Noniin, Suomen pullojenpalautusjärjestelmä menee roskiin
Kiitos EU:n, suomen edistyksellinen kierrätysjärjestelmä heitetään romukoppaan. Tässä se nähdään miten paljon hyötyä siitä on että ollaan "ison pöydän äärellä yhdessä päättämässä asioista" lol holy keks.
Missä EU, siellä ongelma.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Jossain oli sanottu, että vaikka Suomessa ollaan esimerkillisiä pullojen palauttamisessa, niin muutoin muovin kierrätys on todella alhainen ja jos sitä saataisiin nostettua, niin pullojenpalautusjärjestelmäkin voitaisiin pitää ennallaan.
Nyt olisi siis viimeistään kaikkien aika ryhdistäytyä myös muovin kierrätyksessä!
Lyönpä vaikka mitä vetoa, että muovipullojenkin kierrätys hiipuu
EUsta ei ole meille mitään hyötyä
onneks voi heittää jätteet auton ikkunasta ulos
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko niitä EU:n kaikkia hölmöyksiä on niin pilkuntarkasti noudattaa? Tuskin tekevät muutkaan. Vai tuleeko tänne joku EU:n ylin pullonpalautustarkastaja ?
Ja vaikka tulisikin, niin noinkohan EU määräisi pakotteita Suomea vastaan?
Palautan pullot ja muut muovit kauppaan vain jos siitä saa rahaa. Muuten heitän sekajätteeseen.
Sinä et tule keräämään pulloja.
Sinä et omista mitään ja tulet olemaan onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä juttu. Pantti poistuu hinnasta ja ei tarvitse kantaa niitä enää takaisin kauppaan. Pihalla on metallinkeräys. Menee kierrätykseen vaikken kanna niitä 1km lähikauppaan.
Tilale tulee uusi maksu. Erona se ettei sitä hyvitetä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minä olen vienny pullot ja tölkit aina kauppaan koska niistä saa vähän rahaa, jos niistä ei rahaa saa niin sitten minä laitan ne roskiin enkä ala palauttamaan niitä kauppaan.
Mä heitän myös lasia sekajätteeseen
Mietis nyt uudestaan. Sulla on varmaan tai tulee olemaan lastenlapsia.
Entä sitten? Their problem, not mine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain oli sanottu, että vaikka Suomessa ollaan esimerkillisiä pullojen palauttamisessa, niin muutoin muovin kierrätys on todella alhainen ja jos sitä saataisiin nostettua, niin pullojenpalautusjärjestelmäkin voitaisiin pitää ennallaan.
Nyt olisi siis viimeistään kaikkien aika ryhdistäytyä myös muovin kierrätyksessä!
Meidän kolmen kuusikerroksisen kerrostalon yhtiön roskakatoksessa on vain yksi muoviroskajäteastia. Ei sinne ikinä mitään mahdu, kun olisi tarve. Ihan hullua, sillä karhun osa sekäjätteestä on yleensä jotain pakkausmuovia käsittääkseni.
Kannattaisi pyytää taloyhtiötä vaihtamaan osa sekajäteastioista muovijäteastioiksi. Muutos olisi luultavasti helppo, koska sekajäte maksaa selvästi enemmän kuin muovijäte. Ainakin meidän yhtiössämme on omassa jätekatoksessa kaikki mahdolliset astiat: keräyspaperi, pahvi, muovi, biojäte, metalli, lasi ja sekäjäte. Vain ongelmajätteet ja vastaavat pitää viedä jonnekin muualle. Meillä on ollut suunnilleen kaikki vaihtoehdot jätekatoksessa ainakin 15 vuotta, mitä nyt energiajäeastioiden tilalle tuli muovijäteastioita.
4 sivua tekstiä ja 50 tykkäystä vanhentuneelle tiedolla, olisko jollakin vaikka linkkiä pistää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minä olen vienny pullot ja tölkit aina kauppaan koska niistä saa vähän rahaa, jos niistä ei rahaa saa niin sitten minä laitan ne roskiin enkä ala palauttamaan niitä kauppaan.
No et kuitenkaan järveen niin kuin tuo yksi tuolla. Varmaan heittelee lasipullonsa vielä uimarannan veteenkin sitten.
Mä heitän ne välillä ulos auton ikkunasta
Tuu tänne sen autos kanssa, niin heitän sen ulos tuosta ikkunasta!
Eihän panttisysteemiä olla hylkäämässä.
Panttipullothan oli Suomessa ennen EUta uudelleentäytettäviä, ja systeemi toimi ihan hyvin. Miks ei se nyt toimis?
Miksei sitten olutpulloja sitten takaisin arvokkaina kun nykyään typerästi sitten menee samantien lasimurskaksi rakentamiseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmen kuusikerroksisen kerrostalon yhtiön roskakatoksessa on vain yksi muoviroskajäteastia. Ei sinne ikinä mitään mahdu, kun olisi tarve. Ihan hullua, sillä karhun osa sekäjätteestä on yleensä jotain pakkausmuovia käsittääkseni.
Kannattaisi pyytää taloyhtiötä vaihtamaan osa sekajäteastioista muovijäteastioiksi. Muutos olisi luultavasti helppo, koska sekajäte maksaa selvästi enemmän kuin muovijäte. Ainakin meidän yhtiössämme on omass
Toinen sekajätesiilo voisi olla muovijätesiilo ja tänne kyllä sen lisäksi saisi ylimääräisen kierrätyskartonkiastian hommata sen muovijäteastian tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä heitän myös lasia sekajätteeseen
Mietis nyt uudestaan. Sulla on varmaan tai tulee olemaan lastenlapsia.
Entä sitten? Their problem, not mine.
Ei oo munkaan onkelma
Jännä miten Sulmessa kaikki vähänkin edistyksellinen ja positiivinen asia kumotaan ja kurjistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan oli vielä 2000-luvun alussa järjestelmä, jossa muovipullot pestiin ja uudelleen täytettiin, kuten lasipullotkin. Nyt siis EU haluaa takaisin sen järjestelmän, josta täällä jo luovuttiin. Mutta mikä oli se syy, miksi tuolloin haluttiiin luopua uudelleentäytettävistä muovipulloista? Muistaako kukaan?
Kustannukset. Ne kierrätettävät muovipullot olivat paljon paksumpia ja tukevampia ja ne veivät paljon tilaa. Nämä nykyiset pullot ovat ohutta muovia ja kaupan kierrätyspisteessä ne on helppo rutistaa kasaan. Säästyy tilaa ja kuljetuskustannuksia.
En tiedä, kumpi on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto, palautettujen pullojen murskaaminen ja uusien pullojen tekeminen murskatusta muovista vai pullojen peseminen ja uudelleenkäyttö. Asiakkaallehan pitäisi olla jokseenkin yhdentekevää, mitä pulloille tapahtuu palauttamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Palautan pullot ja muut muovit kauppaan vain jos siitä saa rahaa. Muuten heitän sekajätteeseen.
Saman teen minäkin. Kerään pulloja ja tölkkejä luonnosta kun ulkoilen koiran kanssa, mutta otan vain panttipullot.
Suurin näkyvä erohan tästä lienee se, että ne pullot/tölkit jotka nytkin on päätynyt luontoon, jää nyt niille sijoilleen.
Suomen pitäisi kyllä liittoutua Espanjan ja Portugalin kanssa. Kaikkia kolmea kiinnostaa Saksan teollisuuden intressit aivan yhtä vähän. Hyvällä säkällä voisimme saada Latvian ja Romanian houkuteltua samaan porukkaan.