nopeasti kyselemään, että koska on talkoot. Koska talkoisiin osallistujille on tarjolla herkkuja, mehua ja pullaa/keksejä, sen grillimakkaran lisäksi. Ja sitten on tietysti niitä, jotka odottaa että talkoot loppuu ja tulee vaan syömään (ja lapsensa päästävät jo etukäteen kyselemään ja kerjäämään, että koska syödään).