Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään kokemusta mahantähystyksestä? Onko ihan hirveää..?

Vierailija
23.01.2007 |

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se tehtiin joitain vuosia sitten ja täytyy sanoa että kyllä sitä kamalampiakin tutkimuksia on olemassa kuin se. Oksennusrefleksi siinä pukkaa päälle ja limaa tulee todella paljon mutta muuten se ei satu, vähän tuntuu kummalliselta kun mahasta nypitään koepaloja (ei satu mutta se mahan liikkuminen on aika jänskä tunne). Älä hermoile :)

Vierailija
2/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niitä mukavimpia juttuja tosiaan oo,mutta selviää siitä. Ja jos taitava lekuri tekemässä niin sujuu aika hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sanoo sitä kammottavaksi, mutta ei se loppujen lopuksi paha juttu ole. Ei mukavaakaan, en mä siellä aikani kuluksi kävisi, mutta olen ollut pahemmissakin tilanteissa. Ei satu ollenkaan, kuolaaminen ja yökkäily on hieman ikävää. Ja itse en pysty syömään tähystyksen jälkeen mitään lämmintä, tai pystyn kyllä syömään, mutta oksennus tulee heti kun ruoka ehtii alas. Eli mulle kylmää mehukeittoa noin 12h tähystyksen jälkeen...

Vierailija
4/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri oli tosi pro ja hoiti tutkimuksen loistavasti. Osasi myös rauhoitella hermoilevaa potilasta ;) Jälkikäteen ajateltua ei läheskään niin kamalaa kuin kuvittelin eli kyllä siitä selviää!

Vierailija
5/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi helpohkoa alatiesynnytystä takana, ei ne tuntuneet ollenkaan kamalilta, mutta vatsalaukun tähystykset ovat olleet vielä vähemmän kamalia.

T:5

Vierailija
6/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aan mitenkään =(. Yök! Ei se satu, mutta siis se yrjötyksen tunne on kammottava...

Vierailija
7/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on omalla laillaan kamalaa. Eritavalla kun kova kipu. Kamalaa siitä tekee se letkun pakko nieleminen ja tunkeminen kurkusta. Se voi pelottaa

kovastikin ja tärkeää on muistaa hengittää rauhassa vaan niin on helpompi. Esilääke ja puudute on mahdollista saada useinmiten.

Mulla se koepalojen otto tuntui kipuna,riippuu limakalvojen kunnostakin että tuntuuko se.

Mutta jos ei tutki niin ei sinne mahaan näe tilannetta ja hoidon tarvetta.

Vierailija
8/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi se ei kestä kauaa, mulla meni 10-15 min.

Vierailija
9/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain molemmilla kerroilla puudutuksen kurkkuu, tästä seuraa se ettei voi heti tähystyksen jälkeen syödä. Otin tuon puudutuksen,koska minulla on toedella voimakas oksennusrefleksi. Ennen ekaa kertaa jännitin kovasti, mutta hoitaja rauhoitteli koko ajan ja kertoi missä mennään koko ajan. Jännitin eniten, miten putki menee kurkusta, mutta ei ollut mitään ongelmia. Ikävää oli havaita, etten olisi pystynyt sanomaan mitään, jos olisi ollut jotain sanottavaa. Pahinta ekalla kertaa oli se, että vatsaa alkoi polttelemaan kovasti, kun letku oli vatsassa, muuten tähystys meni ihan ok. Tokalla kerralla, en ehtinyt rauhoittua yhtä paljon kuin ekalla ja yökkäilin usemapaan kertaan, kun putkea laitettiin, muuten meni ihan ok.

Operaatio on epämiellyttävä, mutta ei mikään kamala ja parasta siinä on että kestää tosi kauan. minulla kesti molemmilla kerroilla max 5 minuuttia.

Eli ei todellakaan voi verrata synnytykseen.

Rauhallisella mielellä vaan.

Vierailija
10/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein tärkeintä on pysyä rauhallisena ja hengittää rauhallisesti. Muuten saattaa tulla paniikinomainen tunne ja silloin yökkäily menee pahemmaksi. Rauhallisella hengityksellä pystyy saamaan kokonaan yökkäilyn pois. Paljon kamalampi tutkimus mielestäni on paksusuolentähystys. Se sattuu mutta mahalaukuntähystys ei satu.

Vierailija
11/16 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko kävi vähän minun jälkeeni, eikä hänellä tuntunut missään. Ei pitänyt tutkimusta yhtään pahana.

Rentoutuminen ja positiivinen asenne lienevät parhaat lääkkeet tutkimuksen kestämiseen. Ja onneksi tutkimus ei kestä kauan.

Vierailija
12/16 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki menee hyvin, niin meni minullakin :D

Pari tuntia lääkäsi käski olla syömättä, sitten söin ihan normaalisti.

Löytönä ruokatorven tulehdus.

Vierailija
13/16 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(( ja mulla on paniikkihäiriö.

Vierailija
14/16 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut käytyä ja minusta se nyt ei ollut kummoinenkaan toimenpide. Se mikä siinä on tärkeää tosiaan on, että hengittelee rauhallisesti nenän kautta. Nuhaisena en haluaisi ko. toimenpiteessä olla.

Vierailija
15/16 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä oli suuri psykologinen merkitys. Loppujen lopuksi pärjäsin ilman rauhoittavia.

Luulisi sen olevan kaikkien etu, että tutkittava pysyy rauhallisena ja tutkimus saadaan kunnolla suoritettua.

Vierailija
16/16 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalaa, jos tekijä hyvä. Kesti ehkä jotain 5 minuuttia. Mulle tehty kahdesti. Kuolaa valuu ja tulee purtua rengasta, jonka on hampaiden välissä estämässä johtojen pureskelua. Kyllä sen kestää. Paljon vähemmän hankala kuin synnytys. Aikakin on niin lyhyt. Kurkku oli kipeä päivän.