Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeutti haluaisi että jatkan terapiaa

Vierailija
23.04.2024 |

Olen käynyt vuoden. En enää jaksaisi jankata asioita. Ne on toki rankkoja mitä olen kokenut, mutta ei ne siitä muuksi muutu että kaivelen 20 vuotta sitten tapahtuneita juttuja yhä uudelleen. Terapeutti saa myös oloni tuntumaan surkealta. Hän saa minussa esiin puolen jota ei muiden seurassa ole. Muiden kanssa olen normaali ja neutraali itseni joka kyllä saa suunsa auki tarvittaessa. Terapiassa olen hirveän ujon oloinen hiirulainen. Terapeutti aina kysyy "mitä tunteita tämä tapahtuma sinussa herätti ja puhuitko siitä silloin miehellesi/äidillesi/naapurille?" En puhunut. Johan muut ihmiset aivan rasittuu jos olen joka välissä puhumassa tunteistani ihan arjen asioissa. Terapia saa mut voimaan huonosti. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia on aika työlästä ja vie voimia. Se ei ole mukavaa jutustelua. Mutta jos kokee, että terapeutin kanssa ei kohtaa, niin ilman muuta terapeutti vaihtoon. Se ei tarkoita, että terapeutissa tai sinussa olisi joku vialla, mutta välillä ihmiset kohtaavat paremmin toisensa. 

Vierailija
2/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistät terapeuttia, mikäs sen mukavampi terapeutille. Tuskin he haluavat lypsävää lehmää lopettaa helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vitussa jatka kerta et halua. Terapeutti haluaa vaan kääriä helpot rahat helpon asiakkaan kanssa, eikä itse jaksa vaihtaa asiakasta. Kokee pääsevänsä helpolla kanssasi. Nyt kasvatat munat ja lopetat terapian. 

Vierailija
4/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa hiuksenhieno raja tunteiden läpikäymisen ja tunteissa vellomisen välillä. Parhaimmillaan asioiden käsittely johtaa sen loukatun osan kohtaamiseen, ja traumatisoidun lapsiminän integroimiseen osaksi persoonallisuutta. Pahimmillaan se traumatisoitu lapsiminä ottaa ohjat elämässä ja ihminen muuttuu uhriksi. Vaikeiden tunteiden läpikäyminen ei koskaan ole helppoa, eikä sitä tee mielellään. Mutta pätevän terapeutin tehtävä on ei pelkästään nostaa pintaan niitä haavoittuneita osia psyykestä, vaan myös opettaa niiden integroimista omaan elämään.

Vierailija
5/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut terapeutille näistä tunteistasi? Sen sijaan että puhut täällä.

Terapia on se tila jossa voit harjoitella itseilmaisua, se tarkoittaa, että voit kertoa terapeutille mm. seuraavaa:

- olen pettynyt terapiaan, terapia saa minut voimaan huonosti

- olen pettynyt terapeuttiin, tapaan käsitellä asiaa, terapeutin persoonaan, terapeutin hiustenväriin

- mielestäni terapian lähestymistapa on väärä, puutteellinen, kohtuuton, liiallinen jne

- tunnen oloni surkeaksi, tunnen tulevani kutistuneeksi, tunnen tulevani mitätöidyksi, lytätyksi jne. 

- en jaksa terapiaa, en jaksa tuntea tunteita, en jaksa kaivella vanhoja asioita

- haluan että olen "normaali", haluan olla onnellinen, haluan että elämä on kivaa

- haluan lopettaa terapian, en halua jatkaa terapiaa

- en koe saavani hyötyä terapiasta

Toivon että otat nämä esille ennenkuin teet päätöksiä

Terapeutti haluaa jatkaa kanssasi, koska hoito on kesken. Terapeutilla on jonotuslistalla muitakin tulijoita, olivat he itsemaksavia tai Kela-asiakkaita

Jos lopetat, otan mielelläni sinulta vapautuvan ajan. 

Vierailija
6/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaminenko auttaisi tilannettasi? Onko luovuttaminen sinulle tapa toimia kun vastuunotto ja itseilmaisu tuntuu vaikealta?

Vierailija
7/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Johan muut ihmiset aivan rasittuu jos olen joka välissä puhumassa tunteistani ihan arjen asioissa."

No ihan tämän lauseen perusteella kuulostaa siltä, että voisit hyötyä pidemmästä terapiasta. On ihan luonnollista ja jopa suotavaa puhua omista tunteista läheisilleen, jollei nyt jotain tuntikausia avaudu kaikesta ja ole sitten kuuntelematta muita. Tuosta lauseesta tulee mielikuva ihmisestä, jolla on huono itsetuntoa ja pyytelee anteeksi olemassaoloaan (siis tulee mielikuva, en tiedä millainen  olet todellisuudessa).

Vuosi on myös tosi lyhyt aika terapialle, jos on mitään isompaa ongelmaa mielenterveyden kanssa. On myös luonnollista kokea terapia ahdistavana, mutta siitä olisi toki hyvä jutella terapeutin kanssa. Toisaalta jos koet olevasi tyytyväinen itseesi ja elämääsi tällaisenaan, mitä sitä turhaa terapiaa jatkamaan. Kirjoituksestasi tulee kyllä olo, että terapian jatkaminen voisi olla ihan hyvä juttu. Mutta sinun elämä, sinun päätös. Mieti plussia ja miinuksia sekä jatkamiselle että lopettamiselle, ja kuulostele sitten, mikä tuntuu itsestäsi oikealta. Kaikkea hyvää sinulle :)

Vierailija
8/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneitä ei voi muuttaa vaikka keskustelisit niistä seuraavatkin 20 vuotta. Menneisyyden voi hyväksyä ja jatkaa elämää ilman vellomista menneissä. Tottakai se terapeutti haluaa jatkaa jutustelua, tuothan hänelle leivän pöytään.

Vierailija
9/9 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ehdotetaan, että puhuisi tunteistaan lähipiirille, niin se ei tarkoita suinkaan sitä, että lähipiirin uuvuttaa sillä tunnepuhellaan tai tunteillaan, vaan sitä, että kertoo lähipiirille mitä käy läpi, ettei heidän tarvitse arvailla ja ihmetellä, että mikä siihen nyt meni. Terpaeuttisi haluaa ehkä sinun jatkavan terapiaa, koska et ehkä ole tajunnut tuota eroa.

esimerkiksi, että "olen uupunut, enkä sen vuoksi jaksa nyt mitään yliääräisiä projekteja" tai vaikka, että "loukkaannuin vähän, kun sanoit näin ja näin ja vaikka ymmärrän, että et varmadit arkoittanut loukata sanoillasi, niin jostian syystä kuitenkin otin niistä itseeni ja aion ettiä itsekseni näiden tunteiden perustalla olevia asioita, että mikä saa minut loukkaantumaan näin herkästi. älä siis ihmettele, jos olen hiukan vetäytyvämpi tai omissa oloissani"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän