Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetyt vaatteet. Mitä on tapahtunut?

Vierailija
24.04.2024 |

Emmyä koskevassa ketjussa oli tällainen sivujuonne, ja itsekin olen ihmetellyt asiaa:

Miksi tuntuu siltä, että käytettyjen vaatteiden kauppa on romahtanut?

Tämä ilmiö alkoi jo kauan ennen Torin katastrofia, ja kauan ennen sitäkin kuin ihmiset alkoivat pelätä syyhyä. Käytettyjen vaatteiden kauppa on sakannut jo kauan, on sitten kyse Torista tai Emmystä tai Vintedistä tai kivijalkakirppiksistä - tai ulkomailla eBaysta tai Depopista tai mistä vaan. Enkä puhu tässä omista tavaroistani, vaan olen kerta toisensa jälkeen pannut merkille, että sen laatuiset (muiden ihmisten myymät) tuotteet, jotka olisivat menneet muutama vuosi sitten heti kaupaksi, seisovat nykyään kuukausikaupalla.

Yleensä, kun ihmisillä menee taloudellisesti huonosti, käytettyjen tavaroiden kauppa kasvaa. Kierrätyksen myös PITÄISI olla yksi nykyajan suurimpia trendejä.

Eikä ole kyse siitä, ettei vaatteita ylipäätään enää osteltaisi kun kellään ei ole penniäkään rahaa, koska jättimäisillä vaateketjuilla menee tosi hyvin, ja luksusbrändien myynti kasvaa maailmanlaajuisesti kaikista eniten!

(Puhumattakaan siitä, että nuoriso - jonka väitetään olevan niin upean mahtavan ekologinen ja valistunut sukupolvi - syytävät rahansa kaikista epäeettisimpiin halpismassamuotikauppoihin... mutta se nyt on jo ihan toinen keskustelunaihe.)

Voisiko joku selittää minulle, miten tämä yhtälö toimii? Ja ei ole mikään pakko tulla tänne julistamaan, että yök en osta ikinä mitään käytettyjä vaatteita, koska teidänlaisianne on aina ollut. Ei tämä ketju nyt koske teitä.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut muutaman T-paidan, mutta suurin osa vaatteistani on 30-40 vuotta vanhoja. Koska olen eläkeläinen en välitä siitä, että en ole muodissa.  Minulla ei ole kutsuja tai mitään menoja, joten pärjään hyvin näillä vanhoilla. Jo muutaman vuoden olen ihmetellyt kauppojen vaatteita, todella synkkiä ja muodottomia leikkauksia, vai olisi leikkauksia ollenkaan. T-paidankin ostaminen voi olla jo melkoinen sattuma. Jostain ostin paidan, joka kestää ja kestää melkein viikoittaista pesua, mutta eräästä liikkeestä ostettu 70 paita oli jo päivän käytön jälkeen nyppyinen, jota ei haluaisi enää käyttää. Hinta ei näy enää ratkaisevan mitään.

Näinhän tuo on. Ostan ja päivitän itselleni uutta torista. Saanut sieltä edullisesti vaatteita, omat suosikkimerkit ovat Nanso, Your face, Nosh. Nämä kestävät hyvin käyttöä ja pesua. Vaikka ei ole kutsuja ja menoja niin on kiva saada välillä jotakin itselleen uutta.

Vierailija
62/66 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut muutaman T-paidan, mutta suurin osa vaatteistani on 30-40 vuotta vanhoja. Koska olen eläkeläinen en välitä siitä, että en ole muodissa.  Minulla ei ole kutsuja tai mitään menoja, joten pärjään hyvin näillä vanhoilla. Jo muutaman vuoden olen ihmetellyt kauppojen vaatteita, todella synkkiä ja muodottomia leikkauksia, vai olisi leikkauksia ollenkaan. T-paidankin ostaminen voi olla jo melkoinen sattuma. Jostain ostin paidan, joka kestää ja kestää melkein viikoittaista pesua, mutta eräästä liikkeestä ostettu 70 paita oli jo päivän käytön jälkeen nyppyinen, jota ei haluaisi enää käyttää. Hinta ei näy enää ratkaisevan mitään.

