Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetyt vaatteet. Mitä on tapahtunut?

Vierailija
24.04.2024 |

Emmyä koskevassa ketjussa oli tällainen sivujuonne, ja itsekin olen ihmetellyt asiaa:

Miksi tuntuu siltä, että käytettyjen vaatteiden kauppa on romahtanut?

Tämä ilmiö alkoi jo kauan ennen Torin katastrofia, ja kauan ennen sitäkin kuin ihmiset alkoivat pelätä syyhyä. Käytettyjen vaatteiden kauppa on sakannut jo kauan, on sitten kyse Torista tai Emmystä tai Vintedistä tai kivijalkakirppiksistä - tai ulkomailla eBaysta tai Depopista tai mistä vaan. Enkä puhu tässä omista tavaroistani, vaan olen kerta toisensa jälkeen pannut merkille, että sen laatuiset (muiden ihmisten myymät) tuotteet, jotka olisivat menneet muutama vuosi sitten heti kaupaksi, seisovat nykyään kuukausikaupalla.

Yleensä, kun ihmisillä menee taloudellisesti huonosti, käytettyjen tavaroiden kauppa kasvaa. Kierrätyksen myös PITÄISI olla yksi nykyajan suurimpia trendejä.

Eikä ole kyse siitä, ettei vaatteita ylipäätään enää osteltaisi kun kellään ei ole penniäkään rahaa, koska jättimäisillä vaateketjuilla menee tosi hyvin, ja luksusbrändien myynti kasvaa maailmanlaajuisesti kaikista eniten!

(Puhumattakaan siitä, että nuoriso - jonka väitetään olevan niin upean mahtavan ekologinen ja valistunut sukupolvi - syytävät rahansa kaikista epäeettisimpiin halpismassamuotikauppoihin... mutta se nyt on jo ihan toinen keskustelunaihe.)

Voisiko joku selittää minulle, miten tämä yhtälö toimii? Ja ei ole mikään pakko tulla tänne julistamaan, että yök en osta ikinä mitään käytettyjä vaatteita, koska teidänlaisianne on aina ollut. Ei tämä ketju nyt koske teitä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hetki sitten ostanut kesäksi mekkoja ja urheiluvaatteita sekä jalkineita . Kaikki vähän käytettyjä ja hyvälaatuisia. Eikä maksanut paljon, joten en tiedä miksi ihmiset eivät enää osta käytettyjä. 
Ei niitä risoja ja huonolaatuisia tarvitse ostaa.

Myös lapselle olen ostanut vaatepaketteja, hyvin sai täydennettyä seuraavaa kokoa. Jäävät kuitenkin nopeasti pieneksi.

Vierailija
22/25 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hallitus leikkasi tuet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska hallitus leikkasi tuet.

Eikö silloin nimenomaan etsitä käytettynä vaatteita ja muita käyttötavaroita, kun rahasta tiukkaa?

Vierailija
24/25 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilla ovat monesti hinnat aivan liian korkeat laatuun ja kuntoon nähden. Tosin sama pätee myös moniin vaateketjujen uusiin vaatteisiin. Ostan mieluummin harvoin ja hyvää kuin paljon ja huonoa. Useimmiten päädyn ostamaan vintagea, mutta niistäkin uusimmissa alkaa jo näkyä laadunlasku. 

Seuraavaksi pitänee siirtyä tekemään itse tai teettämään ompelijalla. 

Vierailija
25/25 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilla ovat monesti hinnat aivan liian korkeat laatuun ja kuntoon nähden. Tosin sama pätee myös moniin vaateketjujen uusiin vaatteisiin. Ostan mieluummin harvoin ja hyvää kuin paljon ja huonoa. Useimmiten päädyn ostamaan vintagea, mutta niistäkin uusimmissa alkaa jo näkyä laadunlasku. 

Seuraavaksi pitänee siirtyä tekemään itse tai teettämään ompelijalla. 

Itse olen löytänyt sekä kirpparilta että tori.fi hyväkuntoisia vaatteita edullisesti. Etsin yleensä suosikkimerkeiltäni Nosh, Nanso, Your face, O.I.S, Vila mitkä itselleni hyväksi ja kestäväksi todennut. 
Mielummin ostan käytettynä laadukkaampaa vaatetta samalla hinnalla, kuin uutena huonolaatuista mikä ei käyttöä kestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän