Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetyt vaatteet. Mitä on tapahtunut?

Vierailija
24.04.2024 |

Emmyä koskevassa ketjussa oli tällainen sivujuonne, ja itsekin olen ihmetellyt asiaa:

Miksi tuntuu siltä, että käytettyjen vaatteiden kauppa on romahtanut?

Tämä ilmiö alkoi jo kauan ennen Torin katastrofia, ja kauan ennen sitäkin kuin ihmiset alkoivat pelätä syyhyä. Käytettyjen vaatteiden kauppa on sakannut jo kauan, on sitten kyse Torista tai Emmystä tai Vintedistä tai kivijalkakirppiksistä - tai ulkomailla eBaysta tai Depopista tai mistä vaan. Enkä puhu tässä omista tavaroistani, vaan olen kerta toisensa jälkeen pannut merkille, että sen laatuiset (muiden ihmisten myymät) tuotteet, jotka olisivat menneet muutama vuosi sitten heti kaupaksi, seisovat nykyään kuukausikaupalla.

Yleensä, kun ihmisillä menee taloudellisesti huonosti, käytettyjen tavaroiden kauppa kasvaa. Kierrätyksen myös PITÄISI olla yksi nykyajan suurimpia trendejä.

Eikä ole kyse siitä, ettei vaatteita ylipäätään enää osteltaisi kun kellään ei ole penniäkään rahaa, koska jättimäisillä vaateketjuilla menee tosi hyvin, ja luksusbrändien myynti kasvaa maailmanlaajuisesti kaikista eniten!

(Puhumattakaan siitä, että nuoriso - jonka väitetään olevan niin upean mahtavan ekologinen ja valistunut sukupolvi - syytävät rahansa kaikista epäeettisimpiin halpismassamuotikauppoihin... mutta se nyt on jo ihan toinen keskustelunaihe.)

Voisiko joku selittää minulle, miten tämä yhtälö toimii? Ja ei ole mikään pakko tulla tänne julistamaan, että yök en osta ikinä mitään käytettyjä vaatteita, koska teidänlaisianne on aina ollut. Ei tämä ketju nyt koske teitä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa leikkauksen jälkeisissä ohjeissa kielletään käyttämästä kierrätyskuituisia vaatteeita. Minulle tämä on riittävä tieto.

Vierailija
42/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt, kokemukseni on kyllä vain itsepalvelukirppareilta. Reilut kymmenen vuotta sitten joku "merkitön" siisti ja ehjä vaate meni kaupaksi, nykyisin 50 senttiäkin on aivan liikaa. Jotkut tuovat myyntiin ihan roskiskamaa, mutta eivät läheskään kaikki. Ja kyllä  moni osaa merkitä näkyviin koot ja asetella vaatteet helposti tutkittaviksi. Mutta mikään ei auta, ei vaan mene kaupaksi.

Onko ne nämä nuoret aikuiset, kun kelpaa vain kalliit merkkituotteet ja niitä pitää ostaa vaikka velaksi. Ja vanhemmat ostavat jo lapsille ja nuorille kalliita vaatteita. Enää ei koululaisille kelpaa perus vaatteet. Meillä onneksi nuoret kulkee ihan Adidas, Nike, Levis, Puma, Vans, H&M vaatteissa. Ka käytetyt kelpaa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kirppiksillä myytävistä vaatteista (ja muistakin tavaroista) on roskaa. Suurten ketjuliikkeiden halpoja tekokuiturättejä. Ja niistä vielä pyydetään älyttömiä hintoja! Jokin H&M:n käytetty neule (jonka materiaalista suurin osa akryylia tai polyesteriä), joka on uutena maksanut 20e, saattaa olla useamman vuoden käytön jälkeen nyppyyntyneenä myynnissä kirppiksellä hintaan 12e. Vaikka hinnan pitäisi olla ennemminkin 1,2e. 

Vierailija
44/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hetki sitten ostanut kesäksi mekkoja ja urheiluvaatteita sekä jalkineita . Kaikki vähän käytettyjä ja hyvälaatuisia. Eikä maksanut paljon, joten en tiedä miksi ihmiset eivät enää osta käytettyjä. 
Ei niitä risoja ja huonolaatuisia tarvitse ostaa.

