Miksi uudet pientalot ovat mustia?
Otsikossa tulikin jo kysymys. Kävelin uudella okt-alueella, ja puolet taloista näyttivät olevan masentavia mustia latoja. Onko tälle uudelle trendivärille jokin käytännön rakennustekninen syy, vai ihanko oikeasti tumma talo miellyttää ihmisten silmää?
Kommentit (73)
Samaa olen ihmetellyt...ei kaunista katseltavaa
Minäkin olen ihmetellyt noita. Näyttävät tosiaan ladoilta. Juuri eilen lenkillä katselin järkyttyneenä kun keskelle ihanaa vanhojen puutalojen aluetta oli rakennettu vieretysten kaksi erityisen hirveää isoa mustaa latoa.
Niin se muoti muuttuu. Meidän lähellä on alue, jossa on lähes pelkkiä keltatiilitaloja ruskeilla ikkunanpuitteilla. Sekin oli yhteen aikaan muotia. Kun uusi alue kaavoitetaan, se heijastelee rakennusaikansa trendejä.
Muoti. Näyttää kauhealta parinkymmenen vuoden päästä. Synkkää ja ränsistynyttä.
Olen ihmetellyt noita itsekin, kun itselle tuollainen väri olisi täysi dealbreaker. Vai onko saatananpalvojille omat asuntomarkkinat?
Tuota onkin moni jo ihmetellyt. Se on muoti, joka vanhenee jopa nopeammin, kuin monet muut rakennustrendit.
Ja miksi joissain noista on vielä sellainen harva tumma laudoitus (ikään kuin kalterit) ikkunoiden edessä?? Koska talo ei muuten ole tarpeeksi masentavan näköinen vai?
Eikös ole ihan mukava että mustan talon haluaville niitä myös rakennetaan?
Siksi koska suomalainen kaupunkisuunnittelu ja lampaat, jotka ei uskalla tehdä mitään persoonallista vaan katsotaan somesta mikä on päivän trendi ja apinoidaan niitä.
Se on aika masentavaa, kun rintamamiestalojakin maalataan mustanharmaalla! Olen näitä yhdellä alueella nähnyt nyt pari. Ihan kauhistuttaa, että tuo muoti leviää laajemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota onkin moni jo ihmetellyt. Se on muoti, joka vanhenee jopa nopeammin, kuin monet muut rakennustrendit.
Finlandiatalon putoavat marmorilaatat ovat onneksi trendikkäitä vuosikymmenestä toiseen.
No kai ne voi sitten maalata, kun muoti ja mieli muuttuu? Olen kyllä itsekin tätä suuntausta ihmetellyt jo 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Se on aika masentavaa, kun rintamamiestalojakin maalataan mustanharmaalla! Olen näitä yhdellä alueella nähnyt nyt pari. Ihan kauhistuttaa, että tuo muoti leviää laajemminkin.
Onhan sinulla paperipussi varattu käsilaukkuun, jos sattuu mustanharmaita taloja osumaan näkökenttään?
Onneksi asun kouvolalaistyylisessä betonikaksiossa elementtitoteutuksella, ikivihreä ja taattu klassikko. Ja autona tietysti toinen evergreen classic, harmaa Corolla.
Vierailija kirjoitti:
Koska 80-luku on taas muodissa.
En muista 80-lukua tuollaisena lainkaan. Mikä aspekti mustissa taloissa tuo juuri 80-luvun mieleesi?
Aika monessa mustassa talossa taitaa olla myös musta keittiö
Entä miksi moniin uusiin taloihin tehdään harmaa lattia? Pitävätkö jotkut siitä oikeasti, että on ankeaa?
Puolen vuoden päästä niistä irtoaa keltaoranssia kusivanaa seinästä. Kaunis