Onko toisen asteen opinnot ilmaiset jos aloittanut koulun myöhemmin
tai kerrannut luokan. Oikeus ilmaiseen koukutukseen loppuu 18 vuotiaana joten miten käy viimseisen oppivuoden kanssa? Maksetaanko itse (luulen että nuori lopettaa koulutuksen kesken siinä tapauksessa viimeisenä vuotena).
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka nyt ajatellaan ettei voisi maksaa vajaa vuoden opintoja itse? Ei viimeisenä vuonna juuri edes tarvi hankkia mitään. Ollaan nyt dramaattisena jo lopettamassa kesken koulua😂
Tarkemmin tätä kun ajattelee, niin 3 vuodessa valmistuvalle ainakin lukiossa tulee pääsääntöisesti maksettavaksi vain ne viimeisen kevään kirjoitukset. Viimeisen jakson oppimateriaalit kun ehtii saada edellisen vuoden puolella (viimeinen jakso ennen lukulomaa alkaa syyslukukauden puolella). Tämä siis jos vain kaikki kurssit on suoritettuna kirjoituksiin mennessä eikä tarvitse enää kirjoitusten jälkeen opiskella. 3,5 ja 4 vuoden opiskelijoihin osuu kovemmin.
Ajatteleppa vielä vähän tarkemmin. Mun esikoinen, syntynyt tammikuussa, aloitti lukion toisen luokan kev
Silti maksettavaksi tulee
matkat
kone
kokeet
kymmeniä lisenssejä
nyt kannattaa laittaa lapsi kouluun kuusivuotiaana
Vierailija kirjoitti:
nyt kannattaa laittaa lapsi kouluun kuusivuotiaana
No mun lapsi meni kouluun kuusivuotiaana. Kuten loppuvuoden lapset aina.
Itse olen maksanut aikoinani omat lukion kirjat ym. Lisäksi lasteni kustannukset lukiosta - kirjat (kahdet eri, koska opintosuunnitelma muuttui siinä välissä, eikä voinut käyttää vanhoja kirjoja), läppärit, plus muut tarvittavat materiaalit. Lisäksi yhden lapsen ammattikoulukulut (parturi-kampaaja).
Nykyään kaikki pitäisi tulla valmiina eteen, maksamatta tai panostamatta niihin itse ollenkaan.
Mä kävin lukiota kakskyt vuotta sitten ja kaikki piti vanhempien maksaa matkoja myöten. Ei saatu mitään tukia. Ja näin on ollut ihan viime vuosiin asti. Ihme itkemistä nyt taas...
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija menettää myös muistiinpanonsa siinä kun ostaakin uudet lisenssit.
Herramunjee. Mitä avuttomuutta!
Ota kuvakaappauksia. Copy-pastaa. Printtaa. Esimerkiksi.
Yhtä lailla se ammattikoulu tai lukio käytiin ennen maksuttomuutta, ja vieläpä 3 vuotta.
Eu luulisin yhden maksullisen vuoden , joka käytännössä tarkoittanee vain lukiolaisten kirjoja ja kirjoituksia, sekä erityisten ammatillisen linjojen tarvikkeita.
Se on ihan hyvä vaan, että maksaa, ehkä arvostus nousisi eikä kaikkea anneta ilmaiseksi.
SIllä ei ole väliä, onko syntynyt 1.1. vai 31.12, koko se vuosi on maksuton, minkä aikana täyttää 18.