Myös lapselle olen ostanut vaatepaketteja, hyvin sai täydennettyä seuraavaa kokoa. Jäävät kuitenkin nopeasti pieneksi.

Sain päivitettyä urheiluvaatteet kun löysin torista hyvän setin. Näyttävät ja tuntuvat siltä, ettei ole käytetty yhtään. Näillä menen taas pitkään. Eli näitäkin löytää kun jaksaa etsiä. Harvoja vaatteita ostan enää uutena.

Vierailija
45/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että kirppistely ja vaatteiden ostaminen käytettynä on trendikästä. Jopa nuoria miehiä näkee kirppiksillä.

Valitettavasti ihmiset ostavat halpaa massatuotettua tavaraa ihan liikaa uutena. Sitten ne dumpataan kirppiksille kun niille halvoille laaduttomille rytkyille ei löydy käyttöä. Jos ne halvat ja huonot vaatteet eivät kelpaa uutenakaan, miksi ne kelpaisivat käytettynä paremmin.

Vierailija
46/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kirppiksillä myytävistä vaatteista (ja muistakin tavaroista) on roskaa. Suurten ketjuliikkeiden halpoja tekokuiturättejä. Ja niistä vielä pyydetään älyttömiä hintoja! Jokin H&M:n käytetty neule (jonka materiaalista suurin osa akryylia tai polyesteriä), joka on uutena maksanut 20e, saattaa olla useamman vuoden käytön jälkeen nyppyyntyneenä myynnissä kirppiksellä hintaan 12e. Vaikka hinnan pitäisi olla ennemminkin 1,2e. 

Varmasti osalla näin, mutta itse olen tehnyt hyviä löytöjä käytettynä. Ja laitan omia eteenpäin, kun niihin kyllästyn. Nämä tietenkin hyvässä kunnossa, risat ja kulahtaneet heitän tekstiilikeräykseen.

Edullisesti saa päivitettyä kaappia, ettei tarvitse kymmentä vuotta samoja pitää. Vaihtelu virkistää.

Vierailija
47/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että kirppistely ja vaatteiden ostaminen käytettynä on trendikästä. Jopa nuoria miehiä näkee kirppiksillä.

Valitettavasti ihmiset ostavat halpaa massatuotettua tavaraa ihan liikaa uutena. Sitten ne dumpataan kirppiksille kun niille halvoille laaduttomille rytkyille ei löydy käyttöä. Jos ne halvat ja huonot vaatteet eivät kelpaa uutenakaan, miksi ne kelpaisivat käytettynä paremmin.

Ja Temu on ihan oma lukunsa. Lopettaisivat ihmiset sieltä tilaamisen! Mielummin ostan hyväkuntoisen ja hyvästä materiaalista tehdyn käytetyn vaatteen, kuin tilaan Kiinasta samalla hinnalla.

Vierailija
48/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet, jopa merkkivaatteet, on tehty moneen kertaan kierrätetystä tekstiilijätteestä, siksi eivät kestä käytössä, laatu todella heikkoa. Hyvällä tuurilla kirpparilta voi löytää ns. ensimmäisessä kierrossa olevaa tavaraa mutta harvinaisia alkavat olemaan. Näitä aitoja vaatteita ei kannata 2 eurolla myydä. 

Vierailija
49/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudet, jopa merkkivaatteet, on tehty moneen kertaan kierrätetystä tekstiilijätteestä, siksi eivät kestä käytössä, laatu todella heikkoa. Hyvällä tuurilla kirpparilta voi löytää ns. ensimmäisessä kierrossa olevaa tavaraa mutta harvinaisia alkavat olemaan. Näitä aitoja vaatteita ei kannata 2 eurolla myydä. 

Miten niin hyvällä tuurilla? Jatkuvastihan kirppiksillä on myynnissä laadukkaita 20+ vuotta vanhoja vaatteita, jotka ovat edelleen uudenveroisessa kunnossa. Mutta ei niistä kukaan sitä 2 euroa enempää maksa nykyään. En tiedä, kuinka hyvin ihmiset edes tunnistavat hyvänlaatuista tekstiiliä.

Itse ostan ainoastaan esim. 90-luvun puuvillaneuleita. Nykypäivänä ei sellaista laatua enää edes tehdä.

