Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko miten yleistä, että nainen toimii hautajaisissa arkunkantajana? ev

Vierailija
22.01.2007 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista se tosin on. Onhan miehillä tietty yleensä enemmän fyysistä voimaa, kun se arkku taitaa painaa aika lailla.

Mutta itse en todellakaan panisi pahakseni, vaikka useamminkin näkisin naisen kantamassa arkkua.

t. pappi, jolla on useita kymmeniä hautajaisia vuodessa

Vierailija
2/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v ja 14v kantoivat ukkinsa arkun mutta hautaan laskun aikana,tai siis heti sitä ennen,vaihtoivat tilalle aikuiset miehet koska voimat ei olisi riittäneet laskemaan arkkua

Joten miksi ei nainenkin voisi kantaa?

Kun usein arkun " kanto" tehdään kärryjen kanssa,tai mikä onkaan kärryjen oikea nimi,mutta kuitenkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa ei ollut tarpeeksi miehiä kantamaanjoten naisten oli kannettava.

Vierailija
4/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Yleensähän arkkua käsittelee 6 ihmistä. Jaksaisin itse aivan varmasti kantaa oman osani sekä arkun kuljetuksesn että laskun aikana. Vähintään yhtä hyvin kuin sukuni nuoret nörttipojat.

Vierailija
5/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei arkku keikahda

Vierailija
6/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman isäni hautajaisissa hänen siskonsa oli kantajana. Halusi itse ehdottomasti eikä kellään ollut mitään sitä vastaan.

Vierailija
7/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

askas kantaa miehellekin.

Vierailija
8/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen nähnyt, että aikuisilla miehilläkin on vaikeuksia siinä hautaa laskemisessa, se on vaikeaa.

Vierailija
9/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan mieheni joskus hikoilleen hautajaisissa, kun toinen etupään kantaja löysäsi nopeammin kuin takaosan kantajat, ja paino jäi etupään kantajille.

Vierailija
10/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kantanut appeni arkun kirkkoon hänen viiden tyttärensä kanssa. Kaksi poikaa, neljä vävyä kantoivat appeni kirkosta hautaan. Arkku ei ollut mitenkään mahdottoman raskas kantaa ja olin liikuttunut ja ylpeä että minua pyydettiin tehtävään.

Vierailija
11/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kuitenkin tultiin siihen tulokseen, että ehkä se arkku on sittenkin liian painava. Sitä paitsi miesehdokkaita tuli tarpeeksi isän hautajaisiin, joten pidettiin edelleen perinteistä kiinni.

Ei siis yleistä, mutta eiköhän yleisin syy ole arkun paino, jotta miehet sitä kantavat useammin.

Vierailija
12/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kantamassa isoäitiäni, jaksoin kyllä, mutta ei se mikään kevyt ollut kantaa mielestäni.

hieno tehtävä, sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
13/17 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset olivat pienet, meitä saattoväkeä oli kymmenen ihmistä, näistä kolme seurakunnan diakoniatyöstä .Yksi oli tädin sota-aikaan Ruotsiin lähetetty tytär, joka vasta äidin kuoleman jälkeen sai tietää muusta suvustaan Suomessa. Yksi tarina sekin...

Miehiä oli paikalla vain yksi, suntio. Me nuoremmat naiset kannoimme isotädin hautaan. Minä nuorin olin silloin 35 vuotias. Meille se sopi hyvin. Vanhin kantajista oli 70-vuotias täti, elämänsä kunnossa oleva maatalon vanha emäntä:)

Vierailija
14/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö kovin suotavaakaan? Ainakin hyvä olisi joka tapauksessa jos nyt nainen kuitenkin kantamassa on, että olisi " vahva" , ja edes kohtuullisen samoissa pituuksissa muiden kantajien kanssa.

Vierailija
15/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka sen nyt voisi muka kieltää? Eri asia sitten, mikä on tapana ja tavallista.

Vierailija
16/17 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni pyynnöstä kannoin hänen arkkuaan hautaan. Olen itse 50kg painava ja 170cm pitkä enkä mikään ihme bodari, mutta hyvinpä tuo meni. Ei sukupuoli ole mikään este arkun kantamiselle. Pappi siinä yski ja sanoi, että tähän jää VAIN arkun kantajat, kun menin siihen arkun viereen, mutta kun vastasin hänelle että NIIN. ei siitä enempää keskusteltu.

Vierailija
17/17 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantavat hänen arkkunsa. Ja näin myös tapahtui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä