Tuore uusperhe, mies ei "ehkä" halua enempää lapsia
Olen itse lapseton, hieman alle kolmekymppinen nainen ja hiljattain muuttanut yhteen puolisoni kanssa, jolla on yksi lapsi ennalta. Alkuhuumassa mies oli niin kovin varma, että kyllä mennään naimisiin ja kyllä tehdään lapsia - kunnes tuli eka isompi riita. Tämän jälkeen mies onkin alkanut empimään ja sanoo suoraan, että tulevaisuus pelottaa ja "nyt tällä hetkellä ei tunnu siltä" että tehtäisiin lapsia (ja sanoo, että voi tehdä lapsen jos suhde on hyvä ja vakaalla pohjalla, mutta riita aiheutti nyt huolta tulevaisuudesta). Luonnollisesti tällainen mielenmuutos ihmetyttää ja vähän suututtaa, minä kun tein hyvin selväksi tapailuvaiheessa haluavani lapsen joskus tulevaisuudessa. Miehellä on tämä yksi lapsi ja antaa ymmärtää, ettei "tarvitse" lisää enkä voi kuulemma mitenkään tätä ymmärtää, kun en ole äiti.
En sinänsä toivo niitä "kyllä se haluaa lapsia, mutta ei vaan sun kanssa"-kommentteja, tiedostan tämän mahiksen itsekin. Haluaisin vaan mielipiteitä, että kauanko on oikeasti kohtuullista odotella, että muuttuuko hänen mieli vai tässäkö tämä nyt on? Vuosi, kaksi, ei ollenkaan? Tuntuisi kovin impulsiiviselta erota nyt saman tien.
Kommentit (46)
Todennäköisesti mies ei alkuhuumassa ole uskaltanut kertoa kertoa todellisia tuntojaan eli että ei halua lisää lapsia tai on vain ajatellut "asioiden järjestyvän jotenkin" koska ei halunnut, että suhde loppuu. Näin isoista asioista pitäisi olla kumppanilleen rehellinen alusta asti, ja miettiä tarkkaan ennen kuin tekee isoja päätöksia kuten yhteenmuutto. Noh, myöhäistä. Näkisin, että myös sinä olet tehnyt aika hätiköidyn päätöksen uusperheen perustamisesta alle vuoden tuntemisen jälkeen. Toisaalta ymmärrän iän tuoman paineen lapsihaaveista.
Huolestuttavaa on, että nyt mies käytännössä uhkailee ja kiristää sinua lapsiasialla riidellessä ja käyttää näin valtaa sinuun ja yrittää hiljentää. Ottaisin lapsiasian nyt vakavasti keskusteluun ja kysyisin onko hän todella sitä mieltä, että ei enää "ehkä halua lapsia" sinun kanssasi. Jos näin on, voit tehdä oman päätöksesi jäätkö suhteeseen, jossa on iso mahdollisuus, että et lasta saa. Ikävä tilanne, mutta sinulla on yksi elämä ja aikaa ei ole tuhlattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut miehet eivät kestä ollenkaan erimielisyyksiä tai negatiivisia tunteita. Parisuhteessa ei saisi olla ollenkaan riitoja, kumppani ei saa ikinä olla huonolla tuulella (vaikka itse saa) tai mitään negatiivista ei saa ilmetä. Kaiken pitää olla vain helppoa ja mukavaa, ja kun ei olekaan, yhtäkkiä "en ole enää varma asioista". Nämä miehet ovat keskenkasvuisia eivät halua eivätkä kykene käsittelemään traumojaan. Jos asia on näin, juokse. Miksi epäonnistui lapsen äidin kanssa ja mitä on ottanut tästä opiksi?
Mulla on tällainen mies, joka kiukuttelee ja on joskus huonolla tuulella, mutta annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. En ala riitelemään mistään. Oletan kiukuttelun johtuvan mieshormooneista. Käytökseen on yksi hyvä syy: saan tällätavoin paljon seksiä ja kodin ilmapiiri on rauhallinen.
En pysty ymmärtämään kuka täysipäinen edes haluaa elää naisen kanssa saatika että halusi tyrkätä kullinsa pilluun ja saada lapsia!!!
Vierailija kirjoitti:
En pysty ymmärtämään kuka täysipäinen edes haluaa elää naisen kanssa saatika että halusi tyrkätä kullinsa pilluun ja saada lapsia!!!
Homot eivät halua ja se on ok.
Sinuna en jäisi tuohon suhteeseen. Etsisin miehen joka oikeasti haluaa lapsia. Jos jäät tuohon suhteeseen roikkumaan ja odottamaan että tuuliviiri miehesi on valmis lapsen tekoon niin sinulla saattaa mennä lapsen saanti kokonaan ohi. Luultavasti parisuhde ei tule miehesi mielestä olemaan koskaan niin "vakaa" että niitä lapsia voisi tehdä. Kaikkiin parisuhteisiin kuuluu erimielisyyksiä ja vaikeita hetkiä.
Minun mieheni muutti mieltään ja nyt meillä on ihana poika, joka on myös miehelle tietenkin tärkeä ja rakas, eikä hän enää muistakaan sitä aikaa, kun ei lisää lapsia halunnut. Hänellä on kolme lasta aiemmasta suhteesta. Olimme olleet kolmisen vuotta yhdessä, kun aloin odottaa poikaamme.
Ja kyllä meilläkin on riitoja ollut, eikä siinä mielestämme ole mitään kummallista eikä se ole este lasten hankkimiselle.