Vierailija
50/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle olen useita huppareita ostanut käytettynä ja oikein siistejä ja nukattomia olleet. Meillä ei palon muita käytetä joten niitä saa useampi olla. En siksi maksa 60e uudesta hupparista vaan torista ollaan löydetty useampi muutamalla kympillä. Menee niin nopeasti pieneksi, onneksi meillä nuorempi vielä perii.

Vierailija
51/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, mistä olet saanut sellaisen mielikuvan, että nykyvaatteet tehtäisiin tekstiilijätteistä? Esimerkiksi kierrätetystä puuvillasta saisi aivan erinomaista lankaa - olen joskus sellaista ostanut - mutta ei sitä juurikaan kierrätetä. Valtaosa tekstiilijätteistä päätyy ihan poltettavaksi, vaikka ne olisivat kierrätyskelpoisia.

Nykypäivän tekstiilit ovat huonolaatuisempia kuin ennen, mutta se ei johdu mistään kierrätyskuiduista. Valmistuksessa vaan vedetään mutkia suoraksi ja säästetään, jotta saadaan vaatteet tehtyä halvemmalla.

Vierailija
52/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, mistä olet saanut sellaisen mielikuvan, että nykyvaatteet tehtäisiin tekstiilijätteistä? Esimerkiksi kierrätetystä puuvillasta saisi aivan erinomaista lankaa - olen joskus sellaista ostanut - mutta ei sitä juurikaan kierrätetä. Valtaosa tekstiilijätteistä päätyy ihan poltettavaksi, vaikka ne olisivat kierrätyskelpoisia.

Nykypäivän tekstiilit ovat huonolaatuisempia kuin ennen, mutta se ei johdu mistään kierrätyskuiduista. Valmistuksessa vaan vedetään mutkia suoraksi ja säästetään, jotta saadaan vaatteet tehtyä halvemmalla.

Monissa lukee, että ovat kierrätettyä materiaalia. Ei mitään kunnon puuvillavaatteita, koska puuvillaan sotketaan nykyisin usein elastaania ja sitten ei kelpaa enää mihinkään. Urheiluvaatteissa ainakin paljon näitä.

-eri

Vierailija
53/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prisman parkkipaikan takakonttikirppiksellä oli käytetty villapaita  200€ ja käytetyt farkut 100€. Ei kuulemma raaski halvemmalla myydä kun oli ostettaessa kalliit. Joo, ei tullut kauppoja. Ei näyttänyt oikein kauppa hänellä käyvän. Eipä siinä, jokainen saa hinnoitella tavaransa kuten tykkää, mutta jossain takakonttikirppiksellä ei varmaankaan mene parinsadan villapaita. Saahan sitä toki yrittää, mutta jäin minäkin miettimään että onkohan ihmisiltä jotenkin hämärtynyt mitä käytetyistä vaatteista on kohtuullista pyytää. Kuusi kymppiä siitä villapaidasta olisi sekin ollut suolainen hinta, mutta olisin saattanut harkita ostamista. Viereisessä kojussa nainen myi ohutta sifonkipaitaa 35€urolla.  Joku mikälie merkki. Kun kysyin hintaa, alkoi myyjä selittelemään kuinka oli maksanut itse siitä 80€ että ei alle kolmenkymmenen viiden myy. Ajattelin mielessäni että niin varmaan, typerä olet jos tuo on totta. 8€ niin voisin ostaa. 
Lähdin hämmentyneenä. Hiestä kulunut aurinkolätsä 15€ eräässä kojussa. Älytöntä.

Vierailija
54/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se kuka maksaa. Mutta kyllä edullisestikin löytää hyviä vaatteita.

Vierailija
55/55 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa lukee, että ovat kierrätettyä materiaalia. Ei mitään kunnon puuvillavaatteita, koska puuvillaan sotketaan nykyisin usein elastaania ja sitten ei kelpaa enää mihinkään. Urheiluvaatteissa ainakin paljon näitä.

-eri

No tuollaiset on aika helppo välttää halutessaan, koska niissä tosiaan lukee recycled polyester.

Minulla on ollut kierrätetystä puuvillasta tehtyjä sukkia, ja olivat todella laadukkaita. Ne kierrätetytkin tekstiilit voi tehdä laadukkaiksi tai vähemmän laadukkaiksi, esim. kierrätettyä puuvillakuitua voi kammata siinä missä uuttakin puuvillaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme