Kahta korkeakoulu- tai amk-tutkintoa ei Suomessa voi suorittaa, ellet ole rikas ja maksa itse
Jos olet esimerkiksi valmistunut tradenomiksi, (mikä ei nykyään todellakaan takaa työllistymistä) ja haluaisit opiskella vaikkapa sairaanhoitajaksi (joista on suoranainen pula), niin eipä vaan onnistukaan, koska hallitus ja kela ovat suuressa viisaudessaan päättäneet, että toiseen tutkintoon ei tukea saa.
Ymmärrän kyllä, että tällä on tarkoituksena estää ns. "ikuinen opiskelu", mutta tällainenkin linja, jossa se väärän alan valitseminen sulkee kaikki muut ovet (ellet ole rikas ja maksa koulutustasi itse), tuntuu myös aika kohtuuttomalta
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliiksi kouluttaa triplamaistereita ja tuplatohtoreita. Yksi korkeakoulututkinto ilmaiseksi ja seuraavaan maksu ameriikan malliin.
Tämän kustannus on jotain 0,00001% verrattuna näihin sankareihin, joita ei huvita kouluttautua ollenkaan.
Entäs ne joilla jo neljä tutkintoa ja itkee että ei pääse töihin vaikka joka viikko hakemuksia laittaa? Nekö on ilmaisia pidettäviä?
Valitukset kustannuksista voi lähettää niille työnantajille, jotka eivät palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliiksi kouluttaa triplamaistereita ja tuplatohtoreita. Yksi korkeakoulututkinto ilmaiseksi ja seuraavaan maksu ameriikan malliin.
Tämän kustannus on jotain 0,00001% verrattuna näihin sankareihin, joita ei huvita kouluttautua ollenkaan.
Entäs ne joilla jo neljä tutkintoa ja itkee että ei pääse töihin vaikka joka viikko hakemuksia laittaa? Nekö on ilmaisia pidettäviä?
Olen tuplamaisteri ja meitäkään ei ole ihan kauheasti. Triplamaistereita tiedän yhden. Olemme kaikki töissä. Kyllä ne on ne nollan tutkinnon ihmiset, jotka ovat koko elämänsä saamapuolella.
Kiitos tiedosta. Minulla on 7 tutkintoa, enkä saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kahta tutkintoa pitäisi opiskella yhteiskunnan piikkiin?
Teoriassa sen pitäisi tukea työhön pääsemistä. Toisekseen se pitää osaamista yllä ja pitää ihmisen kasassa, kun voi tehdä edes jotain. Miksi ihmisen pitäisi jättäytyä työttömäksi kattoon syleksijäksi?
Vierailija kirjoitti:
kuinka monta tutkintoa pitäisi saada opiskella valtion tuella? Opiskelua tuetaan jo nyt monella tavalla ja kuten jo mainittu, lisää tukikuukausia on mahdollista saada uutta tutkintoa varten, vaikka ne eivät koko tutkintoa kattaisikaan. Omassa lähipiirissäni toinen tutkinto on opiskeltu töiden ohella, puolison tai perheen tukemana, säästöillä tai useimmiten näiden yhdistelmänä. isossa osassa maailmaa opiskelu on maksullista. Jo se, että meillä opiskelu on ilmaista ja sitä myös tuetaan, on etuoikeus.
Niin monta, kuin töihin pääseminen vaatii. Yhdelle se voi olla yksi ja toiselle 11.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuplamaisteri ja meitäkään ei ole ihan kauheasti. Triplamaistereita tiedän yhden. Olemme kaikki töissä. Kyllä ne on ne nollan tutkinnon ihmiset, jotka ovat koko elämänsä saamapuolella.
No mä tunnen nelljävitosen, joka ensin opiskeli Kemian kandin, sitten meni kauppakorkeaan missä maisterintutkinnon lähestyessä finaalia päätti vaihtaa Oikikseen, missä opiskeli n vuotta. En tiedä saiko jonkun tutkinnon valmiiksi, sitten olikin jo aika haaveilla upeasta urasta mihin olisi tarvittu koulutus ulkomailla... tässä vaiheessa ilmeisesti ei enää löytynyt mitään reittiä tukiin, koska on nyt joutunut menemään "ekaan palkkatyöhön" joka on ei-mitään-koulutustaan vastaavaa työtä Postissa.
nyt hän ihan oikeasti haluaa muusikoksi, Huoh
Mitä hyötyä hånelle rahoitetuista koulutuksista Suomelle on? Puhumattakaan siitä että joka kerta oli joku joka jäi ilman sitä hänen saamaa opiskelupaikkaa....
Onkohan väyläopintojen hinnan nosto tosiaan edennyt suunnitelmista eteenpäin? Hinta 2500e olisi todella julma, koska a) vain pieni osa väyläopinnot suorittaneista pääsee yliopistoon opiskelemaan b) väyläopintojen aikana ei saa opintotukea eikä työttömyyskorvausta. Töissä käyminen voi olla mahdotonta, koska opinnoissa on aikataulujen mukaiset velvollisuudet olla läsnä lähi- tai etätunneilla. Eli yhä useampi tyytyisi olemaan työttömänä.
No ei niitä pakko ole Suomessa suorittaa, ellei hae julkisiin virkoihin tai johonkin elisieen jämähtäneeseen "kyllä me nyt tää amk-insinöörin paperi haluttaisiin"-firmaan. Tässä nimittäin käy niin, että suomalaiseen AMK-tutkintoon kommentoidaan vain "Aha, sulla on tuollainenkin", niin suuria ovat koulutusmäärät AMK-tasolla. Lisäksi jyrkkää on ollut koulutusjärjestelmämme syöksykierre, että se on saavuttanut perus- ja ammattikoulun sekä lukion lisäksi jo yliopistotason. Siellä se alkaa tällä vauhdilla näkymään 10 v kuluttua. Siinä vaiheessa suomalaista AMK- ja YAMK-paperia on poljettu suohon jo hetken aikaa. Hopeareunus siinä kuinka on sitten sen opin onnistunut omaksumaan. Jopa intialainen sinänsä arvostettu verkkokoulutus ei kelpaa Suomessa, mutta firmapuolella se yllättäen kelpaakin, mikäli oppi omaksuttu. Haasteena siis löytää firma jolle kelpaa ja miten todistaa oppi täysin omaksutuksi.
Ihmettelen aloittajan käsitystä sanasta rikas.
Kannattaa ensin suorittaa se työllistävämpi tutkinto, että voi työskennellä toisten opintojen ohella.
Itse opiskelin tradenomiksi sairaanhoitajatutkinnon jälkeen, ja jatkoin vielä maisteriopintoihin. Edelleen on opintotukikuukausia käyttämättä, koska en voinut tulorajojen vuoksi nostaa kaikkia tukikuukausia edes sh-opintojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Minulla on 7 tutkintoa, enkä saa töitä.
7 maisterintutkintoa vai laskitko mukaan kanditutkinnotkin?
Läheiset ovat leimanneet minut ikiopiskelijaksi ja ihmetelleet, miksi olen suorastaan takonut tutkintoja liukuhihnalta.
No siksi, että eihän tällainen ole kauaa mahdollista ja nyt se stoppi sitten tuli. Oikeastaan jo 2014 tuli loppu ensikertalaisuuskiintiön myötä.
Eläkettähän ikäryhmämme ei tule saamaan koskaan, joten nyt on kolme varmasti työllistävää alaa on takataskussa, kaikki ylempään korkeakoulututkintoon saakka. Jos ei Suomessa työllistä, niin toisaalla varmasti.
Niin, tilanne on aikuisopiskelijalla tulevaisuudessa hyvinkin samanlainen kuin minulla oli silloin kun pyrin opiskelemaan. Paitsi että aikuisopiskelijalla voi olla aiemmissa vastauksissa luettelemieni asioiden lisäksi enemmän säästöjä, ehkä puoliso jakamassa kulut. Pointtini siis pitää, eli se että raskasta on ja niitä töitä tehdään mitä saadaan, muttei mitenkään mahdotonta kuitenkaan.