Te joilla on +3 lasta, tulkaa kertomaan elämästänne! Miten onnistuu arki lapsilauman kanssa?
Ihmettelen, miten ihmiset pärjää useamman lapsen kanssa? Onko isovanhemmat apuna? Siivousapua tai muuta? Millainen työ? Miten ihmeessä saa arjen onnistumaan? Itselläni on vain yksi lapsi ja haaveilen toisesta.
Kommentit (8)
Mukavasti menee.
Olen provaider ja kun tulen työstä odottaa lämmin ruoka ja kysymys mitäs kivaa tänään tehtäisiin.
Ja yksi tärkeä asia on oma piha ja sisällä tarpeeksi tilaa. Nyt asutaan aivan kakkaisessa asunnossa, kun talo olikin hometalo.
Liian pieni asunto sotkeutuu, lapset kailottaa koko ajan korvan juuressa ja lapsiin kompastuu.
Eli TILAA täytyy olla ihan eri tavalla, kun 1-3 lapsen kanssa.
Hyvin onnistuu.
t. kahdet kaksoset ja kaksi "yksöstä"
Isovanhemmat ovat haudassa. Siivoaminen sujuu samalla tavoin kuin vähemmälläkin lapsimäärällä. Työ normaali 8-16 toimistotyö, mies tekee kolmivuorotyötä. Arki onnistuu ihan hyvin, kun ei stressaa turhasta ja osaa suunnitella edes vähän esim. ruokailuja ja harrastusaikatauluja. Iso perhe on ollut minun ja mieheni haave aina.
t. 7 lasta, joista 6 vielä kotona
Kai tuo on enemmän asenteesta kiinni. Jos on tarve suorittaa kaikkea, siihen väsyy hetkessä. Jos ottaa sen vain elämänä joka on kiireistä, mutta mukavaa niin hyvin sujuu. Multa yksi lapseton kysyi vähän aikaa sitten kadunko kun olen mennyt tekemään lapsia eikä ole enää juurikaan omaa aikaa. Mä aluksi jopa hieman hämmennyin kysymyksestä. Elämä lapsiperheessä on sitä mun vapaa-aikaa ja lasteni seura on ihan huippua. Harvemmin on sisustuslehteen kelpaava siisteystaso, mut mitäpä väliä, se ei ole mulle tärkeintä.
Mulla on 3 lasta, joten tuskin kuulun kysymyksen kohdeyleisöön.
Hyvin sujuu.5 lasta, tilava koti ja oma piha, koulu ja kerho lähellä, naapurustossa kavereita. Olin pitkään kotiäitinä, kiireetöntä elämää, tasapainoisia lapsia.
Ei ole siivousapua, mutta mies osallistuu paljon. 7 lasta (5 kokoaikaista, kaksi joka toinen viikonloppu).
Samat siivoukset ja kokkailut tulee tehtyä muutenkin, ruokaa toki tulee tehtyä paljon kerrallaan. Pelataan paljon lautapelejä, lapset pitää toisilleen seuraa ja ulkoillaan todella paljon, yleensä 2-4h päivässä ja huonollakin kelillä jonkun tunnin. Pelejä yms. saavat tunnin-pari päivässä, pienemmät lapset ei yhtään.
Isovanhempia ei ole lainkaan apuna, mutta rakastan tätä elämää, vaikka toki joskus on rankkaa.