Mulla on monta villapaitaa, merkkipaitoja, maksaneet alennuksellakin ihan liikaa. Ja en käytä, kun ei ne kestä käyttöä. Varsinkin kyynärpäät, kerta, ja se on siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on monta villapaitaa, merkkipaitoja, maksaneet alennuksellakin ihan liikaa. Ja en käytä, kun ei ne kestä käyttöä. Varsinkin kyynärpäät, kerta, ja se on siinä.

Miksi et luovu niistä, jos et käytä?

Vierailija
64/66 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo, joka 7.6. kirjoitti saaden 8 alapeukkua. Niin Torista ostin silloin kun siellä saattoi vielä sopia jonkun kanssa tai kysyä ilman kirjautumisia. En halua kirjautua joka paikkaan joten enimmäkseen karsiutuu pois paikat jotka vaatii kirjautumisen. Ja harvoin haluamaani tuotetta on juuri nurkillani. Sehän on totta, että petkutuksen mahdollisuus pienenee olemattomiin jos noutaa ja maksaa käteisellä. Mutta vastaus aloittajan kysymykseen omalta osaltani: kirppistely hiipuu siksikin että joka paikkaan kirjautuminen jne tietojen luovutus jos haluat edes kysyä mitään. Ja livekirppiksiä en kierrä syistä mitkä kerroin aiemmin. 
Luullakseni myös mikä ero on entisellä ja nykyisellä, että ennen vaatteet kesti eivätkä olleet ihan rättejä siinä vaiheessa kun niitä oli käytetty 5 vuotta. Näin myyjä koki saaneensa vastinetta rahalleen eikä kokenut tarvetta saada niin paljon myydessään vaatteen pois kun ehkä jo kyllästyi. Ostaja sai hyväkuntoista halvalla. Nyt vaate ei enää ole käyttökelpoinen 5 vuoden käytön jälkeen vaan hyväkuntoiset vaatteet on erittäin vähän käytettyjä ja siksi ylihinnoiteltuja.

Vierailija
65/66 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo, joka 7.6. kirjoitti saaden 8 alapeukkua. Niin Torista ostin silloin kun siellä saattoi vielä sopia jonkun kanssa tai kysyä ilman kirjautumisia. En halua kirjautua joka paikkaan joten enimmäkseen karsiutuu pois paikat jotka vaatii kirjautumisen. Ja harvoin haluamaani tuotetta on juuri nurkillani. Sehän on totta, että petkutuksen mahdollisuus pienenee olemattomiin jos noutaa ja maksaa käteisellä. Mutta vastaus aloittajan kysymykseen omalta osaltani: kirppistely hiipuu siksikin että joka paikkaan kirjautuminen jne tietojen luovutus jos haluat edes kysyä mitään. Ja livekirppiksiä en kierrä syistä mitkä kerroin aiemmin. 
Luullakseni myös mikä ero on entisellä ja nykyisellä, että ennen vaatteet kesti eivätkä olleet ihan rättejä siinä vaiheessa kun niitä oli käytetty 5 vuotta. Näin myyjä koki saaneensa vastinetta rahalleen eikä kokenut tarvetta saada niin paljon myydessään vaatteen pois kun ehkä jo kyllästyi. Ostaja sai hyväkuntoista halvalla. Nyt vaate ei enää ole käyttökelpoinen 5 vuoden käytön jälkeen vaan hyväkuntoiset vaatteet on erittäin vähän käytettyjä ja siksi ylihinnoiteltuja.

Itse en käytä toridiiliä vaan suosin noutoa ostaessa sekä myydessä. Tunnistautumisen tein mobiilivarmenteella, pankkitunnuksia en mihinkään kirjautumisine käytä. 
Olen löytänyt torista paljon hyväkuntoisia vähänkäytettyjä vaatteita ja takkeja. Ja käyttänyt näitä vielä vuosia ja pysyneet hyvänä. Kun vähän katsoo mitä ostaa niin kyllä niitä hyviä löytää. Kirppiksiä ja vaatekauppoja en jaksa kiertää. 

Vierailija
66/66 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa leikkauksen jälkeisissä ohjeissa kielletään käyttämästä kierrätyskuituisia vaatteeita. Minulle tämä on riittävä tieto.

Kierrätyskuiduista valmistettu vaate on eri asia kuin käytetty vaate.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi