Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

RV34, en kerta kaikkiaan jaksa enää, mistään ei saa apua.

Vierailija
22.04.2024 |

Kyseessä on toinen raskaus ja esikoisen kanssa ei ollut mitenkään näin kamalaa vaikka ei se mukavaa ollut silloinkaan. Olo on niin tuskainen, väsynyt ja kivulias. Verikokeessa kävi ilmi että hemoglobiini on 96 ja ferritiini 4, ohjeeksi sain syödä rautaa joka toinen päivä, ikään kuin se ehtisi tässä auttamaan ennen synnytystä. Olen niin loppu, huomaan että mielessä on alkanut pyörimään itsetuhoisia ajatuksia. Neuvolassa kerroin tästä kaikesta ja sain osakseni säälihymyä ja ''nooh kohta helpottaa''. Miten tätä pitäisi jaksaa vielä useampi viikko, itken nytkin tätä kirjoittaessani, olo on kertakaikkisen kamala. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elähän nyt. Osta ne rautatabletit ja syö joka päivä. 

En ole ap, mutta kauankos niitä rautatabletteja oikein pitää syödä? Terv. nimim. En ole edes raskaana, mutta kymmenisen vuotta syönyt jatkuvasti rautaa joko tabletteina tai nestemäisinö valmisteina ja siitä huolimatts kärsin kroonisesta anemiasta, ollut lapsesta saakka. Kun rauta ei imeydy kunnolla, niin silloin ne tabletit ei auta ja varastoraudan ollessa vähissä tilanteen korjaaminen normaalillakin raudan imeytymisellä kestää pitkään. Raskaus tuskin helpottaa asiaa.

Vierailija
22/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu tuosta ihmelääkkeestä tuli jankkaamaan asialliseen ketjuun. Mene hoitoon. Eikun älä mene, kun eivät kaikki vaivasi kuitenkaan paranisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyötyä syödä joka päivä, se rauta ei imeydy. 

Itsellä ehti nousta rauta loppuraskaudesta kun söin tupla-annoksen, mutta edelleen joka toinen päivä. Onko sinulle ap ehdotettu isompaa annostusta? Jos ei auta niin onhan sinun päästävä infuusioon, ferritiini olisi tärkeää olla kunnossa ennen synnytystä!

Vierailija
24/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajalla millainen tukiverkosto? Kuinka paljon pystyt siirtämään arjen pakollisia asioita läheisille, jotta voisit vain keskittyä lepäämiseen?

Vierailija
25/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aloittajalla millainen tukiverkosto? Kuinka paljon pystyt siirtämään arjen pakollisia asioita läheisille, jotta voisit vain keskittyä lepäämiseen?

Puoliso käy osa-aikatöissä eli on paljon kotona ja hoitaa silloin esikoista, puoliso myös hoitaa kaikki ruuanlaitot sun muut. Itse kärsin henkisesti siitä etten voi auttaa kotitöissä, joka pahentaa näitä masennus- ja itsetuhoajatuksia entisestään. AP

Vierailija
26/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sivusta heitän, onko kyse mielialajutusta.

Itselläni heitteli mieliala ennen nuorimman synnytystä, mutta jostakin syystä tasaantui lapsen syntymän jälkeen. Onneksi niin. Ja ei ollut noin pahaa kuin ap:lla.

Ap, tarvitset joka tapauksessa apua! 

Vierailija
27/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sivusta heitän, onko kyse mielialajutusta.

Itselläni heitteli mieliala ennen nuorimman synnytystä, mutta jostakin syystä tasaantui lapsen syntymän jälkeen. Onneksi niin. Ja ei ollut noin pahaa kuin ap:lla.

Ap, tarvitset joka tapauksessa apua! 

On paljonkin kyse mielialasta ja siitä, etten pysty tekemään asioita, jotka yleensä auttaa ahdistukseen. Olen siis kärsinyt ahdistuksesta jo nuoresta asti ja kaikenlainen puuhastelu ja liikunta auttaa siihen suuresti, myös säännöllinen unirytmi. Nyt on kaikkien noiden kanssa haasteita ja ahdistus on pahentuntu rajusti. AP

Vierailija
28/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla laiha lohtu mutta voiko Floradixia ottaa kun on raskaana? Meillä auttoi lapsella nopsaan, ei ehkä päivässä, mutta synnytystä ajatellen voisi ehtiä. Tuo ferritiini on alhainen mutta mulle ainakin yksityinen sanoi että se hemoglobiini (juu, tiedän että eri asia) nyt jossain kohtaa sukeltaa, näin vaan on. Itse söin Multitabsia, oli siis ihan raskauden ajaksi tarkoitettu kun vatsa ei lisärautaa sietänyt. 

Vaikea sanoa kun ei tiedä asuinpaikkaa mutta meillä kävi huono tuuri neuvolan lääkärien kanssa. Onneksi oli hyvä työterveyshuolto niin pääsi kohtuuhintaan yksityiselle. Tässä juuri myös mietin kun omaa toista sairautta (juu, tiedän että raskaus ei ole sairaus) on hoidettu julkisella useampi vuosi ja tulokset huonot että pitäisikö vaan maksaa yksityinen. Mutta sielläkin voi olla kokematon lääkäri. 

Kerro jollekin läheiselle että voit huonosti ja on itsetuhoisia ajatuksia. Kriisipuhelin voi auttaa löytämään jonkun tahon josta saat keskusteluapua. Päivystykseen voi myös soittaa. Älä jää yksin!

Vierailija
29/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadi tarkempia tutkimuksia. Ei voi olla mahdotonta saada kunnolla apua, kun raskaana oleviakin on niin vähän. Mutta apua pitää vaatimalla vaatia.

Näin on, niin hullua kuin se onkin. Hyvinvointiyhteiskunta, jossa apua ei saa, kun sitä pyytää ja kertoo ongelman, vaan apua pitää VAATIA.

Vierailija
30/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaa jo oman lapsesikin puolesta ettet tee itsellesi mitään. Hae henkistä apua nyt joko terveyskeskuksesta tai yksityiseltä.

Yli puolen vuoden jonot julkisella, jopa 9kk. Ihan kauheaa.. 

Vierailija
31/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ferritiiniarvo on minusta hurjan alhainen. Minulle lääkäri määräsi lisärautaa, kun ferritiini oli 20 vaikka hemoglobiini oli hyvä. Tosin silloin en ollut raskaana.

Vierailija
32/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä rauta-arvo kohottaa mielialaa, se on nähty. Rautaa ja C-vitamiinia sen imeytymiseen.

Vierailija
33/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulle, ei mulla muuta.

Vierailija
34/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se C!

Vierailija
35/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi levätä tarpeeksi. Yritätkö liikaa ja teetkö liikaa. Onko kumppani tai äiti joskus apuna. Levossa ja jotain kivaa tehdessä tulee mieleen ehkä muutakin ajatuksia, jopa positiivisempia. Toki hormonit ja muu vaikuttaa.

Vierailija
36/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkiko joku kipujen syitä. Yksityinen lekuri voisi auttaa? Joku pseudohoitsu ei taida olla pätevä, jos käskee syömään vaan vitamiineja. Mikä muu aiheuttaa olotiloja.

Vierailija
37/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Sideral fortea tai Sideral folicia. Nämä voi ottaa ruuan kanssa, koska näiden imeytymiseen ei kalsium vaikuta. On toki melko arvokkaita, mutta mulla nosti nopeasti ferritiiniä.

Vierailija
38/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama tilanne synnytyksen jälkeen verenvuodon vuoksi. Kaikki terveydenhuollon ammattilaiset halusivat vain kartoittaa tunteitani, puhua isän roolista, täyttää kyselyitä, puhua mielenterveydestä jne. Vaikka minulla oli rautavarastot todistetusti tyhjät.

Tonni tiskiin omaa, vauvantarvikkeisiin säästettyä rahaa. Sillä sain yksityiseltä infuusion joka palautti voimani. Mietin kenenhän hoitoon verorahani käytetään - ei ainakaan minun.

Lapsi on jo ulkona, joten mitä väliä enää.

Tuo tuntuu olleen jo kauan terveydenhuollon asenne jo kauan. Nykyään ilmeisesti lopetettu välittämästä jo raskauden aikana. Ennen sentään kiinnosti edes siihen asti, että lapsi oli maailmassa. 

Vierailija
39/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuutehan siirtyy hyvin suurella todennäköisyydellä lapselle niin, että lapsi on aneeminen mahdollisesti vielä aikuisena, koska äidillä oli anemia raskaana ollessa. Ihan tutkimustuloksia löytyy tästä. Senkin takia olisi tärkeää, että sitä rautaa saataisiin nyt, koska se ei koska vain ap:ta raskaana olevana vaan sitä syntyvää lasta ja lapsen tulevaisuutta.

Joskus julkisella puolella joutuu iskemään nyrkkiä pöytään ja VAATIMAAN hoitoa.

Vierailija
40/42 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio ja liikunta. En usko olevani kovin vääräässä kun sanon, että nämä asiat on hänellä päin persettä. 

Nyt aloittaja siis liikumaan ja reippailemaan. Raskaus on pitkällä, rautatilanne kehossa on surkea ja sen myötä voimat ovat aivan lopussa, mutta liikkumaan vaan, kyllä se siitä. Onko hiukan höperö neuvo kenties?